This research was done
to determine the using level of transformational and transactional leadership
styles of physical education and sports school managers according to managers'
and academicians' perception and managers' have had leadership styles whether
differentation or not managers' and academicians' perception. Population was
consisted of 89 academy managers and 521 academicians who work in 38 Physical
Education and Sports School and 2 Sports Sciences and Technology School that
are connected to state universities in Turkey, between 2007-2008 educational
term. In order to collect data, Multifactor Leadership Questionnaire-MLQ 5X-
SHORT was developed by Bernard Bass ve Bruce Avolio (1995), and "Personal
Information Form" was developed by the researcher in order to determine
personal characteristics. Mann-Whitney U test was used to compare dual groups
which were examined whether they are differentioned or not according to their
personal characteristics' influence on using level of leadership styles of
school managers. Significance level was accepted as 0.05. Research results;
According to perception of managers and academicians, school managers execute
firstly transformational, later they execute transactional leadership style.
The managers think that they realize transformational and transactional
leadership style behaviours with a higher degree and significant average than
the academicians.
PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS TRANSFORMATIONAL AND TRANSACTIONAL LEADERSHIP LEADERSHIP STYLES MULTIFACTOR LEADERSHIP QUESTIONNAIRE
Bu araştırma, Beden
Eğitimi ve Spor Yüksekokulu yöneticilerinin dönüşümcü ve etkileşimci liderlik
stillerini yönetici ve akademisyenlerin algılarına göre belirlemek;
yöneticilerin sahip oldukları liderlik stillerinin yöneticilerin ve
akademisyenlerin algılarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmek
amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, 2007-2008 eğitim-öğretim
yılında Türkiye'deki devlet üniversitelerine bağlı 38 Beden Eğitimi ve Spor
Yüksekokullu ve 2 Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yüksekokulu'nda görev yapan, 89
yönetici ve 521 akademisyen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak, Bernard Bass ve Bruce Avolio (1995) tarafından geliştirilen "Çok
Faktörlü Liderlik Stilleri Ölçeği (Multifactor Leadership Questionnaire-MLQ 5X
- SHORT)" ve kişisel özellikleri belirlemek için araştırmacı tarafından
geliştirilen "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Yönetici ve
akademisyenlerin algılarına göre, okul yöneticilerinin liderlik stillerinin
farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesinde ikili küme karşılaştırmalarda
Mann-Whitney U testi istatistik yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada anlamlılık
düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir. Araştırma sonucunda, yönetici ve
akademisyenlerin algılarına göre, okul yöneticilerinin ilk önce dönüşümcü ve
sonra etkileşimci liderlik stili sergiledikleri belirlenmiştir. Yöneticiler
akademisyenlerden daha yüksek ve anlamlı bir ortalamayla kendilerinin dönüşümcü
ve etkileşimci liderlik stili davranışlarını gerçekleştirdiklerini düşündükleri
tespit edilmiştir.
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DÖNÜŞÜMCÜ VE ETKİLEŞİMCİ LİDERLİK LİDERLİK STİLLERİ ÇOK FAKTÖRLÜ LİDERLİK ÖLÇEĞİ
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2008 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2017 |
Kabul Tarihi | 20 Mart 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 13 Sayı: 4 |
Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.