Evaluation of The Production And Marketing Processes of the Onion Producers (Case of Central Town for Amasya Province)
Yıl 2021,
Cilt: 10 Sayı: 1, 10 - 20, 17.05.2021
Bilge Gözener
,
Nurgül Karadoğan
,
Ebru Onurlubaş
Kaynakça
- Atay, M.S., Kartal, C., 2020. Tarımsal Ürün Pazarlaması ve Tarımsal İşlemlerin Muhasebeleştirilmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Y.2020, C.25, S.2, s.185-201.
- Alçiçek, G., Karlı B., 2016. Burdur İlinde Tarımsal Kooperatiflerde Kooperatif-Ortak İlişkilerinin Değerlendirilmesi Mustafa Kemal Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 21(1), 83-91.
- Direk, M., Bayramoğlu, Z., 2007. Konya İlinde Tarımsal Kalkınma Kooperatiflerinin Ortağı Olan Süt Sığırcılığı İşletmelerinin Ekonomik Faaliyet Sonuçları, Ziraat Fakültesi Dergisi 21 (41), 1-10.
- Duran, E. ve Oruç, E. 2016. Üreticilerin Bürokrasi Bilgileri ve Kırsal Kalkınma Açısından Etkileri. LAP Lambert Akademik Publishing Türkçe Özel Seri, ISBN: 978-3-669-95353-8, Saarbrücken - Germany.
- Everest, B., 2015. Tarım Kredi Kooperatiflerinde Ortakların Kooperatifçilik İlkelerini Algılamaları ve Yönetime Katılmalarını Etkileyen Faktörlerin Analizi Üzerine Bir Araştırma: Balıkesir Bölge Birliği Örneği, Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalıi, İzmir.
- Fidan, H., ve Koç. A., 2001. Dynamic behavior of onion price in Turkey. Turkey. Turkish Journal of Agriculture and Forestry, 25, 195-200.
- Niyaz, Ö.C., Everest, B., Tan, S., 2018. Türkiye’de Kuru Soğan Fiyatlarındaki Oynaklıkların ve Sebeplerinin İncelenmesi, 4. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi 18-19 Ekim 2018, Girne-KKTC.
- Onurlubaş, E., Dinçer, D., 2016. Yeşil Pazarlama ‘Tüketici Algısı Üzerine Bir Araştırma’ ISBN 978-605-333-760-7, BETA Yayınevi.
- Oruç Büyükbay E, Kızılaslan N, 2008. Tarımsal pazarlama Yayımının Önemi ve Tokat Tarım İl Müdürlüğünün Konuyla İlgili Yayım Faaliyetlerinin İncelenmesi.Tarım Bilgileri Araştırma Dergisi 1 (1): 25-30.
- Oruç, E., Uzunöz, M. Karadoğan, N., 2017. Rural Women’s Participation of Local Development: A Case of the Women Shareholders of Vakifli Development Cooperative. Asian Journal of Agricultural Extension, Economics & Sociology, 17(2):1-12.
- Özdemir, G., Keskin, G., Özüdoğru, H. 2011. Türkiye’de Ekonomik Krizler ve Tarımsal Kooperatiflerin Önemi, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 11(1), 101-113.
- Şahin, A., Cankurt, M., Günden, C., Miran, B. 2013. Türkiye’de Tarımsal Kooperatifçiliğin İller Açısından Çok Boyutlu Analizi, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 44 (1), 51-62.
- TÜİK, 2020. https://www.tuik.gov.tr/ Erişim tarihi: 20.09.2020
- Vural, H., 2019. Türkiye’de Hayvansal Üretimin Ekonomik Yapısı ve Pazarlama Sorunları, XII. IBANESS İktisat, İşletme ve Yönetim Bilimleri Kongreler Serisi – Plovdiv / Bulgaristan,20-21 Nisan.
