A study has been prepared that tries to reveal how the neighborhood market, which is one of the places where every segment goes more or less to see the variety of products they want to shop, to choose the product they want, to browse, to ask prices, and even just to visit, is evaluated today, how individuals prefer market places, and what attention is paid to markets. In this study, it was tried to determine the reasons why individuals prefer the neighborhood market instead of the market. It has been tried to be determined that the reasons why individuals go to the neighborhood market, the frequency of going to neighborhood the market, which neighborhood markets they go to, which product groups they choose, why they prefer the neighborhood market instead of the market, and their neighborhood market satisfaction. Within the scope of the research, 272 individuals were interviewed and surveys were conducted in the Central District of Tokat. According to research findings, the most important reasons why individuals prefer the neighborhood market are affordable prices, finding natural products and product diversity. Among the neighborhood market products, fruit-vegetables, milk and dairy group products are most demanded. Among neighborhood market products, almost all individuals prefer products of rural origin. The proportion of people who go to the neighborhood market once a week is high. Approximately half of individuals are satisfied with the neighborhood market. This is because they find neighborhood market prices high. Even though individuals find neighborhood market prices high, they prefer the neighborhood market instead of the market because they find the market prices higher and they can directly find natural products. It is seen that the popularity of neighborhood markets will continue and it is important that improvement works are followed regularly.
Neighborhood market market individual demand product preference
Bu çalışma, her kesimin az çok gittiği, alışverişini yapmak istediği, ürün çeşitliliğini görmek, istediği ürünü seçmek, göz gezdirmek fiyat sormak hatta sadece gezmek için bile gittiği yerlerden biri olan semt pazarının günümüzde nasıl değerlendirildiği, pazar yerlerinin neye göre tercih edildiği, pazarlar da nelere dikkat edildiğini ortaya koymak için hazırlanmıştır. Bireylerin pazara gitme nedenleri, pazara gitme sıklığı, hangi pazarlara gittiği, hangi ürün gruplarını seçtiği, neden market yerine semt pazarını tercih ettikleri, semt pazarı memnuniyetleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma kapsamında Tokat İli Merkez İlçe de 272 bireyle görüşülerek anketler yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre, bireylerin semt pazarını tercih nedenlerinden en önemlileri uygun fiyat, doğal ürün bulma ve ürün çeşitliliğidir. Semt pazarı ürünlerinden en fazla meyve-sebze, süt ve süt grubu ürünler talep edilmektedir. Semt pazarı ürünlerinden de bireylerin hemen hepsi kırsal kökenli ürünler tercih etmektedir. Semt pazarına haftada bir gidenlerin oranı yüksektir. Bireylerin yaklaşık yarısı pazardan memnundur. Bunun nedeni pazar fiyatlarını yüksek bulmalarıdır. Bireyler semt pazar fiyatlarını yüksek bulsalar da market fiyatlarını daha yüksek buldukları ve doğrudan doğal ürünler bulabildiği için market yerine pazarı tercih etmektedir. Semt pazarlarının popülaritesinin devam edeceği görülmekte olup iyileştirme çalışmalarının düzenli olarak takip edilmesi önemlidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sürdürülebilir Kalkınma ve Kamu Yararına Bilgi Sistemleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 28 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 19 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 3 |