Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Development of Achievement Test for Complementary Assessment and Evaluation Techniques for Biology and Science Teachers

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 214 - 240, 31.07.2023

Öz

This study aimed to develop a standardized achievement test on complementary assessment and evaluation techniques for the assessment and evaluation course taught as a compulsory course in teacher education programs of universities. The study followed the stages of the test development process to achieve this aim. In this process, the purpose of developing the achievement test was determined, the aims of the course were defined, and multiple-choice test items were generated for critical behaviors. To ensure content validity, a specification table was created, and expert opinion and peer confirmation were applied. Additionally, the test, evaluated for its appropriateness in Turkish grammar, has taken its initial draft form after obtaining expert opinions. The item analyses of the test, administered to 95 biology and science teachers working in Ankara, were conducted using the ITEMAN program. The Kuder-Richardson KR-20 reliability coefficient of this 20 item test was calculated as 0,829. In addition, the mean item difficulty index of the test was 0,63, and the mean item discrimination index was calculated as 0,51. Results revealed that the test was of moderate difficulty with high distinctiveness and reliability. In addition, the relationship between gender and total test scores and the relationship between undergraduate graduation and total test scores were analyzed with the t-test for independent groups. The relationship between educational status and total test scores was analyzed by applying ANOVA. As a result of this study, it was concluded that the developed multiple-choice achievement test, which has high validity and reliability, can be used in scientific studies and courses related to complementary assessment and evaluation techniques.

Kaynakça

  • Ayvacı, H. Ş., & Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Isı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 87-103
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş S., & Bıçak, B. (2010). Geleneksel-tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri el kitabı (4. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Balcı, E., & Tekkaya, C. (2000). Ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 42-50.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: ÖSYM yayınları
  • Bolat, A., & Karamustafaoğlu, S. (2019). Vücudumuzdaki sistemler” ünitesi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131-159.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Crocker, L., & Algina, J. (2008). Introduction to classical and modern test theory. USA: Holt, Rinehart and Winston, INC.
  • Çardak, Ç. S., & Selvi, K. (2018). Öğretim ilk eve yönetemleri dersi için bir başarı testi geliştirilmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(26), 379-406.
  • Çakır, M., & Aldemir, B. (2011). İki aşamali genetik kavramlar tani testi geliştirme ve geçerlik çalişmasi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 335-353.
  • Çepni, S. (Ed). (2012). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi (10. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Demir, N., Kızılay E., & Bektaş O. (2016). 7. sınıf çözeltiler konusunda başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 209-237.
  • DeVellis, R. F. (2012). Scale development: theory and applications (3rd Edition). Thousand Oaks, California: Sage.
  • Doğan, N. (2009). Çoktan seçmeli testler. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 223-268). (3. Baskı). Ankara: Anı.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem.
  • Hasançebi, B., Terzi Y., & Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi,. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 224-240.
  • Hastürk, G. (2017). Fen eğitiminde alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleri. G. Hastürk (Ed.), Teoriden pratiğe fen bilimleri öğretimi içinde (s. 498-544). Ankara: Pegem.
  • Jayanthi, J. (2014). Development and validation of an achievement test in mathematics. International Journal of Mathematics and Statistics Invention, 2(4), 40-46.
  • Kan, A. (2011). Ölçme aracı geliştirme. S. Tekindal (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 261). Ankara: Pegem.
  • Karaca, M., Bektaş, O., & Saraçoğlu, S. (2016). Kimyasal tepkimeler konusunda açık uçlu ve çoktan seçmeli test geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Tarih Okulu Dergisi, 25, 1117-1154.
  • Karip, E. (Ed.). (2012). Ölçme ve değerlendirme (5. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Kızılcık, H. Ş. ve Tan M. (2011). İtme ve momentum konusunda çoktan seçmeli bir test geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 185-198.
  • Kızkapan, O., & Bektaş O. (2018). Fen eğitiminde başarı testi geliştirilmesi: Hücre bölünmesi ve kalıtım örneği. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-18.
  • Küçükahmet, L. (2002). Öğretimde planlama ve değerlendirme (13. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Nacaroğlu, O., Bektaş O., & Kızkapan, O. (2020). Madde döngüleri ve çevre sorunları konusunda başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 36-51.
  • Özçelik, D. A. (1997). Test hazırlama klavuzu (3. Baskı). Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Özçelik, D. A. (1998). Ölçme ve Değerlendirme (2. Baskı). Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Özkan, T., & Kılıçoğlu, E. (2019). Matematikte bilimsel süreç becerileri: test geliştirme çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(1), 415-449.
  • Özsevgeç, T. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ö. Taşkın (Ed.), Fen ve teknoloji öğretiminde yeni yaklaşımlar içinde (s. 375-431). Ankara: Pegem.
  • Şen, H. C., & Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-39.
  • Tekin, H. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (25. Baskı). Ankara: Yargı.
  • Turgut, M. F., & Baykul Y. (2013). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (5. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Yaman, S. (2016). Çoktan seçmeli madde tipleri ve fen eğitiminde kullanılan örnekleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 151-170.
  • Yaman, S., Bal-İncebacak, B. & Sarışan-Tungaç, A. (2022). Öğretmen niteliklerinin belirlenmesinde paydaşların görüşleri. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi (AKEF) Dergisi, 4(2), 376-397.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 28-30 Denizli.