Kuru Soğan Üreticilerinin Üretim ve Pazarlama Süreçlerinin Değerlendirilmesi (Amasya İli Merkez İlçe Örneği)
Yıl 2021,
Cilt: 10 Sayı: 1, 10 - 20, 17.05.2021
Bilge Gözener
,
Nurgül Karadoğan
,
Ebru Onurlubaş
Öz
Kuru soğanın anayurdu Küçük Asya bölgesidir. Dünya yaş meyve ve sebze üretiminde Kuru soğan ikinci sırada bulunmaktadır. Türkiye’de yoğun olarak kuru soğan üretiminin İç Anadolu, Orta Karadeniz, Akdeniz’in Doğusu ve Marmara Bölgesi’nde olduğu görülmektedir Türkiye’de kuru soğan üretiminin en yoğun yapıldığı illerden birisi olan Amasya, Ankara ilinden sonra üretim bakımından kuru soğan üretiminde ikinci sırada yer almaktadır. Amasya ilinde soğan üretiminin önemli bir kısmı ise Merkez İlçede yapılmaktadır. Amasya ili Merkez ilçede kuru soğan üretiminin mevcut yapısının belirlenmesi amacıyla yapılan bu çalışmada veriler bölgede kuru soğan yetiştiren işletmeler ile yüzyüze yapılan anketlerden elde edilmiştir. Anket verileri 2018 yılı üretim dönemine ait olup, anketler 2019 yılı Ocak- Şubat aylarında gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda dekara en yüksek verim 4.85 ton olarak belirlenmiştir. Araştırma bölgesinde soğan ekim alanı ortalama 63.65 da olup, soğan üretiminde dekara yapılan masraf ise 2177.18 TL olarak hesaplanmıştır. Soğan üretiminde karşılaşılan en büyük sorun birçok tarımsal üretimde de olduğu gibi girdilerin pahalı olması olarak tespit edilmiştir. Üreticilerin %84’ü kuru soğan üretimini karlı olarak gördüğünü, %78’i ise gelecek yıl yine kuru soğan üretmeyi düşündüğünü belirtmiştir. Üreticiler sonraki yıllarda da fiyatların bu şekilde devam edeceği beklentisi ile ekim alanlarını genişleterek kuru soğan üretimine devam edeceğini bildirmişlerdir. Kuru soğan pazarlanmasında komisyoncunun etkili olduğu ve vadeli satışların çoğunlukta olduğu tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Atay, M.S., Kartal, C., 2020. Tarımsal Ürün Pazarlaması ve Tarımsal İşlemlerin Muhasebeleştirilmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Y.2020, C.25, S.2, s.185-201.
- Alçiçek, G., Karlı B., 2016. Burdur İlinde Tarımsal Kooperatiflerde Kooperatif-Ortak İlişkilerinin Değerlendirilmesi Mustafa Kemal Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 21(1), 83-91.
- Direk, M., Bayramoğlu, Z., 2007. Konya İlinde Tarımsal Kalkınma Kooperatiflerinin Ortağı Olan Süt Sığırcılığı İşletmelerinin Ekonomik Faaliyet Sonuçları, Ziraat Fakültesi Dergisi 21 (41), 1-10.
- Duran, E. ve Oruç, E. 2016. Üreticilerin Bürokrasi Bilgileri ve Kırsal Kalkınma Açısından Etkileri. LAP Lambert Akademik Publishing Türkçe Özel Seri, ISBN: 978-3-669-95353-8, Saarbrücken - Germany.
- Everest, B., 2015. Tarım Kredi Kooperatiflerinde Ortakların Kooperatifçilik İlkelerini Algılamaları ve Yönetime Katılmalarını Etkileyen Faktörlerin Analizi Üzerine Bir Araştırma: Balıkesir Bölge Birliği Örneği, Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalıi, İzmir.
- Fidan, H., ve Koç. A., 2001. Dynamic behavior of onion price in Turkey. Turkey. Turkish Journal of Agriculture and Forestry, 25, 195-200.
- Niyaz, Ö.C., Everest, B., Tan, S., 2018. Türkiye’de Kuru Soğan Fiyatlarındaki Oynaklıkların ve Sebeplerinin İncelenmesi, 4. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi 18-19 Ekim 2018, Girne-KKTC.
- Onurlubaş, E., Dinçer, D., 2016. Yeşil Pazarlama ‘Tüketici Algısı Üzerine Bir Araştırma’ ISBN 978-605-333-760-7, BETA Yayınevi.
- Oruç Büyükbay E, Kızılaslan N, 2008. Tarımsal pazarlama Yayımının Önemi ve Tokat Tarım İl Müdürlüğünün Konuyla İlgili Yayım Faaliyetlerinin İncelenmesi.Tarım Bilgileri Araştırma Dergisi 1 (1): 25-30.
- Oruç, E., Uzunöz, M. Karadoğan, N., 2017. Rural Women’s Participation of Local Development: A Case of the Women Shareholders of Vakifli Development Cooperative. Asian Journal of Agricultural Extension, Economics & Sociology, 17(2):1-12.
- Özdemir, G., Keskin, G., Özüdoğru, H. 2011. Türkiye’de Ekonomik Krizler ve Tarımsal Kooperatiflerin Önemi, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 11(1), 101-113.
- Şahin, A., Cankurt, M., Günden, C., Miran, B. 2013. Türkiye’de Tarımsal Kooperatifçiliğin İller Açısından Çok Boyutlu Analizi, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 44 (1), 51-62.
- TÜİK, 2020. https://www.tuik.gov.tr/ Erişim tarihi: 20.09.2020
- Vural, H., 2019. Türkiye’de Hayvansal Üretimin Ekonomik Yapısı ve Pazarlama Sorunları, XII. IBANESS İktisat, İşletme ve Yönetim Bilimleri Kongreler Serisi – Plovdiv / Bulgaristan,20-21 Nisan.