Bu makale, Sionlu Nikolaos'un, Vita'da kaydedilen kurban töreni ziyaretlerindeki güzergahları belirlemek ve adı geçen yerlerin lokalizasyonuna dair bazı öneriler getirmek amacındadır. İlk olarak Tragalassos'un yeri hakkında daha önce yapılmış öneriler eleştirilmekte ve alternatif olarak Arapyurdu önerilmektedir. Tragalassos'un teritoryumunda olması gereken Pharroa için de, Alacahisar kilisesinin 1 km kuzeydoğusunda yer alan yeni bir yerleşim yeri teklif edilmektedir. Bundan sonra Nikolaos'un 25 gün süren kurban töreni gezisi incelenmektedir. Bu seyahatte adı geçen yerler sırasıyla: Karkabo, Kausai, Nea Kome, Partaessos, Symbolon, Nautes, Serine, Trebendai, Kastellon ve Hemalissoi'dur. Nikolaos bu seyahate kendi manastırı Kutsal Sion'dan (büyük bir ihtimalle Alacahisar kilisesi) yola çıkarak başlamıştır ve ilk ziyaret yeri Karkabo'daki Aziz Cebrail kilisesidir. Alakilise'de ele geçen ve buradaki kilisenin Cebrail'e adandğını gösteren bir yazıt vasıtasıyla Karkabo'nun Alakilise'ye yerleştirilmesi gerektiği daha önceden önerilmiştir. Bu lokalizasyon son derece makuldür. Karkabo/Alakise'den sonra Nikolaos güney istikametinde bir güzergah takip etmiş olmalıdır. Alakilise vadisi civarındaki mevcut kiliselerin konumu böyle bir rotayı zorunlu kılmaktadır. Nikolaos'un ikinci ziyaret yeri Kausai'ın yeri için herhangi bir belge yoktur. Fakat Dikmen Tepesi Alakilise'ye en yakın olduğundan dolayı (1 km güneybatısında) Kausai için önerilebilir. Bir sonraki yer Nea Kome, Alakilise vadisinin 2 km doğusundaki vadide bulunan Karacaören-Günağı mevkiindeki yerleşime (yeni bir yerleşim ve bir kilise ilk olarak bu makalede tanıtılmaktadır) lokalize edilebilir. Nea Kome'den sonraki yer Partaessos, Alakilise'nin yakl. 3 km güneydoğusunda, Günağı kilisesinin 1 km güneydoğusunda yer alan Yılanbaşı ile özdeşleştirilebilir. Nikolaos'un, Partaessos'tan sonra aşağıya inerek gittiği yer Symbolon, büyük bir olasılıkla Myra'nın 4 km doğusunda yer alan lagünün adı idi. Altıncı sıradaki yer Nautes, “gemici” anlamında bir yer adıdır ve muhtemelen lagün civarında olmalıdır. Symbolon ve Nautes'ten sonra Nikolaos kuzey yönünde ilerleyerek yeniden dağlık alana çıkmış olmalıdır. Çünkü en son durak noktası kendi manastırıdır. Nautes'in hemen ardından Aziz'in gittiği Serine için Turant Asarı önerilebilir. Bir sonraki ziyaret yeri, Hellenistik dönemde bağımsız bir yerleşim olduğu bilinen Trebendai ise çok büyük ihtimalle Muskar ile özdeştir. Muskar'ın 500 m güneybatısındaki Asarbelen Tepesi'nde bulunan yeni bir Hellenistik yazıttaki kısmi bilgiler bu lokalizasyonu gerekli kılmaktadır. Bu seyahatteki son iki yerleşim Kastellon ve Hemalissoi'un yerleşirilebilmesi için kesin bir belge yoktur. Kastellon'un Sion manastırı ile Myra arasında olması gerektiği zaten bilinmektedir. Hemalissoi da Sion manastırından önceki son istasyon olduğu için onun da manastır yakınlarında bir yerde olması gerekir. Bunlara göre, Nikolaos'un bu seyahatindeki muhtemel güzergahı da hesaba katılarak, Kastellon için Devekuyusu veya yakınlarında bir yer, Hemalissoi için de Karabel önerilebilir.
Sionlu Nikolaos Erken Bizans kiliseleri antik yollar Myra teritoryumu
This paper aims to determine the route taken by Nicholas of Holy Sion in his journeys of sacrifice which are recorded in his Vita and in so doing, presents some suggestions as to the locations of Tragalassos and its territory and of the ten places with churches that were visited by him on the second long journey which lasted 25 days. The settlement of Arapyurdu is suggested as the location of Tragalassos. The hamlet of Pharroa, belonging to Tragalassos, is identified with a new settlement located 1 km to the northeast of Alacahisar church. The following are the places recorded in the course of this 25-day journey: Karkabo, Kausai, Nea Kome, Partaessos, Symbolon, Nautes, Serine, Trebendai, Kastellon and Hemalissoi. This journey began from the monastery of Holy Sion (probably to be identified as the Alacahisar church) and the first visit was to the shrine of Gabriel at Karkabo which is identified with the basilica at Alakilise through an inscription found in the Alakilise valley 7 km to the northeast of Myra (an identification already proposed by C. Foss). After Karkabo/Alakilise, Nicholas would have taken a route in a southerly direction to visit the extant sanctuaries around the Alakilise valley. The second destination, Kausai, might be Dikmen Tepesi, the closest settlement having an early Byzantine church 1 km south of the basilica at Alakilise. The next place Nea Kome can be localized at Karacaören–Günağı (the newly discovered settlement and an early Byzantine church are introduced in this paper) lying ca. 2 km southeast of Alakilise. The fourth station Partaessos was probably at Yılanbaşı ca. 3 km southeast of Alakilise and ca. 1 km southeast of the Günağı church. Nicholas went down from Partaessos to the fifth stop Symbolon, probably being the ancient name of the “Dalyan” lagoon, lying 4 km east of Myra. The next place visited, Nautes meaning “sailor”, must be near to the lagoon (Symbolon). After Symbolon and Nautes, Nicholas continued his route in a northerly direction to visit the remaining four places and to return to his monastery. Serine can be localized as Turant Asarı located 5 km to the northeast of Myra and 2 km east of Muskar/Belören. The next place Trebendai, which was an independent city during the Hellenistic period, should be localized as Muskar due to a previously unpublished inscription, published here, the contents of which have been employed in order to identify Trebendai as Muskar. The ninth stop, Kastellon, should be located between the monastery of H. Sion and Myra according to the Vita, and the last station Hemalissoi should be between Kastellon and the monastery of Sion. If the distribution of the churches in the area and Nicholas's route are taken into consideration, Kastellon should be located in or around Devekuyusu, and Hemalissoi can be identified with the village of Karabel.
Nicholas of Holy Sion Early Byzantine churches ancient roads territory of Myra
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2011 |
Gönderilme Tarihi | 17 Aralık 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 8 |