Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EFANgelism Levels of Football Fans Analysis According to Variables

Yıl 2024, Cilt: 29 Sayı: 1, 32 - 39, 31.01.2024
https://doi.org/10.53434/gbesbd.1371408

Öz

This study aims to examine the eFANgelism levels of football fans according to the variables. For this purpose, the survey model, one of the quantitative research methods, was used in the research. The study group of research consisted of the fan of 6 teams (Galatasaray, Fenerbahçe, Beşiktaş, Trabzonspor, Adana Demirspor, and MKE Ankaragücü) with the highest audience average in the first 14 weeks of the 2022-2023 Spor Toto Super League. In this context, 1049 fans were included in the study. The “Sports Team Evangelism (eFANgelizm) Scale (STEÖ)” was used as a data collection tool. Data was collected with Google Forms. The suitability of the data set to the normal distribution was interpreted by examining the skewness and kurtosis values, and the research questions were tested with descriptive statistics, t-test and ANOVA analyses. According to the data obtained from the research, the efangelism levels of the fans; differs significantly according to both demographic (age, gender, educational status) variables and fan (hometown team, second team, club membership, fan group membership, watching a match, team) behavior variables. In line with this result, it can be said that sports clubs should apply separate strategies according to demographic and fan behavior characteristics while taking measures to increase eFANgelism