Biyoloji ve Fen Bilgisi Öğretmenlerine Yönelik Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Başarı Testi Geliştirilmesi

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 214 - 240, 31.07.2023

Öz

Bu çalışma, üniversitelerin öğretmen yetiştirme programlarında zorunlu ders olarak okutulan ölçme ve değerlendirme dersi için tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri konusunda standartlaştırılmış bir başarı testi geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaca ulaşmak için çalışmada test geliştirme sürecinin aşamaları takip edilmiştir. Bu süreçte sırasıyla başarı testinin geliştirilme amacı belirlenmiş, dersin amaç ve davranışları tanımlanmış, kritik davranışlar için çoktan seçmeli test maddeleri oluşturulmuştur. Testin kapsam geçerliğini sağlamak için belirtke tablosu oluşturulmuş ve uzman görüşü ile meslektaş onayına başvurulmuştur. Ayrıca Türkçe dilbilgisine uygunluğu değerlendirilen test, uzman görüşleri alınarak ilk taslak hâlini almıştır. Ankara’da görev yapan 95 biyoloji ve fen bilgisi öğretmenine uygulanan testin madde analizleri ITEMAN programı kullanılarak yapılmıştır. 20 maddelik bu testin Kuder-Richardson KR-20 güvenirlik katsayısı 0,829 olarak hesaplanmıştır. Ayrıca testin ortalama madde güçlük indeksi 0,63 ve ortalama madde ayırt edicilik indeksi 0,51 olarak hesaplanmıştır. Bu sonuçlar, testin ayırt ediciliğinin ve güvenirliğinin yüksek olduğunu, orta güçlükte bir test olduğunu ortaya koymuştur. Bunun yanı sıra cinsiyet ile toplam test puanları arasındaki ilişki ve lisans mezuniyeti ile toplam test puanları arasındaki ilişki bağımsız gruplar için t-testi ile incelenmiştir. Eğitim durumu ile toplam test puanları arasındaki ilişki ise ANOVA uygulanarak analiz edilmiştir. Bu çalışma sonucunda geliştirilen ve geçerliği ve güvenirliği yüksek olan çoktan seçmeli başarı testinin, tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri ile ilgili bilimsel çalışmalarda ve derslerde kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Ayvacı, H. Ş., & Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Isı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 87-103
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş S., & Bıçak, B. (2010). Geleneksel-tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri el kitabı (4. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Balcı, E., & Tekkaya, C. (2000). Ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 42-50.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: ÖSYM yayınları
  • Bolat, A., & Karamustafaoğlu, S. (2019). Vücudumuzdaki sistemler” ünitesi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131-159.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Crocker, L., & Algina, J. (2008). Introduction to classical and modern test theory. USA: Holt, Rinehart and Winston, INC.
  • Çardak, Ç. S., & Selvi, K. (2018). Öğretim ilk eve yönetemleri dersi için bir başarı testi geliştirilmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(26), 379-406.
  • Çakır, M., & Aldemir, B. (2011). İki aşamali genetik kavramlar tani testi geliştirme ve geçerlik çalişmasi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 335-353.
  • Çepni, S. (Ed). (2012). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi (10. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Demir, N., Kızılay E., & Bektaş O. (2016). 7. sınıf çözeltiler konusunda başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 209-237.
  • DeVellis, R. F. (2012). Scale development: theory and applications (3rd Edition). Thousand Oaks, California: Sage.
