Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Support and Training Courses Organized within the Scope of “Etüt Tokat” Project on the LGS Achievement of Eighth Grade Secondary School Students

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 14, 31.03.2022

Öz

“Etüt Tokat” project has been implemented by Tokat Governorship under the coordination of Tokat Provincial Directorate of National Education since 2019 in order to increase the academic achievement of eighth grade secondary school students throughout the province. Within the scope of the project, support and training courses are opened with the assignment of successful teachers in the schools determined throughout the province. Students attend these courses without paying any additional fees, and additional resource support is provided to students for exams. The aim of this research is to examine the effect of support and training courses organized within the scope of the “Etüt Tokat” project on the achievement of LGS of eighth grade secondary school students. Explanatory sequential design, one of the mixed method researches in which quantitative and qualitative data were used together, was used in the research. In the research, trial exams in support-training courses were used as a quantitative data collection tool, and a semi-structured interview form developed to determine students’ views on these courses was used as a qualitative data collection tool. In the analysis of quantitative data, descriptive statistics and dependent groups t-test data were used. Qualitative data were analyzed using the content analysis technique. As a result of the research, it was concluded that there was a significant difference between the scores of the first and last test exams attended by the students in the courses organized within the scope of the “Etüt Tokat” project, and that the students stated that the support and training courses had a positive effect on their LGS success. Based on these findings, it can be stated that the support and training courses organized within the scope of the “Etüt Tokat” project have a positive effect on the secondary school eighth grade students’ scores in LGS.

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarının öğrenci görüşlerine göre değerlendirmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Aküzüm, C., & Saraçoğlu, M. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin destekleme ve yetiştirmekurslarına yönelik tutumlarının incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies 5(2), 97-121. https://doi.org/10.33907/turkjes.423152.
  • Akyüz, Y. (2006). Türk eğitim tarihi M.Ö. 1000 – M.S. 2006. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Bozbayındır, F ve Kara, M. (2017). Destekleme ve Yetiştirme Kurslarında (DYK) karşılaşılan sorunlar ve öğretmen görüşleri temelinde çözüm önerileri. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 324-349. https://doi.org/10.19126/suje.335982.
  • Canpolat, U., & Köçer, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarının TEOG bağlamında sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(1), 123-154.
  • Creswell, J. W. (2015). A concise introduction to mixed method research. ThousandOaks, CA: SAGE
  • Davey, G. & De Lian, C., & Higgins, L. (2007). The university entrance examination system in China. Journal of Further and Higher Education, 31(4), 385-396.
  • Dinç, E., Dere İ., & Koluman S. (2014) Kademeler arası geçiş uygulamalarına yönelik görüşler ve deneyimler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(17), 397-423. http://dx.doi.org/10.14520/adyusbd.761.
  • Duman, T. (1984). Özel dershaneler ve fonksiyonları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Dönmez, İ., Gürbüz, S., & Tekçe, M. (2018). Destekleme ve yetiştirme kurslarının fırsat eşitliği açısından yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 3(2), 45-58.
  • Dönmez, İ., Pekcan, N., & Tekçe, M. (2016). Destekleme ve yetiştirme kurslarının yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. 25. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul Kültür Üniversitesi, 21-24 Nisan 2016, 168-169, Antalya.
  • Göksu, İ., & Gülcü, A. (2016). Ortaokul ve liselerde uygulanan destekleme kurslarıyla ilgili öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 153-171.
  • Holloway, J. H. (1999). Extracurricular activities: The path to academic success? Educational Leadership, 57(4), 87-88.
  • Lunenburg, F. C., & Ornstein, A. O. (2008). Educational administration: Concepts and practices (5th ed.). Belmont, CA: Wadsworth/Cengage Learning.
  • Kozikoğlu, İ., & Özcanlı, N. (2020). Destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri: bir karma yöntem çalışması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(30), 280-305.
  • MEB, (2014). Millî Eğitim Bakanlığı örgün ve yaygın eğitimi destekleme ve yetiştirme kursları yönergesi. 20 Kasım 2016 tarihinde https://hbogm.meb.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Miles, M.B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Morgil, İ., Yılmaz, A., & Geban, Ö. (2001). Özel dershanelerin üniversiteye girişte öğrenci başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 89-96.
  • Nartgün, Ş. S., & Dilekçi, Ü. (2016). Eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(4), 537-564.
  • Sarıca, R. (2018). Destekleme ve yetiştirme kurslarına (dyk) yönelik öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 48(221), 91-122.
  • Tansel, A. (2013). Türkiye’de özel dershaneler: Yeni gelişmeler ve dershanelerin geleceği. Economic Research Center, Sayı.10, Ankara, Türkiye.
  • Teddlie, C., Tashakkori, A., & Johnson, B. (2008). Emergent techniques in the gathering and analysis of mixed methods data. Handbook of emergent methods, 389-413.
  • Tuna, A. Biber, A. Ç., Polat, A. C. Altınok, F., & Küçükoğlu. U. (2017). Ortaokullarda uygulanan destekleme ve yetiştirme kurslarına dair öğrenci görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 103-119.
  • Türküresin, E. H. (2018). Destekleme ve yetiştirme kurslarının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre incelenmesi. Kütahya ili örneği. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 73-85.
  • Ünsal, S., & Korkmaz, F. (2016). Destekleme ve yetiştirme kurslarının işlevlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 87-118.
  • Yıldırım, A., & Şimsek, H. (2013). Sosyal bilimler nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. (2009). Özel dershane öğretmenlerinin örgütsel güven düzeyleri ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(59), 471-490.
  • Zabun, E. (2011). Dershaneye gitme, mükemmeliyetçilik, ana- baba tutumu ve sınav kaygısının öğrencilerin SBS başarılarını yordama gücü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Osman Paşa Üniversitesi, Tokat.

