Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Levels of Physical Activity and Psychological Well- Being of University Students Living in Dormitories: Case of Adana

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 32, 1 - 21, 30.04.2024
https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.1321358

Öz

The aim of this study is to examine the factors affecting the relationship between physical activity levels and psychological well-being levels of university students living in Adana. A total of 365 university students living in different dormitories and with an average age of 21.14 years participated in the study on a volunteer basis. In addition to the demographic information form, the International Physical Activity Questionnaire Short Form (IPAQ) and the Psychological Well-Being Scale (PWBS) were used in the study. Descriptive statistics, Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis test and Chi-square test were used to analyze the data. Analyses show that the male students' low intensity physical activity and high intensity physical activity levels and sports participation levels were higher than those of the female students. Gender was found to not cause a significant difference in terms of psychological well-being and dormitory satisfaction and a positive low-level significant correlation was found (Pearson correlation; p<0.05) between physical activity and psychological well-being. In addition, students' current psychological perception of themselves as good and being satisfied with the dormitory, participating in sports activities and actively engaging in a sport were found to support their psychological well-being.

Kaynakça

  • Akgün, N. (1989). Egzersiz Fizyolojisi, 3. Baskı, I. Cilt. Gökçe Ofset Yayınları.
  • Alpözgen, Z. A. ve Özdinçler, R. A. (2016). Fiziksel aktivite ve koruyucu etkileri: Derleme. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 3(1), 66-72.
  • Aydın, G. ve Yalız Solmaz, D. (2016). Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri. İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 34-46.
  • Aydoğan Arslan, S., Daşkapan, A. ve Çakır, B. (2015). Üniversite öğrencilerinin beslenme ve fiziksel aktivite alışkanlıklarının belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 15(3), 171-180.
  • Aylaz, R., Güllü, E. ve Güneş, G. (2011). Aerobik yürüme egzersizin depresif belirtilere etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4(4), 172-177.
  • Başar, S. (2018). Düzenli egzersizin depresyon, mutluluk ve psikolojik iyi oluş üzerine etkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 25-34.
  • Benjet, C. ve Hernandez-Guzman, L. (2001). Gender differences in psychological well-being of Mexican early adolescents. Adolescence, 36(141), 47–65.
  • Bulut, M. ve Kiraz-Bulut, A. (2018). Bütünsel sağlık için yeni bir kavramsal çerçeve. Turkish Journal of Public Health, 16(2), 1-1.
  • Bulut, S. (2013). Sağlıkta sosyal bir belirleyici; fiziksel aktivite. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi, 70(4), 205-214.
  • Can, S., Arslan, E. ve Ersöz, G. (2015). Kronik hastalıklar ve egzersiz. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi, 5(16), 136-167.
  • Cenkseven, F. ve Akbaş, T. (2007). Üniversite öğrencilerinde öznel ve psikolojik iyi olmanın yordayıcılarının incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3 (27), 43-65.
  • Chen, Y. ve Persson, A. (2002). Internet use among young and older adults: Relation to psychological well- being. Educational Gerontology, 28(9), 731-744.
  • Cooper, H., Okamura, L. ve McNeil, P. (1995). Situation and personality correlates of psychological well-being social activity and personal control. Journal of Research in Personality, 29(4), 395–417.
  • Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjöström, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E., Pratt, M., Ekelund, U., Yngve, A., Sallis, J. F. ve Oja, P. (2003). International physical activity questionnaire: 12-Country reliability and validity. Medicine Science and Sports Exercise, 35(8), 1381–95.
  • Demirel, S., Acar, Ö., Karakurt, E., Onaygil, C. (2006). Yurt yaşamının üniversite öğrencilerinin sağlığı üzerindeki etkileri. MASCO, Marmara Öğrenci Kongresi, 16-17 Mayıs.
  • Demirer, İ. ve Erol, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile uykusuzluk ve psikolojik iyilikleri arasındaki ilişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 11(3), 201-211.
  • Deniz, M., Erus, S. ve Büyükcebeci, A. (2017). Bilinçli farkındalık ile psikolojik iyi oluş ilişkisinde duygusal zekânın aracılık rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 7(47), 17–31.
  • Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D., Oishi, S. ve Biswas-Diener, R. (2010). New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Social Indicators Research, 97(2), 143–156.
  • Dinas, P. C., Koutedakis, Y. ve Flouris, A. D. (2011). Effects of exercise and physical activity on depression. Irish journal of medical science, 180(2), 319-325.
  • Driskell, J. A., Kim, Y. N. ve Goebel, K. J. (2005). Few differences found in the typical eating and physical activity habits of lower-level and upper-level university students. Journal of the American Dietetic Association, 105(5),798-801.
