Elektrik
motorlarında sargıların yapısı, motor performansına ve verimine etki eden en
önemli parametrelerden biridir. Sargılar üzerinde yapılacak olan
iyileştirmelerin motor performansını yükseltmesinin yanı sıra imalat maliyetine
de etkisi vardır. Bu çalışmada, hafif elektrikli araçların tahrik sisteminde
kullanılan bir tekerlek içi fırçasız doğru akım (FDA) motorunun en
iyileştirilmiş verim sonuçlarının eldesi için farklı sargı yapılarının
uygulanması üzerine incelemeler yapılmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda
en iyileştirilmiş tasarımın prototipi imal edilmiş, ardından deneysel çalışma gerçekleştirilerek,
test sonuçları ve hesaplamalar karşılaştırılmıştır. Bu çalışmada kullanılan
tekerlek içi FDA motoru 2,5 kW gücünde, 900 d/dk devir sayısındadır ve giriş
gerilimi 150V dur. Tasarım çalışmasında el hesaplamaları ve sonlu elemanlar
yöntemi (SEY) tabanlı ANSYS Electronics Desktop yazılımı kullanılmıştır. Farklı
sargı yapılarında motor çalışmasının ne şekilde değişeceği ayrıntılı bir
şekilde incelenmiştir. Motor performans deneylerinde, motor iç ve dış
büyüklükleri yüksek doğrulukla ölçülerek çeşitli çalışma koşullarında verim
değerleri belirlenmiştir. Test sonuçlarıyla hesaplama sonuçları
karşılaştırılarak en iyileştirme çalışmasının geçerliliği ve tasarım
çalışmasının doğrulaması incelenmiştir. Çalışmada sargı yapısının özellikle
tekerlek içi motorlarda çok önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Tekerlek içi fırçasız doğru akım motoru verim sargı yapısı hafif elektrikli araçlar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 34 Sayı: 4 |