Aḥmad Ziyāaddīn Gumushānawī (1813-1894) was a person who was famous for his scholarly side as well as his mystical side and had an important place among the Ottomanʿulamāʾand mashāyīkh who had lived in 19th century. Especially the books that he wrote on the science of ḥadīth have showed his competence in science. Two of them have stood out and have gained fame. These are Rāmūzu’l-Aḥādīth, inspired by al-Suyūṭī’s (d. 911/1505) al-Jāmiʿu’s-Saghīr, and Lawāmiʿu’l-ʿUqūl, inspired by Munāwī’s (d. 1031/1622) Fayz al-Qadīr.
The subject of this study is the comparison of Lawāmiʿu’l-ʿUqūl, with Munāwī’s commentaryon al-Jāmiʿu’s-Saghīr. This comparison will be based only on the commentary of the first fifty ḥadīths. Gumushhānawī had made extensive use of Fayz al-Qadīr in commenting on them. On this occasion, this study aims to determine the similarities and differences between the two commentaries in terms of commentary methods. It is thought that such a study will be beneficial in terms of showing the change and development in the commentary literature, even if only partially, and that it is important in this respect. As a result, the extent to which Gumushhānawī was influenced by Munāwī and the degree of originality of his work will be revealed.
Ḥadīth Gumushhānawī Lawāmiʿu’l-ʿUqūl Munāwī Fayz al-Qadīr Comparison
19. asırda yaşamış Osmanlı ulemâsı ve meşâyihi içerisinde önemli bir yeri olan Ahmed Ziyâeddin Gümüşhânevî, tasavvufî yönünün yanı sıra ilmî tarafıyla da şöhret bulmuş bir şahsiyettir. Özellikle hadis ilmiyle ilgili yazdığı kitaplar onun ilimdeki yetkinliğini ortaya koymaktadır. Bu eserlerden iki tanesi öne çıkmıştır ki, bunlar Süyûtî’nin el-Câmi‘u’s-Sağîr’inden esinlenerek telif ettiği Râmûzü’l-Ehâdîs ile, Münâvî’nin Feyzü’l-Kadîr’inden ilham alarak meydana getirdiği Levâmi‘u’l-‘Ukûl adlı eserdir.
Bu araştırmanın konusu, hadis şerhlerinden olan Levâmi‘u’l-‘Ukûl’un, Münâvî’nin el-Câmi‘u’s-Sağîr’i şerh ettiği mezkûr eseriyle mukayesesidir. Bu karşılaştırma, özellikle ilk elli hadisin şerhi üzerinden yapılacaktır. Kendi telifi olan Râmûzü’l-Ehâdîs’teki rivayetlerin çoğunluğu Süyûtî’nin eserinde yer aldığı için Gümüşhânevî, bunların şerhinde Feyzü’l-Kadîr’den epeyce istifade etmiştir. Tabii ki kendine özgü yorumları ve değerlendirmeleri de hiç şüphesiz mevcuttur. Bu vesileyle araştırmada şerh metotları açısından iki şerhin benzerliklerinin ve farklılıklarının tespiti amaçlanmıştır. Bu tür bir çalışmanın şerh literatüründeki değişim ve gelişimi kısmen de olsa göstermesi açısından fayda sağlayacağı ve bu yönüyle önemli olduğu düşünülmektedir. Sonuç olarak Gümüşhânevî’nin Münâvî’den etkilenme oranı ile eserinin özgünlük derecesi ortaya konacaktır.
Hadis Gümüşhânevî Levâmi‘u’l-‘Ukûl Münâvî Feyzü’l-Kadîr Mukayese.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Araştırmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 25 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 27 |