Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Görsel Sanatlar Dersi Alan Bilgisi Öz Yeterlik İnançları

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 3, 29 - 51, 30.11.2018
https://doi.org/10.30855/gjes.2018.04.03.003

Öz

Araştırmada sınıf
öğretmenlerinin görsel sanatlar dersi alan bilgisi öz yeterlik inançlarının
bazı değişkenlere göre incelenmesini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın
çalışma evreni Ankara’nın Gölbaşı ilçesine bağlı okullarda görev yapan 144
sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklemi ise çalışma evreninden %95 güven
aralığında ve 0.05 hata miktarı dikkate alınarak olasılıklı örnekleme
yöntemlerinden basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılarak hesaplanan 105
sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin cinsiyetlerine,
yaşlarına, öğrenim kademelerine, mesleki kıdemlerine ve eğitim verdikleri sınıf
düzeylerine göre dağılımları incelenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin görsel sanatlar
dersinde alana yönelik özyeterlik inançlarını ölçmeyi amaçlayan ve araştırmacı
tarafından geliştirilen Görsel Sanatlar Eğitimi Alan Bilgisi Öz-Yeterlik Ölçeği
ölçme aracı olarak uygulanmıştır. Uygulaması yapılan ölçek çalışmasında elde
edilen veriler değerlendirildiğinde, ilkokul sınıf öğretmenlerinin görsel
sanatlar dersi alan bilgisi öz yeterlilik inançları olması gereken seviyeden
oldukça düşüktür. Aynı zamanda sınıf öğretmenlerin yaşlarına göre görsel
sanatlar eğitimi alan bilgisi öz-yeterlik inançları arasında anlamlı farklılık,
“41-50” yaş aralığına sahip olan sınıf öğretmenlerinin öz-yeterlik inançları
“31-40” yaş aralığına sahip olan sınıf öğretmenlerinin öz-yeterlik
inançlarından fazla olmasından kaynaklanmaktadır. Sınıf öğretmenlerinin öğrenim
kademelerine göre görsel sanatlar eğitimi alan bilgisi öz-yeterlik inançları
arasındaki farklılık lisans mezunu olan sınıf öğretmenlerinin öz-yeterlik
inançlarının, ön lisans mezunu olan sınıf öğretmenlerinin öz-yeterlik
inançlarından büyük olmasından kaynaklanmaktadır. Sınıf öğretmenlerinin mesleki
kıdemlerine göre görsel sanatlar eğitimi alan bilgisi öz-yeterlik inançları
arasında anlamlı farklılık, “16 ve Üstü Yıl” mesleki kıdeme sahip olan sınıf
öğretmenlerinin öz-yeterlik inançlarının, “11-15 Yıl” mesleki kıdeme sahip olan
sınıf öğretmenlerinin öz-yeterlik inançlarından kaynaklanmaktadır.

Kaynakça

  • Referans 1 Ateş A. (2014). Güzel sanatlar eğitimi öğrencilerinin öğretmen öz yeterlilik inançlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Referans 2 Benzer F.(2011) İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin öz yeterlilik algılarının analizi. Yüksek Lisans Tezi.Konya. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Referans 3 Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem
  • Referans 4 Celep, C. (2004). Meslek olarak öğretmenlik. Editör C. Celep, Meslek olarak öğretmenlik (pp. 23-49). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Referans 5 Çakar, F. (2013). Eğitim psikolojisi. Gündüz, B. & Çarpi, B. (Ed.). Eğitim psikolojisi içinde (s.256 ). Adana: Karahan.
  • Referans 6 Çevik B.(2011) Sınıf öğretmeni adaylarının Müzik öğretimi öz-yeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,Cilt 12, Sayı 1,Nisan 2011,Sayfa 145-168
  • Referans 7 Demirbaş, M. &Yağbasan, R. (2005). Sosyal öğrenme teorisine dayalı öğretim etkinliklerinin, öğrencilerin bilimsel tutumlarının kalıcılığına olan etkisinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2).
  • Referans 8 Erden,M.(1998) Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul. Alkım Yayınları.
  • Referans 9 Gençaydın, Z. (1990). Sanat eğitiminin düşünsel temelleri. İ.San Başkanlığında Ö. Adıgüzel ve A.Ovkuran. (Editörler). Ortaöğretim kurumlarında resim-iş eğitimi ve sorunları.Birinci Baskı. Ankara:Türk Eğitim Derneği Yayınları, ss. 41-60.
  • Referans 10 Kırışoğlu, O.T.(2002). Sanatta eğitim görmek öğrenmek ve yaratmak. Ankara. Pegem
  • Referans 11 Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. ve Bökeoğlu, Ç. Ö. (2007). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem
  • Referans 12 San, İ. (1979). Sanatsal yaratma ve cocukta yaratıcılık. (2.Basım) Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Referans 13 San, İ. (1983). Sanat eğitimi kuramları. Tan Yayınları:25, Eğitim Dizisi:1. Ankara: Özen Matbaacılık.