“Etüt Tokat” Projesi Kapsamında Düzenlenen Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Etkisi ve Öğrenci Görüşleriyle Değerlendirilmesi

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 14, 31.03.2022

Öz

“Etüt Tokat” projesi Tokat Valiliği tarafından Tokat İl Milli Eğitim Müdürlüğü koordinesinde il genelinde ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının artırılması amacıyla 2019 yılından beri uygulanmaktadır. Proje kapsamında il genelinde belirlenen okullarda başarılı öğretmenlerin görevlendirilmesi ile destekleme ve yetiştirme kursları açılmaktadır. Bu kurslara öğrenciler herhangi bir ek ücret ödemeden devam etmekte ayrıca öğrencilere sınavlara yönelik ek kaynak desteği de sağlanmaktadır. Bu araştırmanın amacı “Etüt Tokat” projesi kapsamında düzenlenen destekleme ve yetiştirme kurslarının ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisini incelemektir. Araştırmada nicel ve nitel verilerin birlikte kullanıldığı karma yöntem araştırmalarından açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Araştırmada nicel veri toplama aracı olarak destekleme-yetiştirme kurslarında yapılan deneme sınavları, nitel veri toplama aracı olarak ise öğrencilerin bu kurslara ilişkin görüşlerini belirlemeye yönelik geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler ve bağımlı gruplar t-testi verilerinden faydalanılmıştır. Nitel veriler ise içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin “Etüt Tokat” projesi kapsamında düzenlenen kurslarda katıldıkları ilk ve son deneme sınavları puanları arasında anlamlı farklılık olduğu ve öğrencilerin destekleme ve yetiştirme kurslarının akademik başarılarına olumlu yönde etkisi olduğu yönünde görüş bildirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu bulgulardan hareketle “Etüt Tokat” projesi kapsamında düzenlenen destekleme ve yetiştirme kurslarının ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin liselere giriş sınavında elde ettikleri puanlara olumlu yönde etki ettiği ifade edilebilir.