Kaynakça

  • 1. Açak, M., Düz, S., Karataş, Ö., Karademir, T., Kurak, K. ve Bayer, R. (2018). Türkiye Futbol Federasyonu 1. ligindeki taraftarlarının fanatiklik durumlarının incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 8-23.
  • 2. Akşar, T. (2008). Taraftar mı, müşteri mi? Erişim adresi: https://www.dunya.com/kose-yazisi/taraftar-mi-musteri-mi/3163
  • 3. Altın, Ş., Ediş, L. B., Tüfekçi, İ. ve Altın, B. (2020). Spor pazarlamasında lisanslı ürünlerin tercihinde, kulüp imajı, marka efangelizmi, takım sadakati ve takımla özdeşleşme değişkenlerinin etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(4), 3759-3775.
  • 4. Ayorinde, S. A., Nnajieto, C. C., & Anyakoha, I. C. (2016). Dynamic and implications of football fans’ club and fans’ fanaticism for school violence among tertiary students in Lagos, Nigeria. African Research Review, 10(4), 155-169.
  • 5. Çakmak, G., Başaran, Z. ve Karatut, A. (2022). Futbol taraftarlarının takıma psikolojik bağlılık, fanatiklik ve mutluluk düzeylerinin incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 95-110.
  • 6. Dietz-Uhler, B., Harrick, E. A., End, C. ve Jacquemotte, L. (2000). Sex differences in sport fan behavior and reasons for being a sport fan. Journal of Sport Behavior, 23(3), 219-231.
  • 7. Doğru, Y. B., Sayımer, İ., Çetin, C. ve Koç, F. (2021). Taraftar motivasyon faktörlerinin psikolojik bağlılık, kulüp ürünlerini satın alma ve medya yoluyla kulübü takip etme üzerindeki etkileri: yerel ve ulusal futbol kulüpleri düzeyinde karşılaştırmalı bir araştırma. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 87-109.
  • 8. Dwyer, B., Greenhalgh, G. ve LeCrom, C. (2016). Niche-versus mainstream sport spectators: An analysis of need for uniqueness and sport eFANgelism. International Journal of Sport Communication, 9(3), 364-383.
  • 9. Dwyer, B., Greenhalgh, G. P. ve LeCrom, C. W. (2015). Exploring fan behavior: Developing a scale to measure sport eFANgelism. Journal of Sport Management, 29(6), 642-656.
  • 10. Erdoğan, A., Öztaş, M. ve Şirin, E. F. (2021). Futbol taraftarlarının seyircilik durumları ile spor takımı evangelizm (efangelizm) ilişkisi üzerine ampirik bir araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 476-484.
  • 11. Gelen, N. K., Öntürk, Y., Yaraş, A., Satılmış, S. E. ve Şahin, İ. (2022). Investigation of sport team evangelism (efangelism) behaviors of faculty of sports sciences students. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 675-685.
  • 12. Genç, N. ve Yıldırım, Y. (2022). Futbol Taraftarlarının takım evangelizm (eFANgelizm) düzeyinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Adana Demirspor-Erzurumspor maçı örneği. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, 4(1), 23-27.
  • 13. Göktaş, B. ve Erdoğan Tarakçı, İ. (2020). Marka evangelizminin satın alma bağımlılığı, satın alma niyeti ve tavsiyede bulunma üzerindeki etkisi: taraftar ürünleri örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(1), 126-145.
  • 14. Hacısoftaoğlu, İ., Akcan, F. ve Bulgu, N. (2012). Hayali cemaatler olarak taraftar toplulukları: Ankaragücü taraftar grupları örneği. Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 159-176.
  • 15. Halıcı, A. (2023). Futbol taraftarlarının tipolojileri ile etkinlik kalitesi algılarının arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 16. Halıcı, A. ve Çimen, Z. (2021). Futbol seyircilerinin etkinlik kalitesine yönelik beklentilerinin değerlendirilmesi. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 14(2), 389-421.
  • 17. Hsu, L. C. (2019). Investigating the brand evangelism effect of community fans on social networking sites: Perspectives on value congruity. Online Information Review, 43(5), 842-866.
  • 18. Hunt, K. A., Bristol, T. ve Bashaw, R. E. (1999). A conceptual approach to classifying sports fans. Journal of Services Marketing, 13(6), 439-452.
  • 19. Jacobson, B. P. (2003). Rooting for laundry: An examination of the creation and maintenance of a sport fan identity. Connecticut: University of Connecticut.
  • 20. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • 21. Katırcı, H., Yüce, A., Güler, D. ve Özçiftçi, S. (2016). You will never walk alone: the case of Eskişehirspor and MKE Ankaragücü sport clubs’fans identification. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 7(2), 14-26.
  • 22. Kearney, A. T. (2003). The new sports consumer. Chicago, USA.
  • 23. Kural, S. ve Özbek, O. (2019). Views of Turkish Football Super League (Süper Lig) fans on fanaticism and violence. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 140-154.
  • 24. Küçükibiş, H. F. ve Yurtsızoğlu, Z. (2019). Investigation of the evangelism of sport team’s attitudes of the high school students. Journal of Educationand Training Studies, 7(3), 106-113.
  • 25. Matzler, K., Pichler, E. A. ve Hemetsberger, A. (2007). Who is spreading the word? The positive influence of extraversion on consumer passion and brand evangelism. Marketing Theory and Applications, 18(1), 25-32.
  • 26. Park, S., Kim, S. ve Chiu, W. (2021). Segmenting sport fans by eFANgelism: a cluster analysis of South Korean soccer fans. Managing Sport and Leisure, 28(2), 182-196.
  • 27. Passolig. (t.y.). Erişim Adresi: https://www.passolig.com.tr/taraftar-ligi
  • 28. Salman, G. G. (2008). Profesyonel futbol kulüplerinin hizmet kalitesi ile taraftar memnuniyeti ve taraftar tipolojileri arasındaki ilişki (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 29. Schnebelen, S. ve Bruhn, M. (2018). An appraisal framework of the determinants and consequences of brand happiness. Psychology & Marketing, 35(2), 101–119.
  • 30. Sutton, W. A., McDonald, M. A., Milne, G. R. ve Cimperman, J. (1997). Creating and fostering fan identification in professional sports. Sport Marketing Quarterly, 6, 15-22.
  • 31. Tabachnick, B. G. ve Fidel, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston: Pearson.
  • 32. Wann, D. L. ve Branscombe, N. R. (1990). Die-hard and fair-weather fans: Effects of identification on BIRGing and CORFing tendencies. Journal of Sport and Social Issues, 14(2), 103-117.
  • 33. Yapraklı, T. Ş. ve Keser, E. ve Ünalan, M. (2020). Marka güveni ve marka özdeşleşmesinin marka evangelizmi üzerindeki etkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 27(1), 35-54.
  • 34. Yüksekbilgili, Z. (2017). Spor Takımı Evangelizmi (eFANgelizm) Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: güvenirlik ve geçerlilik çalışması. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 24(3), 959-969.
  • 35. Yüzgenç, A. A., Doğan, H. ve Koç, M. C. (2022). Examination of Turkish football fans' brand evangelism (efangelism) levels and intention to purchase. Pakistan Journal of Medical & Health Sciences, 16(02), 453-453.

