Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TSK’NIN İHA GÖRÜNTÜLERİNİ SORUN YÖNETİMİ BAĞLAMINDA SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK KULLANMASI: AFRİN OPERASYONU ÖRNEĞİ

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 355 - 390, 13.11.2018
https://doi.org/10.28956/gbd.482104

Öz



Türk Silahlı
Kuvvetleri (TSK), Türkiye’nin güney kesiminde konumlanan terör örgütlerinin hem
Türkiye’nin ulusal bağımsızlığına hem de Türklere ve bölgede yaşayan diğer
insanlara yönelik terör saldırılarına son vermek, Türkiye’nin güney sınırında
oluşmuş ve ileri bir zaman diliminde daha fazla gelişmesi olasılıklar dâhilinde
olan terör yapılanmasının önüne geçebilmek ve nihai aşamada bölgede güven,
huzur ve istikrarı sağlayabilmek amacıyla Zeytin Dalı Harekâtı adı altında
askerî bir harekât düzenlemiştir. Bu harekât içerisinde nokta atışı yapabilmek
ve terörün yoğun bir biçimde yaşandığı Afrin kentini terör unsurlarından
temizleyebilmek amacıyla Afrin Operasyonu adı altında özel bir operasyon
gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen operasyonda yalnızca terör örgütleri
hedef alınmış, sivillerin, tarihî eserlerin, kamu binalarının ve terörle ilgisi
olmayan diğer unsurların zarar görmemesi için gerekli hassasiyetler
gösterilmiştir. Ancak terör örgütleri ve teröre destek veren diğer unsurlar
TSK’nın bu hassasiyetlerini karalayıcı propaganda yaparak dünyaya yanlış
aktarmaya çalışmışlardır. TSK, karalayıcı propagandanın önüne geçebilmek için
sorun yönetimi bağlamında halkla ilişkiler faaliyetlerine hız vermiş ve süreç
içerisinde siyasal iletişim aracı olarak İnsansız Hava Aracı (İHA) görüntülerini
sosyal medya (Twitter) üzerinden etkin bir biçimde kullanmıştır. Bu çalışmada nitel araştırma
yöntemleri arasında sayılan içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmadan
beklenen nihai sonuç TSK’nın, sorun yönetimi bağlamında İHA ve sosyal medya
(Twitter) araçlarını kullanarak, düzenlemiş olduğu askerî operasyonunun
içeriğini, gerekliliğini ve meşruluğunu İHA görüntüleri ile tüm dünyaya
anlatmasını ve sorun yönetimi açısından yeni bir uygulamayı hayata geçirmiş
olmasını görüntü ve açıklamalar ile analiz etmektir.



