Bu araştırma, 2013 yılından itibaren uygulanan DKAB-ÖABT ile 2018 yılından itibaren yapılmaya başlanan İHL-ÖABT sınavlarına yönelik öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, çeşitli ilahiyat fakültelerinden mezun olmuş ve en az iki defa ÖABT sınavına girmiş amaçlı örneklem yöntemi yoluyla belirlenen 25 öğretmen adayı oluşturmuştur. Bu kapsamda araştırmanın verileri 3 adet açık uçlu sorunun yer aldığı yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde, içerik analizi kullanılarak temalar oluşturulmuştur. ÖABT sınavına hazırlık sürecinde öğretmen adaylarının en çok başvurdukları kaynakların ÖABT konu anlatım kitapları, dijital içerik, ÖABT soru bankaları ve denemeler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların çoğunluğunun, lisans eğitiminin nitelikli ve ders içeriklerinin kapsamlı olmasından dolayı sınava hazırlanmada lisansta verilen eğitimin “yeterli” olduğu görüşünde oldukları tespit edilmiştir. Bununla birlikte katılımcıların, ÖABT’nin kapsam geçerliğini yeterli gördüğü ve ÖABT sorularının ilahiyat lisans eğitimiyle örtüştüğü, zorunlu derslerin çoğunu kapsadığı, soru dağılımlarının ÖSYM tarafından sınav içeriğinde açıklanan derslere uygun olduğu, yönünde görüş bildirdikleri tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının çoğunluğu ÖABT sorularının konu ve soru dağılımlarının yakın olması nedeniyle sınavların benzer olduğundan ÖABT sınavının tek oturumda yapılması gerektiği görüşünde oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Din Eğitimi Öğretmen Seçimi Lisans Programı Alan Bilgisi DKAB-İHL Alan Sınavı
This research aims to examine the opinions of teacher candidates about the DKAB-ÖABT applied since 2013. The research was conducted with a case study, one of the qualitative research designs. The study group of the research consisted of 25 teacher candidates. In this context, the data of the research were obtained through a semi-structured interview with 3 open-ended questions. In the analysis of the data, themes were created using the content analysis method. It was concluded that during the preparation process for the ÖABT exam, the most frequently used resources by teacher candidates are ÖABT lecture books, digital content. However, it was determined that the participants stated that the content validity of the ÖABT was sufficient and that the ÖABT questions coincided with the undergraduate education of theology, covered most of the compulsory courses. In addition, it was concluded that most of the teacher candidates were of the opinion that the ÖABT exam should be done in a single session, since the subject and question distribution of the ÖABT questions were close and the exams were similar.
Religious Education DKAB-IHL Field Exam Teacher Selection Undergraduate Program Field Knowledge
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Ocak 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2023 |
Kabul Tarihi | 30 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 23 |