Futbol Taraftarlarının EFANgelizm Düzeylerinin Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 29 Sayı: 1, 32 - 39, 31.01.2024
https://doi.org/10.53434/gbesbd.1371408

Öz

Bu çalışmanın amacı futbol taraftarlarının eFANgelizm düzeylerinin değişkenlere göre incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2022-2023 Spor Toto Süper Lig’in ilk 14 haftasında en yüksek seyirci ortalamasına sahip 6 takımın (Galatasaray, Fenerbahçe, Beşiktaş, Trabzonspor, Adana Demirspor ve MKE Ankaragücü) taraftarları oluşturmuştur. Bu kapsamda 1049 taraftar çalışmaya dahil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Spor Takımı Evangelizmi (eFANgelizm) Ölçeği (STEÖ)” kullanılmıştır. Veriler Google form aracılığıyla toplanmıştır. Veri setinin normal dağılıma uygunluğu çarpıklık-basıklık değerleri incelenerek yorumlanmış ve araştırma soruları tanımlayıcı istatistik, t-testi ve ANOVA analizleri ile test edilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilere göre, taraftarların efangelizm düzeyleri; hem demografik (yaş, cinsiyet, eğitim durumu) değişkenlere hem de taraftar (memleket takımını tutma, ikinci takım tutma, kulübe üyelik, taraftar grubuna üyelik, maç izleme, takım) davranışı değişkenlerine göre anlamlı şekilde farklılaşmaktadır. Bu sonuç doğrultusunda, spor kulüplerinin, eFANgelizm düzeyini artıracak önlemleri alırken hem demografik hem de taraftar davranış özelliklerine göre ayrı ayrı stratejiler uygulaması gerektiği söylenebilir.