Kaynakça

  • Aktan, C. C. ve Vural, İ. Y. (2005). Bilgi yönetimi sistemi. Bilgi çağında bilgi yönetimi. Konya: Çizgi Kitabevi, ss. 6-22.
  • Akyürek, S., Yılmaz, M. A. ve Taşkıran, M. (2012). İnsansız hava araçları muharebe alanında ve terörle mücadelede devrimsel dönüşüm. Bilge Adamlar Stratejik Araştırmalar Merkezi, Rapor No: 53, Ankara.
  • Arşivden Notlar: Türkiye'nin Ortadoğu'ya düzenlediği sınır ötesi operasyonlar, Erişim tarihi: 30.03.2018, http://www.milligazete. com.tr/haber/1524425/arsivden-notlar-turkiyenin-ortadoguya-duzenledigi-sinir-otesi-operasyonlar.
  • Aziz, A. (2017). Siyasal iletişim. Geliştirilmiş ve Gözden Geçirilmiş 7. Basım, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Baines, P.; Egan, J. & Jefkins, F. (2004). Public relations contemporary ıssues and techniques. First Edition, Italy: Elsevier Butterworth-Heinemann.
  • Barker, A. (2016). Improve your communication skills. Fourth Edition, New York: KoganPage.
  • Başbakanlık Basın Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü (2018). Zeytin Dalı Harekâtı’na karşı yürütülen dezenformasyon faaliyetleri. Erişim tarihi: 29.03.2018, http://www.bik.gov.tr/wp-content/uploads/2018/01/
  • Zeytin-Dal%C4%B1-Harekat%C4%B1na-Kars%CC%A7%C4%B1-Dezenformasyon-Faaliyetleri.pdf.
  • Bulduklu, Y. ve Yarar, A. E. (2018). Halkla ilişkilerde konu yönetimi ve sosyal medya: Ülker “1 Nisan reklamı” örneği. Pesa Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (1), 124-133.
  • Chase, W. H. (1984). Issue management-origins of the future. Stamford, CT: Issue Action Publications.
  • Cumhurbaşkanı Erdoğan, Zeytin Dalı Harekâtı‘na İlişkin Twitter Hesabından Paylaşımda Bulundu, Erişim tarihi: 29.03.2018, https://www.akparti.org.tr/site/pdf/cumhurbaskani-erdogan-zeytin-dali-harekatina-iliskin-twitter-hesabindan-pay/96640.
  • Cunningham, S. B. (2002). The idea of propaganda: a reconstruction. USA: Praeger Publisher.
  • Çakmak Karapınar, D. ve Öcal D. (2017). Halkla ilişkilerde konu yönetimi: şikayetvar sitesi üzerinden bir inceleme. Atatürk İletişim Dergisi, 13, 103-124.
  • Çitçi, O. (2006). Ordu-siyaset ilişkileri: 1920-1938. Amme İdaresi Dergisi, 39 (4), 17-44.
  • Gammack, J., Hobbs, V. ve Pigott, D. (2007). The book of informatics. China: Cengage Learning.
  • Güçlü, N. ve Sotirofski, K. (2006). Bilgi yönetimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4( 4), 351-371.
  • Heywood, A. (2007). Siyaset. Ankara: Adres Yayınları.
  • Jaques, T. (2007). Issue management and crisis management: an integrated, non-linear, relational construct citation. Public Relations Review, 33 (2), 2007, 147-157.
  • Kamanlıoğlu, E. B. ve Göztaş, A. (2010). Politik gündem odağında halkla ilişkiler ve günden yönetimi. 1. Baskı, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kışlalı, A. T. (2011). Siyaset bilimi. 15. Baskı, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Kitchen, P. J. (2006). Public relations: principles and practice, Croatia: International Thomson Business Press.
  • Lilleker, D. G. (2006). Key concepts in political communication. London: SAGE Publications.
  • Lubbe, B. (2000). Functions and issues of public relations, Introduction to Public Relations and Advertising. (Editor: DF du Plessis), Cape Town: Juta Academic, pp. 39-78.
  • Louw, P. E. (2010). The Media and political process. Second Edition, London: SAGE Publications.
  • Means, T. L. (2010). Business communication, USA: South-Western Cengage Learning.
  • McNair, B. (2011). An introduction to political communication, Fifth Edition, New York: Taylor & Francis or Routledge.
  • Odabaş, H. (2005). Bilgi yönetimi sistemi. bilgi çağında bilgi yönetimi, Konya: Çizgi Kitabevi, ss. 64-75.
  • Okay, A. ve Okay, A. (2016). Hakla ilişkiler kavram strateji ve uygulamaları. 9. Baskı, İstanbul: Der Yayınları.
  • Onay, A. (2012). Siyasal iletişimin tanımı ve temel kavramları. İçinde F. Uztuğ ve Y. Özgün, Siyasal İletişim, (ss. 31-51), 1. Baskı, Eskişehir: Anadolu Üniv. Yayını No: 2630, Açıköğr. Fak. Yayını No: 1598.
  • Özel, A. ve Sert, N. (2014). Halkla ilişkilerde stratejik sorun yönetiminin işlevi üzerine bir değerlendirme. E-journal of Intermedia, 1 (1), 88-106.
  • Özer, M. A. (2014). Siyasal iletişimin etkinliğinde algılama yönetiminin rolü. HAK-İŞ Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3 (7), 165-197.