  • Doğan, N. (2009). Çoktan seçmeli testler. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 223-268). (3. Baskı). Ankara: Anı.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem.
  • Hasançebi, B., Terzi Y., & Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi,. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 224-240.
  • Hastürk, G. (2017). Fen eğitiminde alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleri. G. Hastürk (Ed.), Teoriden pratiğe fen bilimleri öğretimi içinde (s. 498-544). Ankara: Pegem.
  • Jayanthi, J. (2014). Development and validation of an achievement test in mathematics. International Journal of Mathematics and Statistics Invention, 2(4), 40-46.
  • Kan, A. (2011). Ölçme aracı geliştirme. S. Tekindal (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 261). Ankara: Pegem.
  • Karaca, M., Bektaş, O., & Saraçoğlu, S. (2016). Kimyasal tepkimeler konusunda açık uçlu ve çoktan seçmeli test geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Tarih Okulu Dergisi, 25, 1117-1154.
  • Karip, E. (Ed.). (2012). Ölçme ve değerlendirme (5. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Kızılcık, H. Ş. ve Tan M. (2011). İtme ve momentum konusunda çoktan seçmeli bir test geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 185-198.
  • Kızkapan, O., & Bektaş O. (2018). Fen eğitiminde başarı testi geliştirilmesi: Hücre bölünmesi ve kalıtım örneği. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-18.
  • Küçükahmet, L. (2002). Öğretimde planlama ve değerlendirme (13. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Nacaroğlu, O., Bektaş O., & Kızkapan, O. (2020). Madde döngüleri ve çevre sorunları konusunda başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 36-51.
  • Özçelik, D. A. (1997). Test hazırlama klavuzu (3. Baskı). Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Özçelik, D. A. (1998). Ölçme ve Değerlendirme (2. Baskı). Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Özkan, T., & Kılıçoğlu, E. (2019). Matematikte bilimsel süreç becerileri: test geliştirme çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(1), 415-449.
  • Özsevgeç, T. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ö. Taşkın (Ed.), Fen ve teknoloji öğretiminde yeni yaklaşımlar içinde (s. 375-431). Ankara: Pegem.
  • Şen, H. C., & Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-39.
  • Tekin, H. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (25. Baskı). Ankara: Yargı.
  • Turgut, M. F., & Baykul Y. (2013). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (5. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Yaman, S. (2016). Çoktan seçmeli madde tipleri ve fen eğitiminde kullanılan örnekleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 151-170.
  • Yaman, S., Bal-İncebacak, B. & Sarışan-Tungaç, A. (2022). Öğretmen niteliklerinin belirlenmesinde paydaşların görüşleri. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi (AKEF) Dergisi, 4(2), 376-397.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 28-30 Denizli.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi Çalışmaları
Yazarlar

Nagihan Topay 0000-0001-5121-0153

Mehmet Yılmaz 0000-0001-6700-6579

Erken Görünüm Tarihi 27 Temmuz 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 25 Ocak 2023
Kabul Tarihi 27 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Topay, N., & Yılmaz, M. (2023). Biyoloji ve Fen Bilgisi Öğretmenlerine Yönelik Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Başarı Testi Geliştirilmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 214-240.