The aim of this study is to examine the views of physical education teachers about physical education and sports lessons conducted with distance education during the COVID-19 pandemic. Phenomenology design, one of the qualitative research designs, was used in the research. The study group of the research consisted of 10 physical education and sports teachers. In the study, the participants were determined by maximum diversity sampling, taking into account gender (female/male), school level (secondary school-high school), school experience (0-10 years and 11-20 years). The research data were obtained by using a semi-structured questionnaire by interview method. The data obtained were subjected to content analysis and the teaching process (cognitive learning contents and preparations, psychomotor learning contents and preparations), assessment and evaluation practices (evaluating the learning process, evaluating the learning product), experienced problems (limited participation, technological inadequacy, teacher inadequacy, unqualified teaching), and measures to increase quality (initiatives to increase motivation, technological support, other strategies), sub-themes and codes belonging to these main themes were reached. As a result, the teachers participating in the study are of the opinion that the remote conduct of the physical education lesson does not reach the purpose of the lesson. It is considered important to provide practical training on how different teaching methods and models can be integrated into the distance education process.
Distance education Physical education and sport Physical education and sport teacher
Bu çalışmanın amacı COVID-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitimle yürütülen beden eğitimi ve spor dersine yönelik beden eğitimi öğretmenlerinin görüşlerini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Gaziantep ilinde görev yapan 10 beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada katılımcılar cinsiyet (kadın/erkek), okul kademesi (ortaokul-lise), okul deneyimi (0-10 yıl ve 11-20 yıl) dikkate alınarak maksimum çeşitlilik örneklemesi ile belirlenmiştir. Araştırma verileri görüşme yöntemiyle yarı yapılandırılmış soru formu kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuş ve öğretme süreci (bilişsel öğrenme içerikleri ve hazırlıkları, psikomotor öğrenme içerikleri ve hazırlıkları), ölçme değerlendirme uygulamaları (öğrenme sürecini değerlendirme, öğrenme ürününü değerlendirme) yaşanılan sorunlar (sınırlı katılım, teknolojik yetersizlik, öğretmen yetersizliği, niteliksiz öğretim), ve niteliği artırmaya yönelik önlemler (motivasyonu artırmaya yönelik girişimler, teknolojik destek, diğer stratejiler) olmak üzere 4 ana tema bu ana temalara ait alt tema ve kodlara ulaşılmıştır. Sonuç olarak çalışmaya katılan öğretmenlerin beden eğitimi dersinin uzaktan yürütülmesiyle dersin amacına ulaşılmadığı görüşünde oldukları söylenebilir. Farklı öğretim yöntemleri ve modellerinin uzaktan eğitim sürecine nasıl entegre edilebileceği ile ilgili uygulamalı eğitimlerin verilmesi önemli görülmektedir.
Uzaktan Eğitim Beden Eğitimi ve Spor Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 12 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.