  • Dünya Sağlık Örgütü. (2019). Fiziksel aktiviteye ilişkin küresel eylem planı 2018-2030: Daha sağlıklı bir dünya için daha aktif insanlar. Erişim tarihi: 16 Ekim 2022. https://www.who.int/ncds/prevention/physical-activity/global-action-plan-2018-2030/en/
  • Ekşioğlu, H. (2011). İnanç veya dünya görüşüne sahip olma tarzıyla psikolojik iyi olma arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Elmas L., Yüceant, M., Ünlü, H. ve Bahadır, Z. (2021).Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile psikolojik iyi oluş durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sportive, 4(1), 1-17.
  • Fişne, M. (2009). Fiziksel aktivitelere katılım düzeyinin, üniversite öğrencilerinin akademik başarıları, iletişim becerileri ve yaşam tatminleri üzerine etkilerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Genç, A., Şener, Ü., Karabacak, H. ve Üçok, K. (2011). Kadın ve erkek genç erişkinler arasında fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi farklılıklarının incelenmesi. Kocatepe Tıp Dergisi, 12(3), 145-150.
  • Genç, M., Eğri, M., Kurçer, M. A., Kaya, M., Pehlivan, E., Karaoğlu, L., ve Güneş, G. (2002). Malatya kent merkezindeki banka çalışanlarında fiziksel aktivite sıklığı. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 9(4), 237- 240.
  • Gerber, M., Brand, S., Elliot, C., Holsboer-Trachsler, E. ve Pühse, U. (2014). Aerobic exercise, ball sports, dancing, and weight lifting as moderators of there lationship between stres and depressive symptoms: An exploratorycross-sectional study with Swiss University students. Perceptual& Motor Skills, 119( 3), 679-697.
  • Göçen, A. (2019). Öğretmenlerin yaşam anlamı, psikolojik sermaye ve cinsiyetinin psikolojik iyi oluşlarına etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(1), 135-153.
  • Gençlik ve Spor Bakanlığı (2022). GSB Yurtlarına Yerleştirme Oranı. Erişim Tarihi: 01/06/2023. https://gsb.gov.tr/haber-detay.html/773.
  • Haase, A., Steptoe, A., Sallis, J. F. ve Wardle, J. (2004). Leisure-time physical activity in university students from 23 countries: Associations with health beliefs, risk awareness, and national economic development. Preventive Medicine, 39(1),182-90.
  • Habeş Gümüş, B., Taş, M., Deveci, A., Özbey, S., Güzel Gürbüz, P., Yıldız, K., Esentaş Deveci, M., Dinç, N., Bilgin, Z., Çakıroğlu, E., Satılmış, S. E., Kıvrak, B. ve Demir, A. (2023). The Role of Physical and Recreational Activities in Smoking University Students. Research in Sports Science, 13(1), 1-8.
  • Harvey, S. B., Øverland, S., Hatch, S. L., Wessely, S., Mykletun, A. ve Hotopf, M. (2017). Exercise and the prevention of depression: Results of the HUNT cohort study. American Journal of Psychiatry, 175(1), 28–36.
  • Heyward, V. H. (2006). Advanced fitness assessment and exercise prescription (5th ed). Human Kinetics.
  • İbili, E. ve Uyanık, H. (2018). Öğrencilerin yurt memnuniyet düzeyleri ile kişisel gelişim yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 8(3), 293–300.
  • İşgör, İ. (2017). Üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluş düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 6(1), 494–508.
  • Karaca, A. (2008). Yetişkin bireylerde orta ve yüksek şiddetli fiziksel aktivitenin cinsiyete göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yüksekokulu Spor Bilimleri Dergisi, 19(1), 54-62.
  • Karaçam, A. ve Pulur, A. (2019). Beden eğitimi öğretmenlerinin başarı algılarında yordayıcı olarak akademik iyimserlik, psikolojik iyi oluş ve fiziksel öz saygı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 209-218.
  • Karahan, F., Sardoğan, M. E., Özkamalı, E. ve Dicle, A. (2005). Üniversite 1. sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin sosyokültürel etkinlikler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(30), 63–71.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi (17. baskı). Nobel Yayınları.
  • Keohane, D., McGillivary, N. A. ve Daly, B. (2018). Physical activity levels and perceived barriers to exercise participation in Irish General Practitioners and General Practice trainees. Irish Medical Journal, 111(2), 690.
  • Küçükdağ, H. N, Sönmez, C. I. ve Başer, D. A. (2018). Tıp Fakültesi öğrencilerinde fiziksel aktivite ile depresif semptomları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 22(3), 157–65.
  • Kvaavik, E., Meyer, H. E. ve Tverdal, A. (2004). Food habits, physical activity and body mass index in relation to smoking status in 40-42 year old Norwegian women and men. Preventive Medicine, 38(1), 1-5.
  • Lee, G. R., Seccombe, K. ve Shehan, C. L. (1991). Marital status and personal happiness: An analysis of trend data. Journal of Marriage and the Family, 53(4), 839–844.