Kaynakça

  • 1. Açak, M., Düz, S., Karataş, Ö., Karademir, T., Kurak, K. ve Bayer, R. (2018). Türkiye Futbol Federasyonu 1. ligindeki taraftarlarının fanatiklik durumlarının incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 8-23.
  • 2. Akşar, T. (2008). Taraftar mı, müşteri mi? Erişim adresi: https://www.dunya.com/kose-yazisi/taraftar-mi-musteri-mi/3163
  • 3. Altın, Ş., Ediş, L. B., Tüfekçi, İ. ve Altın, B. (2020). Spor pazarlamasında lisanslı ürünlerin tercihinde, kulüp imajı, marka efangelizmi, takım sadakati ve takımla özdeşleşme değişkenlerinin etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(4), 3759-3775.
  • 4. Ayorinde, S. A., Nnajieto, C. C., & Anyakoha, I. C. (2016). Dynamic and implications of football fans’ club and fans’ fanaticism for school violence among tertiary students in Lagos, Nigeria. African Research Review, 10(4), 155-169.
  • 5. Çakmak, G., Başaran, Z. ve Karatut, A. (2022). Futbol taraftarlarının takıma psikolojik bağlılık, fanatiklik ve mutluluk düzeylerinin incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 95-110.
  • 6. Dietz-Uhler, B., Harrick, E. A., End, C. ve Jacquemotte, L. (2000). Sex differences in sport fan behavior and reasons for being a sport fan. Journal of Sport Behavior, 23(3), 219-231.
  • 7. Doğru, Y. B., Sayımer, İ., Çetin, C. ve Koç, F. (2021). Taraftar motivasyon faktörlerinin psikolojik bağlılık, kulüp ürünlerini satın alma ve medya yoluyla kulübü takip etme üzerindeki etkileri: yerel ve ulusal futbol kulüpleri düzeyinde karşılaştırmalı bir araştırma. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 87-109.
  • 8. Dwyer, B., Greenhalgh, G. ve LeCrom, C. (2016). Niche-versus mainstream sport spectators: An analysis of need for uniqueness and sport eFANgelism. International Journal of Sport Communication, 9(3), 364-383.
  • 9. Dwyer, B., Greenhalgh, G. P. ve LeCrom, C. W. (2015). Exploring fan behavior: Developing a scale to measure sport eFANgelism. Journal of Sport Management, 29(6), 642-656.
  • 10. Erdoğan, A., Öztaş, M. ve Şirin, E. F. (2021). Futbol taraftarlarının seyircilik durumları ile spor takımı evangelizm (efangelizm) ilişkisi üzerine ampirik bir araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 476-484.
  • 11. Gelen, N. K., Öntürk, Y., Yaraş, A., Satılmış, S. E. ve Şahin, İ. (2022). Investigation of sport team evangelism (efangelism) behaviors of faculty of sports sciences students. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 675-685.
  • 12. Genç, N. ve Yıldırım, Y. (2022). Futbol Taraftarlarının takım evangelizm (eFANgelizm) düzeyinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Adana Demirspor-Erzurumspor maçı örneği. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, 4(1), 23-27.
  • 13. Göktaş, B. ve Erdoğan Tarakçı, İ. (2020). Marka evangelizminin satın alma bağımlılığı, satın alma niyeti ve tavsiyede bulunma üzerindeki etkisi: taraftar ürünleri örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(1), 126-145.
  • 14. Hacısoftaoğlu, İ., Akcan, F. ve Bulgu, N. (2012). Hayali cemaatler olarak taraftar toplulukları: Ankaragücü taraftar grupları örneği. Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 159-176.
  • 15. Halıcı, A. (2023). Futbol taraftarlarının tipolojileri ile etkinlik kalitesi algılarının arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 16. Halıcı, A. ve Çimen, Z. (2021). Futbol seyircilerinin etkinlik kalitesine yönelik beklentilerinin değerlendirilmesi. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 14(2), 389-421.
  • 17. Hsu, L. C. (2019). Investigating the brand evangelism effect of community fans on social networking sites: Perspectives on value congruity. Online Information Review, 43(5), 842-866.
  • 18. Hunt, K. A., Bristol, T. ve Bashaw, R. E. (1999). A conceptual approach to classifying sports fans. Journal of Services Marketing, 13(6), 439-452.
  • 19. Jacobson, B. P. (2003). Rooting for laundry: An examination of the creation and maintenance of a sport fan identity. Connecticut: University of Connecticut.
  • 20. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • 21. Katırcı, H., Yüce, A., Güler, D. ve Özçiftçi, S. (2016). You will never walk alone: the case of Eskişehirspor and MKE Ankaragücü sport clubs’fans identification. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 7(2), 14-26.
  • 22. Kearney, A. T. (2003). The new sports consumer. Chicago, USA.
  • 23. Kural, S. ve Özbek, O. (2019). Views of Turkish Football Super League (Süper Lig) fans on fanaticism and violence. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 140-154.
  • 24. Küçükibiş, H. F. ve Yurtsızoğlu, Z. (2019). Investigation of the evangelism of sport team’s attitudes of the high school students. Journal of Educationand Training Studies, 7(3), 106-113.
  • 25. Matzler, K., Pichler, E. A. ve Hemetsberger, A. (2007). Who is spreading the word? The positive influence of extraversion on consumer passion and brand evangelism. Marketing Theory and Applications, 18(1), 25-32.
  • 26. Park, S., Kim, S. ve Chiu, W. (2021). Segmenting sport fans by eFANgelism: a cluster analysis of South Korean soccer fans. Managing Sport and Leisure, 28(2), 182-196.
  • 27. Passolig. (t.y.). Erişim Adresi: https://www.passolig.com.tr/taraftar-ligi
  • 28. Salman, G. G. (2008). Profesyonel futbol kulüplerinin hizmet kalitesi ile taraftar memnuniyeti ve taraftar tipolojileri arasındaki ilişki (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 29. Schnebelen, S. ve Bruhn, M. (2018). An appraisal framework of the determinants and consequences of brand happiness. Psychology & Marketing, 35(2), 101–119.
  • 30. Sutton, W. A., McDonald, M. A., Milne, G. R. ve Cimperman, J. (1997). Creating and fostering fan identification in professional sports. Sport Marketing Quarterly, 6, 15-22.
  • 31. Tabachnick, B. G. ve Fidel, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston: Pearson.
  • 32. Wann, D. L. ve Branscombe, N. R. (1990). Die-hard and fair-weather fans: Effects of identification on BIRGing and CORFing tendencies. Journal of Sport and Social Issues, 14(2), 103-117.
  • 33. Yapraklı, T. Ş. ve Keser, E. ve Ünalan, M. (2020). Marka güveni ve marka özdeşleşmesinin marka evangelizmi üzerindeki etkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 27(1), 35-54.
  • 34. Yüksekbilgili, Z. (2017). Spor Takımı Evangelizmi (eFANgelizm) Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: güvenirlik ve geçerlilik çalışması. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 24(3), 959-969.
  • 35. Yüzgenç, A. A., Doğan, H. ve Koç, M. C. (2022). Examination of Turkish football fans' brand evangelism (efangelism) levels and intention to purchase. Pakistan Journal of Medical & Health Sciences, 16(02), 453-453.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alperen Halıcı 0000-0002-5480-4683

Ahmet Karacif 0009-0002-5071-6894

Pınar Karacan Doğan 0000-0002-2654-2751

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 4 Ekim 2023
Kabul Tarihi 29 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 29 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Halıcı, A., Karacif, A., & Karacan Doğan, P. (2024). Futbol Taraftarlarının EFANgelizm Düzeylerinin Değişkenlere Göre İncelenmesi. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 29(1), 32-39. https://doi.org/10.53434/gbesbd.1371408

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.