Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATING THE TRANSFORMATIONAL AND TRANSACTIONAL LEADERSHIP STYLES OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS SCHOOL MANAGERS

Yıl 2008, Cilt: 13 Sayı: 4, 31 - 46, 15.10.2008

Öz

This research was done
to determine the using level of transformational and transactional leadership
styles of physical education and sports school managers according to managers'
and academicians' perception and managers' have had leadership styles whether
differentation or not managers' and academicians' perception. Population was
consisted of 89 academy managers and 521 academicians who work in 38 Physical
Education and Sports School and 2 Sports Sciences and Technology School that
are connected to state universities in Turkey, between 2007-2008 educational
term. In order to collect data, Multifactor Leadership Questionnaire-MLQ 5X-
SHORT was developed by Bernard Bass ve Bruce Avolio (1995), and "Personal
Information Form" was developed by the researcher in order to determine
personal characteristics. Mann-Whitney U test was used to compare dual groups
which were examined whether they are differentioned or not according to their
personal characteristics' influence on using level of leadership styles of
school managers. Significance level was accepted as 0.05. Research results;
According to perception of managers and academicians, school managers execute
firstly transformational, later they execute transactional leadership style.
The managers think that they realize transformational and transactional
leadership style behaviours with a higher degree and significant average than
the academicians.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (2000). ilköğretim Okulu Yöneticilerinin Dönüşümcü Liderlik Özellikleri ile Empati Becerileri Arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yöneticiliği ve Deneticiliği Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Allix, N.M. (2000). Transformational Leadership: Democratic or Despotic?. Educational Management and Administration. 28(l), 7-20.
  • Altun, S.A. (2003). ilköğretim Okulu Müdürlerinin Dönüşümcü Liderliğe Verdikleri Önem ve Uygulama Düzeyleri. ilköğretim Online E-Dergi. 2(1), 10-17.
  • Anthony, L.V.L. (1994). The Relationship Between Transformational and Transactional Leadership and Organizational Culture, Employee Performance, and Employee Attrition. Ph.D Thesis, University of Miami
  • Armstrong, S., and Armstrong, S. (1996). The Conductor as Transformational Leader. Music Educators Journal. 82, 22-25.

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU YÖNETİCİLERİNİN DÖNÜŞÜMCÜ VE ETKİLEŞİMCİ LİDERLİK STİLLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2008, Cilt: 13 Sayı: 4, 31 - 46, 15.10.2008

Öz

Bu araştırma, Beden
Eğitimi ve Spor Yüksekokulu yöneticilerinin dönüşümcü ve etkileşimci liderlik
stillerini yönetici ve akademisyenlerin algılarına göre belirlemek;
yöneticilerin sahip oldukları liderlik stillerinin yöneticilerin ve
akademisyenlerin algılarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmek
amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, 2007-2008 eğitim-öğretim
yılında Türkiye'deki devlet üniversitelerine bağlı 38 Beden Eğitimi ve Spor
Yüksekokullu ve 2 Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yüksekokulu'nda görev yapan, 89
yönetici ve 521 akademisyen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak, Bernard Bass ve Bruce Avolio (1995) tarafından geliştirilen "Çok
Faktörlü Liderlik Stilleri Ölçeği (Multifactor Leadership Questionnaire-MLQ 5X
- SHORT)" ve kişisel özellikleri belirlemek için araştırmacı tarafından
geliştirilen "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Yönetici ve
akademisyenlerin algılarına göre, okul yöneticilerinin liderlik stillerinin
farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesinde ikili küme karşılaştırmalarda
Mann-Whitney U testi istatistik yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada anlamlılık
düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir. Araştırma sonucunda, yönetici ve
akademisyenlerin algılarına göre, okul yöneticilerinin ilk önce dönüşümcü ve
sonra etkileşimci liderlik stili sergiledikleri belirlenmiştir. Yöneticiler
akademisyenlerden daha yüksek ve anlamlı bir ortalamayla kendilerinin dönüşümcü
ve etkileşimci liderlik stili davranışlarını gerçekleştirdiklerini düşündükleri
tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (2000). ilköğretim Okulu Yöneticilerinin Dönüşümcü Liderlik Özellikleri ile Empati Becerileri Arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yöneticiliği ve Deneticiliği Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Allix, N.M. (2000). Transformational Leadership: Democratic or Despotic?. Educational Management and Administration. 28(l), 7-20.
  • Altun, S.A. (2003). ilköğretim Okulu Müdürlerinin Dönüşümcü Liderliğe Verdikleri Önem ve Uygulama Düzeyleri. ilköğretim Online E-Dergi. 2(1), 10-17.
  • Anthony, L.V.L. (1994). The Relationship Between Transformational and Transactional Leadership and Organizational Culture, Employee Performance, and Employee Attrition. Ph.D Thesis, University of Miami
  • Armstrong, S., and Armstrong, S. (1996). The Conductor as Transformational Leader. Music Educators Journal. 82, 22-25.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erkan Faruk Şirin

A. Azmi Yetim

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2008
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2017
Kabul Tarihi 20 Mart 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 13 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Şirin, E. F., & Yetim, A. A. (2008). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU YÖNETİCİLERİNİN DÖNÜŞÜMCÜ VE ETKİLEŞİMCİ LİDERLİK STİLLERİNİN İNCELENMESİ. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(4), 31-46.

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.


Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.