  • Leslie, E., Owen, N., Salmon, J., Bauman, A., Sallis, J. F. ve Lo, S. K. (1999). Insufficiently active Australian college students: Perceived personal, social, and environmental influences. Preventive Medicine, 28(1), 20-27.
  • Li, Y., Sheely, M. C. ve Whalen, D. F. (2005). Contributors to residence hall student retention: Why do students choose to leave or stay? Journal of College and University Student Housing, 33(2), 28–36.
  • Lubans, D., Richards, J., Hillman, C., Faulkner, G., Beauchamp, M., Nilsson, M., Kelly, P.,Smith, J., Raine, L. ve Biddle, S. (2016). Physical Activity for Cognitive and Mental Health in Youth: A Systematic Review of Mechanisms. Pediatrics, 138(3), e20161642.
  • Mackenzie, S., Wiegel, J. R., Mundt, M., Brown, D., Saewyc, E., Heiligenstein, E., Harahan, B. ve Fleming, M. (2011). Depression and suicide ideation among students accessing campus health care. American Journal of Orthopsychiatry, 81(1), 101-107.
  • Matheny, K. B., Curlette, W.L., Aysan, F., Herrington, A., Gfroerer, A. C., Thompson, D. ve Hamarat, E. (2002). Coping resources, perceived stres and life satisfaction among Turkish and American university students. International Journal of Stress Management, 9(2), 81-97.
  • Morin, C. M. ve Jarrin, D. C. (2022). Epidemiology of insomnia: Prevalence, course risk factors, and public health burden. Sleep Medicine Clinics, 17(2), 173-191281–297.
  • Müftüoğlu, O. (2003).Yaşasın hayat (13. Baskı). Doğan Kitap Yayınevi.
  • Okun, M. A., Stock, W. A., Haring, M. J. ve Witter, R. A. (1984). Health and subjective well-being: A meta-analysis. International Journal of Aging & Human Development, 19(2), 111-132.
  • Ölçücü, B., Vatansever, Ş., Özcan, G., Paktaş, Y. ve Çelik, A. (2015). Ortaöğretim öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyi ile depresyon ve anksiyete ilişkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4, 58-67.
  • Önal, G. Ş. ve Hisar, K. M. (2018). Üniversite öğrencilerinde uykusuzluk şiddeti ve depresyon semptomları ilişkisi ve depresyon tedavisinin uykusuzluk şiddetine etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 125–30.
  • Özbay, G. (1997). Üniversite öğrencilerinin problem alanlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme geçerlik ve güvenirlik çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Özgür, G., Gümüş, A. ve Durdu, B. (2010). Evde ve yurtta kalan üniversite öğrencilerinde yaşam doyumu. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 1(1), 25-32.
  • Özmen, T. (2019). Proaktif kişiliğin sporcuların psikolojik iyi oluş düzeyine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • Öztürk, M. (2005). Üniversitelerde eğitim-öğretim gören öğrencilerde uluslararası fiziksel aktivite anketinin geçerliliği ve güvenirlik ve fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Palaz, D. (2019). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktiviteye katılımı ve özgüven arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yozgat Bozok Üniversitesi.
  • Rico-Martín, S., De Nicolás-Jiménez, J. M., Martínez-Álvarez, M., Cordovilla-Guardia, S., Santano-Mogena, E. ve Calderón-García, J. F. (2019). Effects of smoking and physical activity on the pulmonary function of young university nursing students in Cáceres (Spain). Journal of Nursing Research, 27(5), e46.
  • Ryff, C. D. ve Singer, B. H. (2008). Know thyself and become what you are: A Eudaimonic Approach to Psychological Well-Being. Journal of Happiness Studies, 9(1), 13-39.
  • Ryff, C. D., Magee, W.J., Kling, K. C. ve Wing, E.H. (1999). Forging macro-micro linkages in the study of psychological well-being. C. D. Ryff ve V. M. Marshall (Eds.), The self and society in aging processes (pp. 247–278). Springe.
  • Salar, B., Hekim, M. ve Tokgöz, M. (2012). 15-18 yaş grubu takım ve ferdi spor yapan bireylerin duygusal durumlarının karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 123-135.
  • Saruç, N. T. (2015). Obezite ekonomisi. Seçkin Yayıncılık.
  • Savcı, S., Öztürk, M., Arıkan, H., İnal İnce, D. ve Tokgözoğlu, L. (2006). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri. Türk Kardiyoloji Derneği, 34(3),166-172.
  • Serel Arslan, S., Alemdaroğlu, İ., Öksüz, Ç., Karaduman, A. A., Tunca Yılmaz, Ö. (2018). Genç bireylerde fiziksel aktivitenin akademik başarı ve depresyon üzerine etkisi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 6, 37–42.
  • Sevim, Y. (1997). Antrenman bilgisi. Tutibay Yayıncılık.
  • Suh, E., Diener, E. ve Fujita, F. (1996). Events and subjective well-being: only recent events matter. Journal of Personality and Social Psychology, 70(5), 1091-1102.
