Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Coach Experiences on the Effectiveness of Coaching Education Programs

Yıl 2024, , 1 - 11, 31.01.2024
https://doi.org/10.53434/gbesbd.1285493

Öz

In this study, it is aimed to examine the experiences of the coaches regarding the effectiveness of football coaching education programs. In the research, in which the phenomenology pattern, one of the qualitative research methods, was used, the criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods, was used. 20 football UEFA A coach candidates, who were accepted to the Coaching Education Program (AEP) conducted by the Turkish Football Federation (TFF) in Antalya in 2022, participated in the research. The data were obtained through face-to-face interviews using the literature and a semi-structured interview form consisting of 5 questions, which was reached at the end of the pilot study. The data were summarized and interpreted within the framework of the descriptive analysis technique and by separating the descriptive experiences into main themes. According to the analysis results, Findings consisting of coaching experiences for online meetings, seminars and practice, assessment and evaluation processes and the general organization of the coaching education program were reached. As a result, making the online meetings held before the coaching education programs more qualified in terms of orientation, providing qualified documents in the seminar, providing coaching on the use of tactical animation programs, reducing the curriculum for practical education to an applicable density, exam, and grade anxiety on the coaches for assessment and evaluation processes. It is thought that taking measures for this purpose, reducing the course fees to more reasonable amounts, and improving the quality of services provided during the seminar, such as accommodation and logistics, will make significant contributions to making the AEP more effective and efficient.

Kaynakça

  • 1. Alemdar, U., Cömert, E., Ünlü, Y. ve Solakumur, A. (2023). Examining the relationship between leadership orientations and social intelligence levels of sports manager candidates: The case of Sakarya. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(2), 130-138.
  • 2. Aslan, S. ve Aybek, B. (2018). Sınıf öğretmenlerinin ilkokul 4. sınıf insan hakları, yurttaşlık ve demokrasi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 233-262.
  • 3. Bilgin, A. ve Oksal, A. (1999). İlköğretim öğretmenlerinin sekiz yıllık eğitime ilişkin beklenti, sorun ve önerileri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 79-84.
  • 4. Bilir, P. (2008). Yeni Beden eğitimi öğretim programı ve köy enstitülerinde beden eğitimi derslerinin yapılandırmacı öğretim yaklaşımı açısından değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 145-150.
  • 5. Bogdan, R. C. ve Biklen, K. S. (2007). Qualitative research for education: An introduction to theory methods. Boston: Allyn and Bacon, 21-22.
  • 6. Charman, R. Drotter, S. ve Noel, J. (2001) The leadership pipeline. San Francisco: JosseyBass, 5-17.
  • 7. Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal kitabevi, 23.
  • 8. Creswell, J. W. ve Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Thousand Oaks, CA: Sage. 44.
  • 9. Cüceloğlu, D. (1998). İnsan ve davranışı, İstanbul: Remzi Kitabevi, 8.b, 69.
  • 10. Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı Yayıncılık, 51-111.
  • 11. Göral, M., Yapıcı, A. K. ve Koç, H. (2015). Antrenör eğitimi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (2), 273-290.
  • 12. Görpelioğlu, S., Emiroğlu, C. ve Aypak, C. (2019). Uzmanlık eğitiminde ölçme değerlendirmenin önemi. Journal of Medicine Health, 8(3), 99-106.
  • 13. Güçlü, M. ve Özdemir, M. Ç. (2016). 1950 ve 1980 yılları arasında genel ve mesleki teknik eğitimle ilgili sorunların değerlendirilmesi: eğitim hareketleri dergisi örneği. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 5(12), 208-222.
  • 14. İnal, A. N. (1995). UEFA’ya üye ülkelerdeki futbol antrenör eğitimlerinin mukayeseli olarak incelenmesi: Türk futbol antrenörleri eğitimi üzerinde bir araştırma (Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • 15. Kubat, A. ve Yıldız, Ö. (2022). Futbol altyapı antrenörlerinin altyapı eğitiminde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(2), 128-148.
  • 16. Miles, B. M. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. Thousand oaks, CA: Sage.
  • 17. Okakın, N. (2008), Çalışma hayatında insan kaynakları yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • 18. Patton, M. Q. (2002). Two decades of developments in qualitative inquiry: A personal, experiential perspective. Qualitative Social Work, 1(3), 261-283.
  • 19. Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • 20. Sunay, H. ve İmamoğlu, A. F. (1996). Türkiye’de antrenör eğitimi programlarının etkinliği. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(4), 66-84.
  • 21. Sunay, H. (2020). Türkiye’de antrenör eğitim programlarının etkinliği, 1994 ve 2002 farklı yönetmeliklere göre. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 44-74.
  • 22. Tiyek, R. (2014). Oryantasyon eğitim programı etkinliğinin değerlendirilmesi: bir araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 335-353.
  • 23. TFF (2018). Antrenörlerin eğitimi ve sınıflandırılması talimatı, 92 sayılı TFF yönetim kurulu kararı.
  • 24. Usta, H. G. ve Uğurlu, C. T. (2018). Sınıf içi ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin kullanımı ve denetlenmesi: Denetmen ve öğretmen görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences, 17(67), 969-981.
  • 25. Uzun, M. (2003). 9-14 Yaş grubu çocukların benlik kavramı ve saldırganlığı pekiştirici faktörlerin belirlenmesi, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 96.
  • 26. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • 27. Yildirim, A. ve Şimsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin yayıncılık.