CLASS TEACHERS’ CONFIDENCE IN THEIR SELF-SUFFICIENCY FOR FIELD KNOWLEDGE IN VISUAL ARTS LESSONS

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 3, 29 - 51, 30.11.2018
https://doi.org/10.30855/gjes.2018.04.03.003

Öz

This study aims to identify the relationship between
several variables and class teachers’ confidence in their self-sufficiency for
field knowledge in visual arts lessons. The target population of the study is
144 class teachers working in schools in Gölbaşı district of Ankara. The sample
is composed of 105 class teachers, chosen in accordance with simple random
sampling method, a type of probability sampling, with a 95% confidence interval
and 0.005 error rate. In the study, the distribution of teachers according to
their sex, age, education level, occupational seniority and class level they
have been trained has been examined. In order to measure class teachers’
confidence in self-sufficiency for their field knowledge in Visual Art Lessons,
a “Self-Sufficiency Scale for Field Knowledge in Visual Arts Education” which
was developed by the researcher, was used as an assessment and evaluation
measure. When the data obtained from questionnaires are statistically
evaluated, the average scores obtained by class teachers for self-sufficiency
for field knowledge in visual arts indicate that the confidence levels of the
primary school class teachers’ levels of confidence for their field knowledge
in visual art lessons are much lower than what it should be. At the same time,
there was a meaningful difference between self-efficacy beliefs and knowledge
of visual arts education according to the age of classroom teachers. The
self-efficacy beliefs of class teachers with age range "41-50" were
higher than self-efficacy beliefs of class teachers with "31-40". The
difference between self-efficacy beliefs and knowledge of visual arts education
according to the education levels of the class teachers is that the
self-efficacy beliefs of the undergraduate teachers are bigger than the
self-efficacy beliefs of the pre-bachelor's class teachers. There is a
significant difference between self-efficacy beliefs in visual arts education
according to professional seniority of class teachers, self-efficacy beliefs of
class teachers with "16 and over year" occupation, self-efficacy of
class teachers with "11-15 years" beliefs are high.

Kaynakça

  • Referans 1 Ateş A. (2014). Güzel sanatlar eğitimi öğrencilerinin öğretmen öz yeterlilik inançlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Referans 2 Benzer F.(2011) İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin öz yeterlilik algılarının analizi. Yüksek Lisans Tezi.Konya. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Referans 3 Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem
  • Referans 4 Celep, C. (2004). Meslek olarak öğretmenlik. Editör C. Celep, Meslek olarak öğretmenlik (pp. 23-49). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Referans 5 Çakar, F. (2013). Eğitim psikolojisi. Gündüz, B. & Çarpi, B. (Ed.). Eğitim psikolojisi içinde (s.256 ). Adana: Karahan.
  • Referans 6 Çevik B.(2011) Sınıf öğretmeni adaylarının Müzik öğretimi öz-yeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,Cilt 12, Sayı 1,Nisan 2011,Sayfa 145-168
  • Referans 7 Demirbaş, M. &Yağbasan, R. (2005). Sosyal öğrenme teorisine dayalı öğretim etkinliklerinin, öğrencilerin bilimsel tutumlarının kalıcılığına olan etkisinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2).
  • Referans 8 Erden,M.(1998) Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul. Alkım Yayınları.
  • Referans 9 Gençaydın, Z. (1990). Sanat eğitiminin düşünsel temelleri. İ.San Başkanlığında Ö. Adıgüzel ve A.Ovkuran. (Editörler). Ortaöğretim kurumlarında resim-iş eğitimi ve sorunları.Birinci Baskı. Ankara:Türk Eğitim Derneği Yayınları, ss. 41-60.
  • Referans 10 Kırışoğlu, O.T.(2002). Sanatta eğitim görmek öğrenmek ve yaratmak. Ankara. Pegem
  • Referans 11 Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. ve Bökeoğlu, Ç. Ö. (2007). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem
  • Referans 12 San, İ. (1979). Sanatsal yaratma ve cocukta yaratıcılık. (2.Basım) Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Referans 13 San, İ. (1983). Sanat eğitimi kuramları. Tan Yayınları:25, Eğitim Dizisi:1. Ankara: Özen Matbaacılık.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi Çalışmaları
Yazarlar

Buse Kızılırmak 0000-0002-9407-5868

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2018
Gönderilme Tarihi 26 Haziran 2018
Kabul Tarihi 27 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kızılırmak, B. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Görsel Sanatlar Dersi Alan Bilgisi Öz Yeterlik İnançları. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(3), 29-51. https://doi.org/10.30855/gjes.2018.04.03.003