Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

University Students’ Evaluation of Distance Education and Their State of Approach-Avoidance after the COVID-19 Pandemic

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 33, 1 - 19, 27.08.2024
https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.1360906

Öz

Although the connection between education and digital technologies had begun to strengthen before the COVID-19 pandemic, students’ participation in distance education has increased to a great extent during the pandemic and educational institutions’ tendencies to integrate with digital technologies and digitalization practices have become stronger than ever before. Even after the pandemic, endeavours and practices in distance education and digitalization continue to make their impact felt significantly. The current study examines university students’ evaluations of distance education in terms of accessibility, usability, attitude, technological opportunities and self-efficacy under normalized conditions after the pandemic and the state of their approach-avoidance regarding distance education. The study employed the survey design, one of the quantitative research methods and quantitative data were collected from 844 university students using a faceto- face survey technique.
The study revealed that there are significant correlations between demographic variables such as gender, age, owning a room, and the nature of the place of birth, and university students’ evaluations of distance education and their approach-avoidance conflicts regarding distance education. As a result of the study, it was found that university students’ capacity to access web-based technologies, the technological opportunities they have, their level of use of digital technologies, their general attitudes towards distance education and their self-efficacy towards distance education significantly affect their tendency to approach it or their tendency to avoid it. It can be said that when creating distance education policies, producing projections by taking into account both socioeconomic conditions representing parameters such as accessibility, usability, and technological possibilities, and individual factors representing parameters such as attitude and self-efficacy will make the integration into distance education faster and more efficient.

Proje Numarası

GAP 2152 (NEVÜ UZAKTAN EĞİTİM DENEYİMİ BAP PROJESİ)

