This article evaluates the allegations that Islamic jurists were men and that they abused religion and made rulings in their own favour. For this purpose, some issues are examined in the introduction in order to point out the grounds on which the allegations arise. Then, these allegations are identified and put forward with the statements of their owners. Masculinity claims are analysed in three stages. Firstly, the grounds on which these claims are based, secondly, their internal consistency and where these claims will lead or what they necessitate. Finally, it is analysed whether such claims are in accordance with the reality. The truthfulness of the claims is discussed on the basis of two propositions. 1. That all or most of the fuqaha were men. 2. That they made judgements in their own favour. The first one is evaluated in the light of historical information. The second one, on the other hand, is criticised with the observation that women jurists in history also had a jurisprudential perspective like men. It is also revealed that contemporary women jurists who follow the methodology of classical jurists have the same point of view. In the conclusion, the conclusions reached are stated. In the research, the methods of literature review and textual analysis were used.
Islamic Law Patriarchy Gender of The Fuqaha Feminism Female Jurists
Bu makalede İslam hukukçularının erkek oldukları, dini istismar ederek kendi lehlerine hükümler koydukları şeklindeki iddialar değerlendirilmektedir. Bu amaçla önce iddiaların hangi zeminde ortaya çıktığına işaret etmek amacıyla girişte bazı hususlar incelenmektedir. Ardından söz konusu iddialar, sahiplerinin ifadeleriyle tespit edilip ortaya konmaktadır. Erillik iddiaları üç aşamada ele alınmaktadır. Birincisi, bu iddiaların hangi zemine dayandığı, ikincisi iç tutarlılığı ve söz konusu iddiaların nereye varacağı yahut neleri zorunlu kıldığıdır. Son olarak da bu tür iddiaların vakıaya uygun olup olmadığı incelenmektedir. İddiaların gerçeğe uygunluğu iki önerme üzerinden tartışılmaktadır. 1. Fukahanın tamamı yahut çoğunun erkek olması. 2. Kendi lehlerine olan hükümler vermeleri. Birincisi tarihi bilgiler ışığında değerlendirilmektedir. İkincisi ise yine aynı şekilde tarihte kadın fıkıhçıların da erkekler gibi fıkhi bir bakışa sahip oldukları tespitiyle tenkit edilmektedir. Çağdaş kadın fıkıhçılardan da klasik fukahanın usulünü takip edenlerin aynı bakış açısına sahip oldukları ortaya konmaktadır. Sonuç kısmında, ulaşılan neticeler belirtilmektedir. Araştırmada kaynak taraması ve metin analizi yöntemleri kullanılmıştır.
İslam Hukuku Ataerkillik Fukahanın Cinsiyeti Feminizm Kadın Fakihler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Araştırmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Temmuz 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 26 |