Futbol Antrenör Eğitim Programlarının Etkililiğine Yönelik Antrenör Deneyimlerinin İncelenmesi

Yıl 2024, , 1 - 11, 31.01.2024
https://doi.org/10.53434/gbesbd.1285493

Öz

Bu çalışmada, futbol antrenör eğitim programlarının etkililiğine ilişkin antrenör deneyimlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseninin kullanıldığı araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya 2022 yılında Antalya’da Türkiye Futbol Federasyonu (TFF) tarafından yürütülen Antrenör Eğitim Programları (AEP)’na kabul edilen gönüllü 20 futbol UEFA A antrenör adayı katılmıştır. Veriler, alan yazını ve pilot çalışmanın sonunda ulaşılan ve 5 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak yüz yüze görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Veriler betimsel analiz tekniği çerçevesinde ve betimlemeye dayalı deneyimlerin ana temalara ayrılmasıyla özetlenerek yorumlanmıştır. Analiz sonuçlarına göre; çevrim içi toplantılara, seminer ve uygulama eğitimlerine, ölçme ve değerlendirme süreçlerine ve antrenör eğitim programının genel organizasyonuna yönelik antrenör deneyimlerinden oluşan bulgulara ulaşılmıştır. Sonuç olarak antrenör eğitim programlarından önce gerçekleştirilen çevrim içi toplantıların oryantasyon itibariyle daha nitelikli hale getirilmesi, seminer eğitimlerinde nitelikli doküman sağlanması, taktik animasyon programların kullanımına yönelik eğitim verilmesi, uygulama eğitimlere yönelik müfredatın uygulanabilir yoğunluğa indirgenmesi, ölçme değerlendirme süreçlerine yönelik antrenörler üzerinde oluşan sınav ve not kaygısına yönelik tedbirlerin alınması, kurs ücretlerinin daha makul miktarlara indirilmesi, seminer süresince konaklama ve lojistik gibi verilen hizmet kalitesine yönelik iyileştirilmelere gidilmesi AEP’in daha etkili ve verimli hale gelmesine yönelik önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.

Teşekkür

Çalışma grubunda yer alan antrenörlere ve çalışma için etik kurul onayı veren Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Etik Kurulu'na teşekkür ederim.