  • Sureda, X., Martínez-Sánchez, J. M., Fu, M., Pérez-Ortuño, R., Martínez, C., Carabasa, E., López, M. J., Saltó, E., Pascual, J. A., & Fernández, E. (2014). Impact of the Spanish smoke-free legislation on adult, non-smoker exposure to secondhand smoke: Cross-sectional surveys before (2004) and after (2012) legislation. Plos One, 9(2), e89430.
  • Şahin, C. (2009). Eğitim Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin umutsuzluk düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 271–286.
  • Şanlı, E. (2008). Öğretmenlerde fiziksel aktivite düzeyi-yaş, cinsiyet ve beden kütle indeksi ilişkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Taliaferro, L., Rienzo, B., Pigg, R. M., Miller, M. D. ve Dodd, V. J. (2009). Associations between physical activity and reducedrates of hopelessness, depression, and suicidal behavior among college students. Journal of American College Health, 57(4), 427-436.
  • Tangmunkongvorakul, A., Musumari, P. M., Thongpibul, K., Srithanaviboonchai, K., Techasrivichien, T., Suguimoto, S. P., Ono-Kihara, M. ve Kihara, M. (2019). Association of excessive smartphone use with psychological well-being among university students in Chiang Mai, Thailand. PLoS One, 14(1), e0210294.
  • Tekkurşun Demir, G., Namlı, S., Hazar, Z., Türkeli, A. ve Cicioğlu, H. İ. (2018). Bireysel ve takım sporcularının karar verme stilleri ve mental iyi oluş düzeyleri. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 176-191.
  • Telef, B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 374-384.
  • Thome, J. ve Espelage, D. (2004). Relations among exercise, coping, disorderedeating, and psychological health among college students. Eating Behaviours, 5(4), 337-351.
  • Türkdoğan, T. (2010). Üniversite öğrencilerinde temel ihtiyaçların karşılanma düzeyinin öznel iyi oluş düzeyini yordamadaki rolü [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2023). Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları, 2023. Erişim tarihi: 15.06.2023. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi- Sonuclari-2023-49684.
  • Tütüncü, M. (2012). Yönetici ve çalışanların psikolojik iyi olma ve stres düzeyleri açısından karşılaştırılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Maltepe Üniversitesi.
  • Ulaş, T. (2022). Spor yapan bireylerin psikolojik iyi oluş düzeyleri ile zihinsel dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi.
  • Uz Baş, A., Öz Soysal, F. ve Aysan, F. (2016). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımının psikolojik iyi oluş ve sosyal destek ile ilişkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(4), 1035–46.
  • Valkenburg, P. M. ve Peter, J. (2007). Online communication and adolescent well-being: Testing the stimulation versus the displacement hypothesis. Journal of Computer Mediated Communication, 12(4), 1169–1182.
  • Von Bothmer MI. ve Fridlund, B. (2005). Gender differences in health habits and in motivation for a healthy lifestyle among Swedish university students. Nurs Health Sci, 7(2), 107-18.
  • Wesolowska, K. ve Czarkowska-Paczek, B. (2017). Activity of daily living on non-working and working days in Polish urban society. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health, 31(1), 1–8.
  • Wilson, D. B., Smith, B. N., Speizer, I. S., Bean, M. K., Mitchell, K. S., Uguy, L. S. ve Fries, E. A. (2005). Differences in food intake and exercise by smoking status in adolescents. Preventive Medicine, 40(6), 872-879.
  • Yavuz, Ü. ve İlhan, E. (2023). Spor yapmak ve psikolojik iyi oluş: Üniversite öğrencileri profili. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Online), 28(1), 1 - 7.
  • Yerlisu Lapa, T. ve Haşıl Korkmaz, N. (2017). Fiziksel aktivite düzeyinin pozitif ve negatif duygu durumuna etkisinin cinsiyete göre karşılaştırılması: Akdeniz ve Uludağ Üniversiteleri örneği. Journal of Human Sciences, 14(4), 3177-3187.
  • Yüceant, M., Ünlü, H. ve Balanlı, O. F. (2019). Üniversitelerin spor yöneticiliği bölümünde öğrenim gören öğrencilerin pozitif ve negatif duygularının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 10(1), 69-80.
  • Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK). (2023). Yüksek Öğretimde Yeni İstatistikler. Erişim tarihi: 05.02.2024 https:// www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2023/yuksekogretimde-yeni-istatistikler.aspx.

