The aim of this study is to examine the factors affecting the relationship between physical activity levels and psychological well-being levels of university students living in Adana. A total of 365 university students living in different dormitories and with an average age of 21.14 years participated in the study on a volunteer basis. In addition to the demographic information form, the International Physical Activity Questionnaire Short Form (IPAQ) and the Psychological Well-Being Scale (PWBS) were used in the study. Descriptive statistics, Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis test and Chi-square test were used to analyze the data. Analyses show that the male students' low intensity physical activity and high intensity physical activity levels and sports participation levels were higher than those of the female students. Gender was found to not cause a significant difference in terms of psychological well-being and dormitory satisfaction and a positive low-level significant correlation was found (Pearson correlation; p<0.05) between physical activity and psychological well-being. In addition, students' current psychological perception of themselves as good and being satisfied with the dormitory, participating in sports activities and actively engaging in a sport were found to support their psychological well-being.
Physical Activity Psychological Well-Being Dormitory Students IPAQ
Bu araştırmanın amacı Adana ilinde yaşayan ve kamuya bağlı yurtlarda kalan üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkiyi etkileyen faktörlerin incelenmesidir. Araştırmaya gönüllü olarak yaş ortalaması 21.14 olan toplam 365 üniversite öğrencisi katılmıştır. Araştırmada demografik bilgi formu ile birlikte Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi Kısa Formu (UFAA-International Physical Activity Questionnaire) ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Mann- Whitney U testi, Ki kare ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Yapılan istatiksel analizler sonucunda erkek öğrencilerin düşük şiddetli fiziksel aktivite ve yüksek şiddette fiziksel aktivite düzeyleri ile sportif katılım düzeylerinin kadınlara göre daha yüksek olduğu; psikolojik iyi oluş ve yurt memnuniyeti bakımından cinsiyetin anlamlı bir farklılık yaratmadığı; fiziksel aktivite ile psikolojik iyi oluş düzeyi arasında da pozitif ve düşük düzeyde anlamlı bir ilişki (Pearson korelasyon; p<0,05) olduğu saptanmıştır. Ayrıca öğrencilerin kendilerine yönelik mevcut psikolojik algısının olumlu olmasının, yurtta kalmaktan memnun oluşlarının, sportif faaliyetlere katılım göstermelerinin ve aktif olarak bir sporla uğraşmalarının psikolojik iyi oluşu desteklediği belirlenmiştir.
İstatistiksel analizler noktasında destek olan Uzm. Mustafa POLAT'a teşekkür ederim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor ve Egzersiz Psikolojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 32 |
ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.