  • Özkan, A. (2007). Siyasal iletişim stratejileri. İstanbul: Tasam Yayınları.
  • Savigny, H. (2017). Political communication: a critical ıntroduction. London: PALGRAVE.
  • Small, T. S., Giasson, T. ve Marland, A. (2014). The triangulation of Canadian political communication, İçinde A. Marland, T. Giasson, T. A. Small. (Ed.), Political Communication in Canada: Meet the Press and
  • Tweet the Rest. (ss. 3-24), Canada: UBC Press, Vancouver.
  • Sohodol Bir, Ç. (2006). Konu yönetimi sürecinde iletişim ve halkla ilişkiler. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 25, 17-29.
  • Hindustantimes, (Turkish air strike hits hospital in Syria’s Afrin, 16 civilians killed), Erişim tarihi: 31.08.2018, https://www. hindustantimes. com/world-news/turkish-air-strike-hits-hospital-in-syria-s-afrin-16-civilians-killed/story-X6w2keCBC9HS KnQ0qtLjmJ.html.
  • İnsansız hava aracı sistemleri talimatı (SHT-İHA), Erişim tarihi: 03.09.2018, https://iha.shgm.gov.tr/public/document/SHT-IHA_ REV1.pdf.
  • The Indipendent, (Turkish forces fire on Kurdish-controlled Afrin in northern Syria killing 18 civilians), Erişim Tarihi: 31.08.2018, https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/afrin-latest-turkey-shelling-civilian-deaths-operation-olive-branch-kurds-syria-ypg-pkk-a8258641.html.
  • The Indian EXPRESS, (Turkish air strike hits hospital in Syria’s Afrin, at least 9 dead), Erişim tarihi: 31.08.2018, https://indianexpress.com/ article/world/syrian-kurdish-ypg-observatory-say-strike-on-afrin-hospital-kills-nine-5100599/ ().
  • TOLO News, (Turkish Air Strike Hits Hospital in Syria's Afrin), Erişim tarihi: 31.08.2018, https://www.tolonews.com/world/turkish-air-strike-hits-hospital-syrias-afrin.
  • Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlüğü, Bilgi, Erişim tarihi: 01.09.2018, http://www.tdk.gov.tr/ index.php?option=com_bts&arama=kelime& guid=TDK.GTS.5b8a757c89f2b6.64788897.
  • Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlüğü, Enformasyon, Erişim tarihi: 01.09.2018http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5b8a66249283d5.42290479.
  • Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlüğü, Ordu, Erişim tarihi: 05.06.2018, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5b1d4ca62e8cc3.62360477.
  • Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlüğü, Propaganda, Erişim Tarihi: 05.09.2018, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts& arama=kelime &guid=TDK.GTS.5b8fc54d3f7c91.73703164.
  • Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlüğü, Sorun, Erişim tarihi: 05.06.2018, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5b1a90f195f5e8.27648474.
  • Türk Silahlı Kuvvetleri Basın Bilgi Notu. Erişim tarihi 17-23 Mart 2018, http://www.tsk.tr/BasinFaaliyetleri/BN_42.
  • Zeytin Dalı Harekatı: Türkiye'yi Afrin'de ne bekliyor?, Erişim tarihi: 30.03.2018, http://www.bbc.com/ turkce/haberler-dunya-42702911.
  • Weaver, Warren (2008). The Mathematics of communication, Communication Theory, Second Edition, (Ed.: C. David Mortensen), New Jersey: Transaction Publisher, pp. 27-38.
  • Wilcox, L. D., Cameron, G. T. & Reber, B. H. (2015). Public relations strategies and tactics. Eleventh Edition, England: Pearson Education Limited.
  • 5 Soruda Türkiye'nin Afrin'e Yönelik Zeytin Dalı Harekâtı, Erişim tarihi: 29.03.2018,
  • http://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-42766283.
  • @TSKGnkur, (13 Şubat 2018; 23 Şubat 2018; 12 Mart 2018; 15 Mart 2018; 16 Mart 2018; 17 Mart 2018), Erişim Tarihi: 31.03.2018, https://twitter.com/tskgnkur.
  • @USArmy, (14 Temmuz 2018; 18 Temmuz 2018), Erişim tarihi: 01.09.2018, https://twitter.com/ usarmy.
  • @mod_russia, Erişim tarihi: 01.09.2018https://twitter.com/mod_russia.
Toplam 55 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Konur Alp Demir 0000-0003-1199-930X

Kurthan Demir 0000-0001-8067-9356

Yayımlanma Tarihi 13 Kasım 2018
Gönderilme Tarihi 12 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demir, K. A., & Demir, K. (2018). TSK’NIN İHA GÖRÜNTÜLERİNİ SORUN YÖNETİMİ BAĞLAMINDA SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK KULLANMASI: AFRİN OPERASYONU ÖRNEĞİ. Güvenlik Bilimleri Dergisi, 7(2), 355-390. https://doi.org/10.28956/gbd.482104

24347   14728   14731   14739   


Bu dergi creative commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası lisansı ile lisanslanmıştır.   29846