Bu araştırmada konvansiyonel ve organik zeytin işletmelerinde üreticilerin organik tarım hakkındaki görüşlerini ve organik zeytin üretimini tercih etmede etkili faktörleri belirlemek amaçlanmıştır. Veriler her iki üretim tekniği ile üretim yapan 152’şer kişilik üreticiden anket yoluyla elde edilmiştir. Yöntem olarak üreticilerin organik tarım faaliyeti hakkındaki görüşlerini ortaya koymak için frekans, yüzde dağılım ve ortalamalar kullanılırken organik zeytin üretim tercihini etkileyen faktörler Logit Modeli ile analiz edilmiştir. Araştırmada, konvansiyonel zeytin üreticilerinin organik tarımı en yüksek oranla (%77.63) ilaçsız ve gübresiz tarım olarak tanımladıkları bulunurken organik zeytin üreticileri %50.66’lık en yüksek oranla kontrollü sertifikalı üretim olarak tanımladıkları tespit edilmiştir. Organik tarımdan haberdar olma süresi konvansiyonel işletmelerde ortalama 6.60 yıl ve organik işletmelerde 7.92 yıl olarak hesaplanmıştır. Hem konvansiyonel hem de organik işletmelerde en yüksek oranla bilgi yetersizliği ve destekleme tutarının az olması organik tarımı kısıtlayan en önemli nedenler olarak bulunmuştur. Organik tarım hakkındaki en önemli bilgi kaynağının konvansiyonel işletmelerde kitle iletişim araçları (%57.24), organik işletmelerde ise sertifikasyon kuruluşları (%80.26) olduğu tespit edilmiştir. Logit Model sonucuna göre, işletmelerde yağlık çeşit bulunma, üretim miktarı, yaprak gübrelemesi yapma, sulama yapma, kayıt tutma, zeytinliklerin köye uzaklığı, tavsiyelere uyma, organik tarımdan haberdar olma ve organik tarım mevzuatı bilgi durumu değişkenlerinin organik zeytin üretme olasılığını artırdığı belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 2 |