Yurtlarda Kalan Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite İle Psikolojik İyi Oluş Düzeyleri: Adana Örneği

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 32, 1 - 21, 30.04.2024
https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.1321358

Öz

Bu araştırmanın amacı Adana ilinde yaşayan ve kamuya bağlı yurtlarda kalan üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkiyi etkileyen faktörlerin incelenmesidir. Araştırmaya gönüllü olarak yaş ortalaması 21.14 olan toplam 365 üniversite öğrencisi katılmıştır. Araştırmada demografik bilgi formu ile birlikte Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi Kısa Formu (UFAA-International Physical Activity Questionnaire) ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Mann- Whitney U testi, Ki kare ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Yapılan istatiksel analizler sonucunda erkek öğrencilerin düşük şiddetli fiziksel aktivite ve yüksek şiddette fiziksel aktivite düzeyleri ile sportif katılım düzeylerinin kadınlara göre daha yüksek olduğu; psikolojik iyi oluş ve yurt memnuniyeti bakımından cinsiyetin anlamlı bir farklılık yaratmadığı; fiziksel aktivite ile psikolojik iyi oluş düzeyi arasında da pozitif ve düşük düzeyde anlamlı bir ilişki (Pearson korelasyon; p<0,05) olduğu saptanmıştır. Ayrıca öğrencilerin kendilerine yönelik mevcut psikolojik algısının olumlu olmasının, yurtta kalmaktan memnun oluşlarının, sportif faaliyetlere katılım göstermelerinin ve aktif olarak bir sporla uğraşmalarının psikolojik iyi oluşu desteklediği belirlenmiştir.

Teşekkür

İstatistiksel analizler noktasında destek olan Uzm. Mustafa POLAT'a teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Akgün, N. (1989). Egzersiz Fizyolojisi, 3. Baskı, I. Cilt. Gökçe Ofset Yayınları.
  • Alpözgen, Z. A. ve Özdinçler, R. A. (2016). Fiziksel aktivite ve koruyucu etkileri: Derleme. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 3(1), 66-72.
  • Aydın, G. ve Yalız Solmaz, D. (2016). Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri. İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 34-46.
  • Aydoğan Arslan, S., Daşkapan, A. ve Çakır, B. (2015). Üniversite öğrencilerinin beslenme ve fiziksel aktivite alışkanlıklarının belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 15(3), 171-180.
  • Aylaz, R., Güllü, E. ve Güneş, G. (2011). Aerobik yürüme egzersizin depresif belirtilere etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4(4), 172-177.
  • Başar, S. (2018). Düzenli egzersizin depresyon, mutluluk ve psikolojik iyi oluş üzerine etkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 25-34.
  • Benjet, C. ve Hernandez-Guzman, L. (2001). Gender differences in psychological well-being of Mexican early adolescents. Adolescence, 36(141), 47–65.
  • Bulut, M. ve Kiraz-Bulut, A. (2018). Bütünsel sağlık için yeni bir kavramsal çerçeve. Turkish Journal of Public Health, 16(2), 1-1.
  • Bulut, S. (2013). Sağlıkta sosyal bir belirleyici; fiziksel aktivite. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi, 70(4), 205-214.
  • Can, S., Arslan, E. ve Ersöz, G. (2015). Kronik hastalıklar ve egzersiz. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi, 5(16), 136-167.
  • Cenkseven, F. ve Akbaş, T. (2007). Üniversite öğrencilerinde öznel ve psikolojik iyi olmanın yordayıcılarının incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3 (27), 43-65.
  • Chen, Y. ve Persson, A. (2002). Internet use among young and older adults: Relation to psychological well- being. Educational Gerontology, 28(9), 731-744.
  • Cooper, H., Okamura, L. ve McNeil, P. (1995). Situation and personality correlates of psychological well-being social activity and personal control. Journal of Research in Personality, 29(4), 395–417.
  • Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjöström, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E., Pratt, M., Ekelund, U., Yngve, A., Sallis, J. F. ve Oja, P. (2003). International physical activity questionnaire: 12-Country reliability and validity. Medicine Science and Sports Exercise, 35(8), 1381–95.
  • Demirel, S., Acar, Ö., Karakurt, E., Onaygil, C. (2006). Yurt yaşamının üniversite öğrencilerinin sağlığı üzerindeki etkileri. MASCO, Marmara Öğrenci Kongresi, 16-17 Mayıs.
  • Demirer, İ. ve Erol, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile uykusuzluk ve psikolojik iyilikleri arasındaki ilişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 11(3), 201-211.
  • Deniz, M., Erus, S. ve Büyükcebeci, A. (2017). Bilinçli farkındalık ile psikolojik iyi oluş ilişkisinde duygusal zekânın aracılık rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 7(47), 17–31.
  • Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D., Oishi, S. ve Biswas-Diener, R. (2010). New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Social Indicators Research, 97(2), 143–156.
  • Dinas, P. C., Koutedakis, Y. ve Flouris, A. D. (2011). Effects of exercise and physical activity on depression. Irish journal of medical science, 180(2), 319-325.
  • Driskell, J. A., Kim, Y. N. ve Goebel, K. J. (2005). Few differences found in the typical eating and physical activity habits of lower-level and upper-level university students. Journal of the American Dietetic Association, 105(5),798-801.
