The study aimed to examine the relationship between mothers' conscious awareness levels in parenting and pre-school children's anxiety levels and friendship skills. The study group of the research consisted of 48-72-month-old children attending pre-school education in the central districts of a province in the Central Black Sea region in the 2021-2022 academic year and their mothers. The data collection tools used in the study were the Mindfulness in Parenting Questionnaire (MIPQ) developed by Gördesli et al, the Revised Pre-school Anxiety Scale, the validity and reliability analysis of which was conducted by Güler and Totan, and the Friendship Skills subscale of the Pre-school Social Skills Evaluation Scale (PSSES) developed by Ömeroğlu et al. with the support of TÜBİTAK. In this study, the relational survey model was applied. Pearson Product Moments Correlation Coefficient was used in the analysis of the data. As a result of the study, a negative and low-level significant relationship was found between the mothers' total scores of conscious awareness in parenting, parental self-efficacy, sub-dimensions of being present with the child, and the anxiety level of the children. A moderate positive correlation was found between mothers' total scores of conscious awareness in parenting and parental self-efficacy and sub-dimensions of being present with the child and children's friendship skills. In addition, it was determined that there was a low negative correlation between children's total anxiety, social anxiety and generalized anxiety sub-dimensions, and friendship skills. The findings were discussed and various recommendations were proposed.
Preschool Period Mindfulness in Parenting Anxiety Friendship Skills
Araştırmada, annelerin ebeveynlikte bilinçli farkındalık düzeyleri ile okul öncesi dönem çocuklarının kaygı düzeyleri ve arkadaşlık becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Orta Karadeniz bölgesinde yer alan bir ilin merkez ilçelerinde yer alan eden okul öncesi eğitime devam eden 48-72 aylık çocuklar ve bu çocukların anneleri oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama araçları olarak Gördesli ve diğ. tarafından geliştirilen Ebeveynlikte Bilinçli Farkındalık Ölçeği (MIPQ), Güler ve Totan tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan Yeniden Düzenlenen Okul Öncesi Kaygı Ölçeği ve Ömeroğlu ve diğ. tarafından TÜBİTAK destekli geliştirilen Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği’nin (OSBED) Arkadaşlık Becerileri alt ölçeği kullanılmıştır. Bu kapsamda araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin analizinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, annelerin ebeveynlikte bilinçli farkındalık toplam puanları ve ebeveyn özyeterliği ve çocukla anda olma alt boyutları ile çocukların kaygı düzeyi arasında negatif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Annelerin ebeveynlikte bilinçli farkındalık toplam puanları ve ebeveyn özyeterliği ve çocukla anda olma alt boyutları ile çocukların arkadaşlık becerileri arasında pozitif yönde orta düzeyde ilişki bulunmuştur. Ayrıca çocukların toplam kaygı, sosyal kaygı ve genellenmiş kaygı alt boyutları ile arkadaşlık becerileri arasında negatif yönde düşük düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bulgular tartışılarak çeşitli öneriler geliştirilmiştir.
Okul Öncesi Dönem Ebeveynlikte Bilinçli Farkındalık Kaygı Arkadaşlık Becerileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi Çalışmaları |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Mart 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ekim 2022 |
Kabul Tarihi | 21 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 1 |