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarının öğrenci görüşlerine göre değerlendirmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Aküzüm, C., & Saraçoğlu, M. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin destekleme ve yetiştirmekurslarına yönelik tutumlarının incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies 5(2), 97-121. https://doi.org/10.33907/turkjes.423152.
  • Akyüz, Y. (2006). Türk eğitim tarihi M.Ö. 1000 – M.S. 2006. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Bozbayındır, F ve Kara, M. (2017). Destekleme ve Yetiştirme Kurslarında (DYK) karşılaşılan sorunlar ve öğretmen görüşleri temelinde çözüm önerileri. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 324-349. https://doi.org/10.19126/suje.335982.
  • Canpolat, U., & Köçer, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarının TEOG bağlamında sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(1), 123-154.
  • Creswell, J. W. (2015). A concise introduction to mixed method research. ThousandOaks, CA: SAGE
  • Davey, G. & De Lian, C., & Higgins, L. (2007). The university entrance examination system in China. Journal of Further and Higher Education, 31(4), 385-396.
  • Dinç, E., Dere İ., & Koluman S. (2014) Kademeler arası geçiş uygulamalarına yönelik görüşler ve deneyimler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(17), 397-423. http://dx.doi.org/10.14520/adyusbd.761.
  • Duman, T. (1984). Özel dershaneler ve fonksiyonları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Dönmez, İ., Gürbüz, S., & Tekçe, M. (2018). Destekleme ve yetiştirme kurslarının fırsat eşitliği açısından yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 3(2), 45-58.
  • Dönmez, İ., Pekcan, N., & Tekçe, M. (2016). Destekleme ve yetiştirme kurslarının yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. 25. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul Kültür Üniversitesi, 21-24 Nisan 2016, 168-169, Antalya.
  • Göksu, İ., & Gülcü, A. (2016). Ortaokul ve liselerde uygulanan destekleme kurslarıyla ilgili öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 153-171.
  • Holloway, J. H. (1999). Extracurricular activities: The path to academic success? Educational Leadership, 57(4), 87-88.
  • Lunenburg, F. C., & Ornstein, A. O. (2008). Educational administration: Concepts and practices (5th ed.). Belmont, CA: Wadsworth/Cengage Learning.
  • Kozikoğlu, İ., & Özcanlı, N. (2020). Destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri: bir karma yöntem çalışması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(30), 280-305.
  • MEB, (2014). Millî Eğitim Bakanlığı örgün ve yaygın eğitimi destekleme ve yetiştirme kursları yönergesi. 20 Kasım 2016 tarihinde https://hbogm.meb.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Miles, M.B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Morgil, İ., Yılmaz, A., & Geban, Ö. (2001). Özel dershanelerin üniversiteye girişte öğrenci başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 89-96.
  • Nartgün, Ş. S., & Dilekçi, Ü. (2016). Eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(4), 537-564.
  • Sarıca, R. (2018). Destekleme ve yetiştirme kurslarına (dyk) yönelik öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 48(221), 91-122.
  • Tansel, A. (2013). Türkiye’de özel dershaneler: Yeni gelişmeler ve dershanelerin geleceği. Economic Research Center, Sayı.10, Ankara, Türkiye.
  • Teddlie, C., Tashakkori, A., & Johnson, B. (2008). Emergent techniques in the gathering and analysis of mixed methods data. Handbook of emergent methods, 389-413.
  • Tuna, A. Biber, A. Ç., Polat, A. C. Altınok, F., & Küçükoğlu. U. (2017). Ortaokullarda uygulanan destekleme ve yetiştirme kurslarına dair öğrenci görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 103-119.
  • Türküresin, E. H. (2018). Destekleme ve yetiştirme kurslarının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre incelenmesi. Kütahya ili örneği. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 73-85.
  • Ünsal, S., & Korkmaz, F. (2016). Destekleme ve yetiştirme kurslarının işlevlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 87-118.
  • Yıldırım, A., & Şimsek, H. (2013). Sosyal bilimler nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. (2009). Özel dershane öğretmenlerinin örgütsel güven düzeyleri ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(59), 471-490.
  • Zabun, E. (2011). Dershaneye gitme, mükemmeliyetçilik, ana- baba tutumu ve sınav kaygısının öğrencilerin SBS başarılarını yordama gücü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Osman Paşa Üniversitesi, Tokat.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi Çalışmaları
Yazarlar

Mehmet Akif Bircan 0000-0003-2442-0600

Engin Zabun 0000-0001-8132-8953

Osman Tosun 0000-0002-7142-085X

Erken Görünüm Tarihi 24 Mart 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 16 Eylül 2021
Kabul Tarihi 16 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bircan, M. A., Zabun, E., & Tosun, O. (2022). “Etüt Tokat” Projesi Kapsamında Düzenlenen Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Etkisi ve Öğrenci Görüşleriyle Değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 1-14.