Şehirlerde hızla artan nüfusun yanında çeşitli ekonomik ve sosyal gelişmeler, araç sayısında ciddi bir artışa neden olmuş ve bu durum, şehirlerde park yeri sorununu önemli bir gündem haline getirmiştir. Özellikle kalabalık şehirlerdeki sınırlı boş alanlar göz önüne alındığında, geniş alanlara ihtiyaç duyan geleneksel otoparklar (açık alan otoparkları, katlı otoparklar vb.) ihtiyacı karşılama konusunda çoğu zaman yetersiz kalmaktadır. Bu sebeple, teknolojik gelişmelerin de yardımıyla hem yatay hem de dikey alanın daha etkin kullanılmasını sağlayan çeşitli otopark sistemleri geliştirilmiştir. Özellikle son yirmi yılda, sensör teknolojisinin kullanıldığı ve park işlemlerinin otomatik taşıyıcılarla (asansör, konveyör, robot vb.) gerçekleştirildiği Tam Otomatik Otopark Sistemleri (TOOS) yeni nesil otopark sistemleri olarak karşımıza çıkmaktadır. TOOS’ler, tasarımları ve kullandıkları teknolojiler sayesinde park yeri sorununa etkili ve çevre dostu bir çözüm sunmaktadır. Bununla birlikte sistemin etkinliğini/verimliliğini operasyonel anlamda ele alan akademik çalışmalara hala ihtiyaç duyulmaktadır. Nitekim konuyla ilgili literatür incelendiğinde, TOOS'lerin tasarımı ve TOOS’lerde kullanılacak teknolojilerle ilgili çok sayıda çalışma olmasına rağmen, TOOS'lerin operasyonel planlama ve kontrol problemlerini konu alan çalışmaların az sayıda olduğu görülmektedir. Mevcut araştırma kapsamında çeşitli TOOS’ler teknik ve operasyonel açıdan incelenmiş ve operasyonel etkinliği/verimliliği arttıracak potansiyel araştırma/çalışma alanları ortaya konulmuştur.
Şehirlerdeki park yeri sorunu tam otomatik otopark sistemleri (TOOS) TOOS’lerin etkinliği TOOS’lerde operasyonel planlama ve kontrol problemleri
Dokuz Eylül Üniversitesi BAP Koordinasyon Birimi
2017.KB.FEN.027
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2017.KB.FEN.027 |
Yayımlanma Tarihi | 21 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 27 Şubat 2020 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 35 Sayı: 4 |