Kaynakça

  • 1. Alemdar, U., Cömert, E., Ünlü, Y. ve Solakumur, A. (2023). Examining the relationship between leadership orientations and social intelligence levels of sports manager candidates: The case of Sakarya. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(2), 130-138.
  • 2. Aslan, S. ve Aybek, B. (2018). Sınıf öğretmenlerinin ilkokul 4. sınıf insan hakları, yurttaşlık ve demokrasi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 233-262.
  • 3. Bilgin, A. ve Oksal, A. (1999). İlköğretim öğretmenlerinin sekiz yıllık eğitime ilişkin beklenti, sorun ve önerileri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 79-84.
  • 4. Bilir, P. (2008). Yeni Beden eğitimi öğretim programı ve köy enstitülerinde beden eğitimi derslerinin yapılandırmacı öğretim yaklaşımı açısından değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 145-150.
  • 5. Bogdan, R. C. ve Biklen, K. S. (2007). Qualitative research for education: An introduction to theory methods. Boston: Allyn and Bacon, 21-22.
  • 6. Charman, R. Drotter, S. ve Noel, J. (2001) The leadership pipeline. San Francisco: JosseyBass, 5-17.
  • 7. Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal kitabevi, 23.
  • 8. Creswell, J. W. ve Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Thousand Oaks, CA: Sage. 44.
  • 9. Cüceloğlu, D. (1998). İnsan ve davranışı, İstanbul: Remzi Kitabevi, 8.b, 69.
  • 10. Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı Yayıncılık, 51-111.
  • 11. Göral, M., Yapıcı, A. K. ve Koç, H. (2015). Antrenör eğitimi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (2), 273-290.
  • 12. Görpelioğlu, S., Emiroğlu, C. ve Aypak, C. (2019). Uzmanlık eğitiminde ölçme değerlendirmenin önemi. Journal of Medicine Health, 8(3), 99-106.
  • 13. Güçlü, M. ve Özdemir, M. Ç. (2016). 1950 ve 1980 yılları arasında genel ve mesleki teknik eğitimle ilgili sorunların değerlendirilmesi: eğitim hareketleri dergisi örneği. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 5(12), 208-222.
  • 14. İnal, A. N. (1995). UEFA’ya üye ülkelerdeki futbol antrenör eğitimlerinin mukayeseli olarak incelenmesi: Türk futbol antrenörleri eğitimi üzerinde bir araştırma (Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • 15. Kubat, A. ve Yıldız, Ö. (2022). Futbol altyapı antrenörlerinin altyapı eğitiminde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(2), 128-148.
  • 16. Miles, B. M. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. Thousand oaks, CA: Sage.
  • 17. Okakın, N. (2008), Çalışma hayatında insan kaynakları yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • 18. Patton, M. Q. (2002). Two decades of developments in qualitative inquiry: A personal, experiential perspective. Qualitative Social Work, 1(3), 261-283.
  • 19. Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • 20. Sunay, H. ve İmamoğlu, A. F. (1996). Türkiye’de antrenör eğitimi programlarının etkinliği. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(4), 66-84.
  • 21. Sunay, H. (2020). Türkiye’de antrenör eğitim programlarının etkinliği, 1994 ve 2002 farklı yönetmeliklere göre. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 44-74.
  • 22. Tiyek, R. (2014). Oryantasyon eğitim programı etkinliğinin değerlendirilmesi: bir araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 335-353.
  • 23. TFF (2018). Antrenörlerin eğitimi ve sınıflandırılması talimatı, 92 sayılı TFF yönetim kurulu kararı.
  • 24. Usta, H. G. ve Uğurlu, C. T. (2018). Sınıf içi ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin kullanımı ve denetlenmesi: Denetmen ve öğretmen görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences, 17(67), 969-981.
  • 25. Uzun, M. (2003). 9-14 Yaş grubu çocukların benlik kavramı ve saldırganlığı pekiştirici faktörlerin belirlenmesi, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 96.
  • 26. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • 27. Yildirim, A. ve Şimsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin yayıncılık.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeki Taş 0000-0001-7781-5898

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 19 Nisan 2023
Kabul Tarihi 23 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Taş, Z. (2024). Futbol Antrenör Eğitim Programlarının Etkililiğine Yönelik Antrenör Deneyimlerinin İncelenmesi. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 29(1), 1-11. https://doi.org/10.53434/gbesbd.1285493

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.


Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.