Kaynakça

  • Akça, E. B. ve Kaya B. (2016). Toplumsal cinsiyet eşitliği perspektifinden dijital bölünme ve farklı yaklaşımlar. Intermedia International e-Journal, 3(5), 301-319.
  • Arslan, R., Bircan, H. ve Eleroğlu, H. (2019). Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği'nin geliştirilmesi: Cumhuriyet Üniversitesi örneği. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2). 409-427.
  • Aruğaslan, E. ve Çivril, H. (2022). Uzaktan eğitim öğrencilerinin hayat boyu öğrenme çerçevesinde uzaktan eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 7(2), 335-344. https://doi.org/10.54979/turkegitimdergisi.1158390
  • Başar, M. S. ve Kul, S. (2020). Evaluation of mobile banking apps in terms of usability with analytical hierarchy process. Bilgi Yönetimi, 3(1), 39-49. https://doi.org/10.33721/by.677976
  • Bauman, Z. (2005). Küreselleşme (Çev. A. Yılmaz). Ayrıntı Yayınları.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. AUAD, 6(3), 112-142.
  • Bozkurt, A. ve Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i–vi. https://doi.org/10.5281/zenodo.3778083
  • Bulut, E. (2021). Üniversite öğrencilerinin salgın dönemi uzaktan eğitim deneyimleri: Ordu Üniversitesi Sosyoloji Bölümü ve Besyo örneği. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11(2), 533-548. https://doi.org/10.48146/odusobiad.943135
  • Castells, M. (2008). Ağ toplumunun yükselişi-enformasyon çağı: Ekonomi, toplum ve kültür (E. Kılıç, Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Cleveland-Innes, M. F. ve Garrison, D. R. (Eds.). (2021). An introduction to distance education: Understanding teaching and learning in a new era. Routledge.
  • Creswell, J. W. ve Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
  • Çizmeci Ümit, E. ve Ay, A. (2023). On the rationalization, surveillance and alienation potential of online distance education in the period of Covid-19: A qualitative research with academics in Turkey. Öneri Dergisi, 18(60), 341-366. https://doi.org/10.14783/maruoneri.1187203
  • Giddens, A. (1994). Modernliğin sonuçları (E. Kuşdil, Çev.). Ayrıntı yayınları.
  • Gökçe, S., Önal, N. ve Çalışkan, E. (2021). Uzaktan eğitim sürecini değerlendirmeye yönelik ölçek geliştirme çalışması. Başkent University Journal of Education, 8(2), 441-451. http://buje.baskent.edu.tr/index.php/buje/article/view/430
  • Gün Çınğı, T. (2023). Access opportunities of earthquake victims to distance education during the Covid-19 Pandemic. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 43(1), 155-166. https://doi.org/10.26650/SJ.2023.43.1.0030A
  • Harvey, D. (1997). Postmodernliğin durumu (S. Savran, Çev.). Metis Yayınları.
  • Haznedar, Ö. ve Baran, B. (2012). Eğitim Fakültesi öğrencileri için e-öğrenmeye yönelik genel bir tutum ölçeği geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(2), 42-59. https://doi.org/10.17943/etku.84225
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2014). Dünden bugüne insan ve insanlar sosyal psikolojiye giriş. Evrim Yayınevi.
  • Kiremit, İ., Kara, S. ve Çinici, M. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerin sayısal derslerde yaşadığı sorunlar: Ölçek geliştirme ve değerlendirme. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 18-39.
  • McLuhan, M. (2014). Gutenberg galaksisi tipografik insanın oluşumu (G. Ç. Güven, Çev.). Yapı Kredi Yayınları.
  • Park, C. ve Kim, D. G. (2020). Exploring the roles of social presence and gender difference in online learning. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 18(2), 291-312. https://doi.org/10.1111/dsji.12207
  • Pınarcıoğlu, N. Ş., Kanbak, A. ve Önver, M. Ş. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde kırsal-kentsel ve sosyo-ekonomik farklılıkların uzaktan eğitime etkisi. MSGSÜ Sosyal Bilimler, 1(23), 28-48.
  • Sancar, R. (2022). Examination of the relationship between the attitudes of teacher candidates towards technology and their opinions of distance education. Journal of Educational Technology and Online Learning, 5(4), 890-900. https://doi.org/10.31681/jetol.1157339
  • Sanders D. W. ve Morrison-Shetlar, A. I. (2001). Student attitudes toward web-enhanced instruction in an introductory biology course. Journal of Research on Computing in Education, 33(3), 251-262. https://doi.org/10.1080/08886504.2001.10782313
  • Sütlüoğlu, T. ve Gökalp, E. (2022). From social to digital inequalities: The use of new media by the poor in Eskişehir, Turkey. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, (63), 151-178. http://dx.doi.org/10.26650/CONNECTIST2022-1130969
  • Şahin, A. (2021). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeylerinin ve e-öğrenmeye yönelik tutumlarının incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(4), 3496-3525. https://doi.org/10.15869/itobiad.937532
  • Tüzün, F. ve Toraman, N. Y. (2021). Pandemi döneminde uzaktan eğitim memnuniyetini etkileyen faktörler. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 822-845. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.780189
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2020). Startling digital divides in distance learning emerge. https://en.unesco.org/news/startling-digital-divides-distance-learning-emerge
  • Ünal, H. Z. ve Mert, P. (2022). Covıd-19 salgın sürecinde uygulanan uzaktan eğitime ilişkin ortaokul öğrencilerinin algılarının değerlendirilmesi. Erciyes Akademi, 36(2), 519-538. https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1064375
  • Yazgan, Ç. Ü. (2022). Attitudes and interaction practices towards distance education during the pandemic. Education and Information Technologies, 27(4), 5349-5364. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10843-2
  • Yılmaz, R., Sezer, B. ve Yurdugül, H. (2019). Üniversite öğrencilerinin e-öğrenmeye hazır bulunuşluklarının incelenmesi: Bartın Üniversitesi örneği. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 180-195. https://doi.org/10.12984/egeefd.424614
  • Zhong, Z., Xie, Z. ve Shi, Z. (2020). Online teaching in time of health crisis. China Daily, 6(3), 112-142. https://www.chinadaily.com.cn/a/202003/28/WS5e7eacfaa310128217282a97.html

COVID-19 Pandemisinden Sonra Üniversite Gençliğinin Uzaktan Öğretimi Değerlendirme ve Yaklaşma-Kaçınma Durumları

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 33, 1 - 19, 27.08.2024
https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.1360906