  • Dünya Sağlık Örgütü. (2019). Fiziksel aktiviteye ilişkin küresel eylem planı 2018-2030: Daha sağlıklı bir dünya için daha aktif insanlar. Erişim tarihi: 16 Ekim 2022. https://www.who.int/ncds/prevention/physical-activity/global-action-plan-2018-2030/en/
  • Ekşioğlu, H. (2011). İnanç veya dünya görüşüne sahip olma tarzıyla psikolojik iyi olma arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Elmas L., Yüceant, M., Ünlü, H. ve Bahadır, Z. (2021).Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile psikolojik iyi oluş durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sportive, 4(1), 1-17.
  • Fişne, M. (2009). Fiziksel aktivitelere katılım düzeyinin, üniversite öğrencilerinin akademik başarıları, iletişim becerileri ve yaşam tatminleri üzerine etkilerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Genç, A., Şener, Ü., Karabacak, H. ve Üçok, K. (2011). Kadın ve erkek genç erişkinler arasında fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi farklılıklarının incelenmesi. Kocatepe Tıp Dergisi, 12(3), 145-150.
  • Genç, M., Eğri, M., Kurçer, M. A., Kaya, M., Pehlivan, E., Karaoğlu, L., ve Güneş, G. (2002). Malatya kent merkezindeki banka çalışanlarında fiziksel aktivite sıklığı. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 9(4), 237- 240.
  • Gerber, M., Brand, S., Elliot, C., Holsboer-Trachsler, E. ve Pühse, U. (2014). Aerobic exercise, ball sports, dancing, and weight lifting as moderators of there lationship between stres and depressive symptoms: An exploratorycross-sectional study with Swiss University students. Perceptual& Motor Skills, 119( 3), 679-697.
  • Göçen, A. (2019). Öğretmenlerin yaşam anlamı, psikolojik sermaye ve cinsiyetinin psikolojik iyi oluşlarına etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(1), 135-153.
  • Gençlik ve Spor Bakanlığı (2022). GSB Yurtlarına Yerleştirme Oranı. Erişim Tarihi: 01/06/2023. https://gsb.gov.tr/haber-detay.html/773.
  • Haase, A., Steptoe, A., Sallis, J. F. ve Wardle, J. (2004). Leisure-time physical activity in university students from 23 countries: Associations with health beliefs, risk awareness, and national economic development. Preventive Medicine, 39(1),182-90.
  • Habeş Gümüş, B., Taş, M., Deveci, A., Özbey, S., Güzel Gürbüz, P., Yıldız, K., Esentaş Deveci, M., Dinç, N., Bilgin, Z., Çakıroğlu, E., Satılmış, S. E., Kıvrak, B. ve Demir, A. (2023). The Role of Physical and Recreational Activities in Smoking University Students. Research in Sports Science, 13(1), 1-8.
  • Harvey, S. B., Øverland, S., Hatch, S. L., Wessely, S., Mykletun, A. ve Hotopf, M. (2017). Exercise and the prevention of depression: Results of the HUNT cohort study. American Journal of Psychiatry, 175(1), 28–36.
  • Heyward, V. H. (2006). Advanced fitness assessment and exercise prescription (5th ed). Human Kinetics.
  • İbili, E. ve Uyanık, H. (2018). Öğrencilerin yurt memnuniyet düzeyleri ile kişisel gelişim yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 8(3), 293–300.
  • İşgör, İ. (2017). Üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluş düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 6(1), 494–508.
  • Karaca, A. (2008). Yetişkin bireylerde orta ve yüksek şiddetli fiziksel aktivitenin cinsiyete göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yüksekokulu Spor Bilimleri Dergisi, 19(1), 54-62.
  • Karaçam, A. ve Pulur, A. (2019). Beden eğitimi öğretmenlerinin başarı algılarında yordayıcı olarak akademik iyimserlik, psikolojik iyi oluş ve fiziksel öz saygı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 209-218.
  • Karahan, F., Sardoğan, M. E., Özkamalı, E. ve Dicle, A. (2005). Üniversite 1. sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin sosyokültürel etkinlikler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(30), 63–71.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi (17. baskı). Nobel Yayınları.
  • Keohane, D., McGillivary, N. A. ve Daly, B. (2018). Physical activity levels and perceived barriers to exercise participation in Irish General Practitioners and General Practice trainees. Irish Medical Journal, 111(2), 690.
  • Küçükdağ, H. N, Sönmez, C. I. ve Başer, D. A. (2018). Tıp Fakültesi öğrencilerinde fiziksel aktivite ile depresif semptomları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 22(3), 157–65.
  • Kvaavik, E., Meyer, H. E. ve Tverdal, A. (2004). Food habits, physical activity and body mass index in relation to smoking status in 40-42 year old Norwegian women and men. Preventive Medicine, 38(1), 1-5.
  • Lee, G. R., Seccombe, K. ve Shehan, C. L. (1991). Marital status and personal happiness: An analysis of trend data. Journal of Marriage and the Family, 53(4), 839–844.
