Bu çalışmada lise öğrencilerinin dindarlık
eğilimlerine göre suçluluk hissetme düzeylerinde farklılaşma olup olmadığı
temel problemimizi oluşturmaktadır. Kendisini dindar olarak tanımlayan kişiler
açısından suçluluk duygusu, davranışlarında bir takım farklılıklar meydana
getirmektedir. Dolayısıyla suçluluk ve günahkârlık duygusunun dindarlıkla
ilişkisinin psikolojik olarak açıklanması önem kazanmaktadır. Ayrıca insanın
yanlış yaptığına dair inancının psikolojik dünyasına etkilerini, dindarlık
üzerinden açıklamak araştırmayı önemli kılmaktadır. Bu çerçevede çalışmamız,
suçluluk ve günahkârlık duygusunun dindarlık eğilimine göre ortaya çıkan
farklılaşmalarını Kahramanmaraş il merkezinde bulunan
orta öğretim örneğinde araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışmada, Hacı
Mehmet Kalay İmam Hatip Lisesi (n=105), Kahramanmaraş İmam Hatip Lisesi
(n=107), Simya Koleji (n=96), İbrahim Çalık Anadolu Lisesi ve (n=89) Süleyman
Demirel Fen Lisesi öğrencilerinden tesadüfî yöntemle belirlenen örneklem
grubunun (n=500) suçluluk ve günahkârlık düzeyleri ortaya konularak dindarlık
eğilimine göre oluşan farklılaşmalar ortaya çıkarılmıştır. Uygulama Ekim
2018’de gerçekleştirilmiştir ve araştırmada, Frekans, kikare, T Test ve Tek
Yönlü Anova testleri kullanılmış olup, verilerin değerlendirilmesinde ve
hesaplanmış değerlerin bulunmasında SPSS 24.0 istatistik paket programından
yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre kendisini ‘dindar’ olarak
görenlerin suçluluk ve günahkârlık düzeyinin kendisini ‘dindar’ olarak
görmeyenlere göre daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 14 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 16 |