Öz

Eğitim ile dijital teknolojiler arasındaki bağlantı COVID-19 pandemisi başlamadan önce güçlenmeye başlamış olsa da pandemi sürecinde uzaktan öğretime katılım olağanüstü biçimde yaygınlaşmış, eğitim kurumlarının dijital teknolojilerle bütünleşme eğilimleri ve dijitalleşme pratikleri hiç görülmediği kadar güçlenmeye başlamıştır. Pandemi sonrasında uzaktan öğretim ve dijitalleşme konularında arayışlar ve uygulamalar etkisini önemli ölçüde hissettirmeye devam etmektedir. Bu araştırma, pandemi sonrasında normalleşen koşullarda üniversite öğrencilerinin erişilebilirlik, kullanılabilirlik, tutum, teknolojik olanaklar ve özyeterlik bakımından uzaktan öğretime yönelik değerlendirmelerini ve öğrencilerin uzaktan öğretime yönelik yaklaşma-kaçınma durumlarını incelemektedir. Nicel araştırma yöntemleri kapsamında tarama deseni ile tasarlanan bu araştırmada, 844 üniversite öğrencisinden yüz yüze anket tekniğiyle nicel veriler toplanmıştır. Araştırmada cinsiyet, yaş, kendine ait oda sahipliği, doğum yerinin niteliği gibi demografik değişkenler ile üniversite öğrencilerinin gerek uzaktan öğretime yönelik değerlendirmeleri gerekse uzaktan öğretime yönelik yaklaşma-kaçınma durumları arasında anlamlı ilişkiler olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak üniversite öğrencilerinin web tabanlı teknolojilere erişebilme kapasiteleri, sahip oldukları teknolojik olanaklar, dijital teknolojileri kullanabilme düzeyleri, uzaktan öğretime yönelik genel tutumları ve özyeterliklerinin uzaktan öğretime yönelik yatkınlarını ya da kaçınma eğilimlerini etkilediği tespit edilmiştir. Uzaktan öğretim politikaları oluşturulurken hem erişilebilirlik, kullanılabilirlik ve teknolojik olanaklar gibi parametreleri temsil eden sosyoekonomik koşulların hem de tutum ve özyeterlik gibi parametreleri temsil eden bireysel faktörlerin dikkate alınarak projeksiyonlar oluşturulmasının uzaktan öğretime entegrasyonu daha hızlı ve verimli hale getireceği söylenebilir.

Destekleyen Kurum

Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi

Proje Numarası

GAP 2152 (NEVÜ UZAKTAN EĞİTİM DENEYİMİ BAP PROJESİ)