  • Leslie, E., Owen, N., Salmon, J., Bauman, A., Sallis, J. F. ve Lo, S. K. (1999). Insufficiently active Australian college students: Perceived personal, social, and environmental influences. Preventive Medicine, 28(1), 20-27.
  • Li, Y., Sheely, M. C. ve Whalen, D. F. (2005). Contributors to residence hall student retention: Why do students choose to leave or stay? Journal of College and University Student Housing, 33(2), 28–36.
  • Lubans, D., Richards, J., Hillman, C., Faulkner, G., Beauchamp, M., Nilsson, M., Kelly, P.,Smith, J., Raine, L. ve Biddle, S. (2016). Physical Activity for Cognitive and Mental Health in Youth: A Systematic Review of Mechanisms. Pediatrics, 138(3), e20161642.
  • Mackenzie, S., Wiegel, J. R., Mundt, M., Brown, D., Saewyc, E., Heiligenstein, E., Harahan, B. ve Fleming, M. (2011). Depression and suicide ideation among students accessing campus health care. American Journal of Orthopsychiatry, 81(1), 101-107.
  • Matheny, K. B., Curlette, W.L., Aysan, F., Herrington, A., Gfroerer, A. C., Thompson, D. ve Hamarat, E. (2002). Coping resources, perceived stres and life satisfaction among Turkish and American university students. International Journal of Stress Management, 9(2), 81-97.
  • Morin, C. M. ve Jarrin, D. C. (2022). Epidemiology of insomnia: Prevalence, course risk factors, and public health burden. Sleep Medicine Clinics, 17(2), 173-191281–297.
  • Müftüoğlu, O. (2003).Yaşasın hayat (13. Baskı). Doğan Kitap Yayınevi.
  • Okun, M. A., Stock, W. A., Haring, M. J. ve Witter, R. A. (1984). Health and subjective well-being: A meta-analysis. International Journal of Aging & Human Development, 19(2), 111-132.
  • Ölçücü, B., Vatansever, Ş., Özcan, G., Paktaş, Y. ve Çelik, A. (2015). Ortaöğretim öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyi ile depresyon ve anksiyete ilişkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4, 58-67.
  • Önal, G. Ş. ve Hisar, K. M. (2018). Üniversite öğrencilerinde uykusuzluk şiddeti ve depresyon semptomları ilişkisi ve depresyon tedavisinin uykusuzluk şiddetine etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 125–30.
  • Özbay, G. (1997). Üniversite öğrencilerinin problem alanlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme geçerlik ve güvenirlik çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Özgür, G., Gümüş, A. ve Durdu, B. (2010). Evde ve yurtta kalan üniversite öğrencilerinde yaşam doyumu. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 1(1), 25-32.
  • Özmen, T. (2019). Proaktif kişiliğin sporcuların psikolojik iyi oluş düzeyine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • Öztürk, M. (2005). Üniversitelerde eğitim-öğretim gören öğrencilerde uluslararası fiziksel aktivite anketinin geçerliliği ve güvenirlik ve fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Palaz, D. (2019). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktiviteye katılımı ve özgüven arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yozgat Bozok Üniversitesi.
  • Rico-Martín, S., De Nicolás-Jiménez, J. M., Martínez-Álvarez, M., Cordovilla-Guardia, S., Santano-Mogena, E. ve Calderón-García, J. F. (2019). Effects of smoking and physical activity on the pulmonary function of young university nursing students in Cáceres (Spain). Journal of Nursing Research, 27(5), e46.
  • Ryff, C. D. ve Singer, B. H. (2008). Know thyself and become what you are: A Eudaimonic Approach to Psychological Well-Being. Journal of Happiness Studies, 9(1), 13-39.
  • Ryff, C. D., Magee, W.J., Kling, K. C. ve Wing, E.H. (1999). Forging macro-micro linkages in the study of psychological well-being. C. D. Ryff ve V. M. Marshall (Eds.), The self and society in aging processes (pp. 247–278). Springe.
  • Salar, B., Hekim, M. ve Tokgöz, M. (2012). 15-18 yaş grubu takım ve ferdi spor yapan bireylerin duygusal durumlarının karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 123-135.
  • Saruç, N. T. (2015). Obezite ekonomisi. Seçkin Yayıncılık.
  • Savcı, S., Öztürk, M., Arıkan, H., İnal İnce, D. ve Tokgözoğlu, L. (2006). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri. Türk Kardiyoloji Derneği, 34(3),166-172.
  • Serel Arslan, S., Alemdaroğlu, İ., Öksüz, Ç., Karaduman, A. A., Tunca Yılmaz, Ö. (2018). Genç bireylerde fiziksel aktivitenin akademik başarı ve depresyon üzerine etkisi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 6, 37–42.
  • Sevim, Y. (1997). Antrenman bilgisi. Tutibay Yayıncılık.
  • Suh, E., Diener, E. ve Fujita, F. (1996). Events and subjective well-being: only recent events matter. Journal of Personality and Social Psychology, 70(5), 1091-1102.
  • Sureda, X., Martínez-Sánchez, J. M., Fu, M., Pérez-Ortuño, R., Martínez, C., Carabasa, E., López, M. J., Saltó, E., Pascual, J. A., & Fernández, E. (2014). Impact of the Spanish smoke-free legislation on adult, non-smoker exposure to secondhand smoke: Cross-sectional surveys before (2004) and after (2012) legislation. Plos One, 9(2), e89430.
  • Şahin, C. (2009). Eğitim Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin umutsuzluk düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 271–286.
  • Şanlı, E. (2008). Öğretmenlerde fiziksel aktivite düzeyi-yaş, cinsiyet ve beden kütle indeksi ilişkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Taliaferro, L., Rienzo, B., Pigg, R. M., Miller, M. D. ve Dodd, V. J. (2009). Associations between physical activity and reducedrates of hopelessness, depression, and suicidal behavior among college students. Journal of American College Health, 57(4), 427-436.
  • Tangmunkongvorakul, A., Musumari, P. M., Thongpibul, K., Srithanaviboonchai, K., Techasrivichien, T., Suguimoto, S. P., Ono-Kihara, M. ve Kihara, M. (2019). Association of excessive smartphone use with psychological well-being among university students in Chiang Mai, Thailand. PLoS One, 14(1), e0210294.
  • Tekkurşun Demir, G., Namlı, S., Hazar, Z., Türkeli, A. ve Cicioğlu, H. İ. (2018). Bireysel ve takım sporcularının karar verme stilleri ve mental iyi oluş düzeyleri. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 176-191.
  • Telef, B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 374-384.
  • Thome, J. ve Espelage, D. (2004). Relations among exercise, coping, disorderedeating, and psychological health among college students. Eating Behaviours, 5(4), 337-351.
  • Türkdoğan, T. (2010). Üniversite öğrencilerinde temel ihtiyaçların karşılanma düzeyinin öznel iyi oluş düzeyini yordamadaki rolü [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2023). Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları, 2023. Erişim tarihi: 15.06.2023. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi- Sonuclari-2023-49684.
  • Tütüncü, M. (2012). Yönetici ve çalışanların psikolojik iyi olma ve stres düzeyleri açısından karşılaştırılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Maltepe Üniversitesi.
  • Ulaş, T. (2022). Spor yapan bireylerin psikolojik iyi oluş düzeyleri ile zihinsel dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi.
  • Uz Baş, A., Öz Soysal, F. ve Aysan, F. (2016). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımının psikolojik iyi oluş ve sosyal destek ile ilişkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(4), 1035–46.
  • Valkenburg, P. M. ve Peter, J. (2007). Online communication and adolescent well-being: Testing the stimulation versus the displacement hypothesis. Journal of Computer Mediated Communication, 12(4), 1169–1182.
  • Von Bothmer MI. ve Fridlund, B. (2005). Gender differences in health habits and in motivation for a healthy lifestyle among Swedish university students. Nurs Health Sci, 7(2), 107-18.
  • Wesolowska, K. ve Czarkowska-Paczek, B. (2017). Activity of daily living on non-working and working days in Polish urban society. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health, 31(1), 1–8.
  • Wilson, D. B., Smith, B. N., Speizer, I. S., Bean, M. K., Mitchell, K. S., Uguy, L. S. ve Fries, E. A. (2005). Differences in food intake and exercise by smoking status in adolescents. Preventive Medicine, 40(6), 872-879.
  • Yavuz, Ü. ve İlhan, E. (2023). Spor yapmak ve psikolojik iyi oluş: Üniversite öğrencileri profili. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Online), 28(1), 1 - 7.
  • Yerlisu Lapa, T. ve Haşıl Korkmaz, N. (2017). Fiziksel aktivite düzeyinin pozitif ve negatif duygu durumuna etkisinin cinsiyete göre karşılaştırılması: Akdeniz ve Uludağ Üniversiteleri örneği. Journal of Human Sciences, 14(4), 3177-3187.
  • Yüceant, M., Ünlü, H. ve Balanlı, O. F. (2019). Üniversitelerin spor yöneticiliği bölümünde öğrenim gören öğrencilerin pozitif ve negatif duygularının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 10(1), 69-80.
  • Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK). (2023). Yüksek Öğretimde Yeni İstatistikler. Erişim tarihi: 05.02.2024 https:// www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2023/yuksekogretimde-yeni-istatistikler.aspx.
Toplam 88 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor ve Egzersiz Psikolojisi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Filiz Çömez Polat 0000-0002-3563-0999

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Kabul Tarihi 11 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Çömez Polat, F. (2024). Yurtlarda Kalan Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite İle Psikolojik İyi Oluş Düzeyleri: Adana Örneği. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 12(32), 1-21. https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.1321358

ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.