Kaynakça

  • Akça, E. B. ve Kaya B. (2016). Toplumsal cinsiyet eşitliği perspektifinden dijital bölünme ve farklı yaklaşımlar. Intermedia International e-Journal, 3(5), 301-319.
  • Arslan, R., Bircan, H. ve Eleroğlu, H. (2019). Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği'nin geliştirilmesi: Cumhuriyet Üniversitesi örneği. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2). 409-427.
  • Aruğaslan, E. ve Çivril, H. (2022). Uzaktan eğitim öğrencilerinin hayat boyu öğrenme çerçevesinde uzaktan eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 7(2), 335-344. https://doi.org/10.54979/turkegitimdergisi.1158390
  • Başar, M. S. ve Kul, S. (2020). Evaluation of mobile banking apps in terms of usability with analytical hierarchy process. Bilgi Yönetimi, 3(1), 39-49. https://doi.org/10.33721/by.677976
  • Bauman, Z. (2005). Küreselleşme (Çev. A. Yılmaz). Ayrıntı Yayınları.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. AUAD, 6(3), 112-142.
  • Bozkurt, A. ve Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i–vi. https://doi.org/10.5281/zenodo.3778083
  • Bulut, E. (2021). Üniversite öğrencilerinin salgın dönemi uzaktan eğitim deneyimleri: Ordu Üniversitesi Sosyoloji Bölümü ve Besyo örneği. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11(2), 533-548. https://doi.org/10.48146/odusobiad.943135
  • Castells, M. (2008). Ağ toplumunun yükselişi-enformasyon çağı: Ekonomi, toplum ve kültür (E. Kılıç, Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Cleveland-Innes, M. F. ve Garrison, D. R. (Eds.). (2021). An introduction to distance education: Understanding teaching and learning in a new era. Routledge.
  • Creswell, J. W. ve Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
  • Çizmeci Ümit, E. ve Ay, A. (2023). On the rationalization, surveillance and alienation potential of online distance education in the period of Covid-19: A qualitative research with academics in Turkey. Öneri Dergisi, 18(60), 341-366. https://doi.org/10.14783/maruoneri.1187203
  • Giddens, A. (1994). Modernliğin sonuçları (E. Kuşdil, Çev.). Ayrıntı yayınları.
  • Gökçe, S., Önal, N. ve Çalışkan, E. (2021). Uzaktan eğitim sürecini değerlendirmeye yönelik ölçek geliştirme çalışması. Başkent University Journal of Education, 8(2), 441-451. http://buje.baskent.edu.tr/index.php/buje/article/view/430
  • Gün Çınğı, T. (2023). Access opportunities of earthquake victims to distance education during the Covid-19 Pandemic. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 43(1), 155-166. https://doi.org/10.26650/SJ.2023.43.1.0030A
  • Harvey, D. (1997). Postmodernliğin durumu (S. Savran, Çev.). Metis Yayınları.
  • Haznedar, Ö. ve Baran, B. (2012). Eğitim Fakültesi öğrencileri için e-öğrenmeye yönelik genel bir tutum ölçeği geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(2), 42-59. https://doi.org/10.17943/etku.84225
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2014). Dünden bugüne insan ve insanlar sosyal psikolojiye giriş. Evrim Yayınevi.
  • Kiremit, İ., Kara, S. ve Çinici, M. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerin sayısal derslerde yaşadığı sorunlar: Ölçek geliştirme ve değerlendirme. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 18-39.
  • McLuhan, M. (2014). Gutenberg galaksisi tipografik insanın oluşumu (G. Ç. Güven, Çev.). Yapı Kredi Yayınları.
  • Park, C. ve Kim, D. G. (2020). Exploring the roles of social presence and gender difference in online learning. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 18(2), 291-312. https://doi.org/10.1111/dsji.12207
  • Pınarcıoğlu, N. Ş., Kanbak, A. ve Önver, M. Ş. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde kırsal-kentsel ve sosyo-ekonomik farklılıkların uzaktan eğitime etkisi. MSGSÜ Sosyal Bilimler, 1(23), 28-48.
  • Sancar, R. (2022). Examination of the relationship between the attitudes of teacher candidates towards technology and their opinions of distance education. Journal of Educational Technology and Online Learning, 5(4), 890-900. https://doi.org/10.31681/jetol.1157339
  • Sanders D. W. ve Morrison-Shetlar, A. I. (2001). Student attitudes toward web-enhanced instruction in an introductory biology course. Journal of Research on Computing in Education, 33(3), 251-262. https://doi.org/10.1080/08886504.2001.10782313
  • Sütlüoğlu, T. ve Gökalp, E. (2022). From social to digital inequalities: The use of new media by the poor in Eskişehir, Turkey. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, (63), 151-178. http://dx.doi.org/10.26650/CONNECTIST2022-1130969
  • Şahin, A. (2021). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeylerinin ve e-öğrenmeye yönelik tutumlarının incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(4), 3496-3525. https://doi.org/10.15869/itobiad.937532
  • Tüzün, F. ve Toraman, N. Y. (2021). Pandemi döneminde uzaktan eğitim memnuniyetini etkileyen faktörler. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 822-845. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.780189
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2020). Startling digital divides in distance learning emerge. https://en.unesco.org/news/startling-digital-divides-distance-learning-emerge
  • Ünal, H. Z. ve Mert, P. (2022). Covıd-19 salgın sürecinde uygulanan uzaktan eğitime ilişkin ortaokul öğrencilerinin algılarının değerlendirilmesi. Erciyes Akademi, 36(2), 519-538. https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1064375
  • Yazgan, Ç. Ü. (2022). Attitudes and interaction practices towards distance education during the pandemic. Education and Information Technologies, 27(4), 5349-5364. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10843-2
  • Yılmaz, R., Sezer, B. ve Yurdugül, H. (2019). Üniversite öğrencilerinin e-öğrenmeye hazır bulunuşluklarının incelenmesi: Bartın Üniversitesi örneği. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 180-195. https://doi.org/10.12984/egeefd.424614
  • Zhong, Z., Xie, Z. ve Shi, Z. (2020). Online teaching in time of health crisis. China Daily, 6(3), 112-142. https://www.chinadaily.com.cn/a/202003/28/WS5e7eacfaa310128217282a97.html
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Cansız 0000-0002-8586-5171

Çağdaş Ümit Yazgan 0000-0002-3290-4202

Neval Karanfil 0000-0002-9220-0397

Mevlüt Uğurlu 0000-0002-5860-9543

Proje Numarası GAP 2152 (NEVÜ UZAKTAN EĞİTİM DENEYİMİ BAP PROJESİ)
Erken Görünüm Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 27 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 22 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA Cansız, M., Yazgan, Ç. Ü., Karanfil, N., Uğurlu, M. (2024). COVID-19 Pandemisinden Sonra Üniversite Gençliğinin Uzaktan Öğretimi Değerlendirme ve Yaklaşma-Kaçınma Durumları. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 12(33), 1-19. https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.1360906

ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.