Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Y Kuşağı Değerlerinin Kariyer Tercihleri Açısından İncelenmesi*

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 1, 79 - 92, 30.06.2018

Öz

Teknolojinin kullanılması toplumsal ve bireysel yaşam biçimlerini değiştirmekte
ve bunun neticesinde değişim olgusuyla, bireysel ve toplumsal değerler
de değişime uğramaktadır. Bu değişimler kuşak kavramında belirgin
bir şekilde artık fark edilmektedir. Günümüzde nüfusun %35’şini 1980 ve
2000 yılları arasında dünyaya gelen Y kuşağı oluşturmaktadır. İş hayatında
ve yaşamımızda karşılaştığımız ve karşılaşmaya devam edeceğimiz bu kuşağın
bireysel değerlerinin bilinmesi oldukça önemlidir. Araştırmanın amacı
Y kuşağının bireysel değerlerinin demografik değişkenler ile olan ilişkisini
incelemek ve bu değerlerin kariyer tercihlerinde etkin olup olmadığını tespit
etmektir. Araştırma Y kuşağını temsil eden Kocaeli Üniversitesinin Hereke
Ömer İsmet Uzunyol Meslek Yüksek Okulu’nun 2016-2017 güz dönemi Temel
İşletmecilik dersi alan 405 öğrencisine uygulanmıştır. Y kuşağını oluşturan
üniversite öğrencilerinin bireysel özellikleri için “Rokeach Değer Envanteri”
kullanılmıştır. Değerler ölçeğinde Başkalarına Güvensizlik, Bağışlama,
Güven, Dürüstlük ve İşe Adanmışlık, olarak bireysel özellikler belirlenmiştir.
Cinsiyet değişkeni için T Testi, kariyer hedefleri, yaş, aile gelir durumu, internet
kullanım süreleri, sosyal ağlarda zaman geçirme ve günlük yayın okuma
süreleri değişkenleri için ANOVA Testi yapılmıştır. Y kuşağının değerlerinde
araştırma grubu için literatürü destekleyen anlamlı sonuçlar elde edilmiştir.

Kaynakça

  • ADIGÜZEL, O., BATUR, H. Z., & EKŞİLİ, N. (2014). “Kuşakların değişen yüzü ve Y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: Mobil yakalılar”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 165-182. AKDEMİR, A., KONAKAY, G., DEMİRKAYA, H., NOYAN, A., DEMİR, B., AĞ, C., PEHLİVAN, Ç., ÖZDEMİR, E., AKDUMAN, G., EREGEZ, H., ÖZTÜRK, İ., & BALCI, O. (2013). “Y kuşağının kariyer algısı, kariyer değişimi ve liderlik tarzı beklentilerinin araştırılması”, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 11-42. ALTUNTAŞ B. (2017). “Y Kuşağının Mobil Öğrenme Uygulama Tercihini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 6 89-104. ALTUNTUĞ, N. (2012). “Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-212 ARSENAULT, P.M. (2004). “Validating Generational Differences: A Legitimate Diversity and Leadership Issue”, The Leadership and Organization Development Journal, 25:124-141. BAKIRTAŞ H., DİVANOĞLU S.U., AKKAŞ C., (2016). Y kuşağı, Farkı Ne? Neyi, Niçin, Nasıl Alır ya da Aldırır? , Ekin Yayınevi, Bursa. BARAN M., (2014). “Y Kuşağının Zorunlu Askerlik Hizmetinden Beklentilerinin Analizi”, Harp Akademileri Stratejik Araştırmalar Enstitüsü Savunma Kaynakları Yönetimi Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. BLANCHARD, K. VE O’CONNOR, M. (1998). Değerlerle yönetim. (Çev: K. Ay). İstanbul: Epsilon. BOZBAY Z., AKTURAN U., (2017). “Cinsiyet ve Alışveriş Davranışının Fiyat Algılamaları ile İlişkisinin Saptanması: Y Kuşağı Üzerine Bir Araştırma.” Finans Politik & Ekonomik Yorumlar. Jul, Vol. 54 Issue 629, 87-101. BOZTUNÇ, N. (2014). Y Kuşağını Elde Tutabilme Üzerine Bir Çalışma, Bitirme Projesi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. CRAMPTON, S.M., VE HODGE, J.W. (2007). “Generations in the Workplace: Understanding Age Diversity”, The Business Review Cambridge, 9(1):16-23. DEAL, J.J, ALTMAN, D.G VE ROGELBERG, S.G. (2010). “Millennials at Work: What We Know and What We Need To Do (if anything)”, Journal of Business Psychology, 25:191-199. DELOİTTE MİLLENİAL SURVEY, (2014). DERELİ, B., & TORUNTAY, H. (2015). Örgütlerde kuşakların iş değerleri, motivasyon ve mentorluk kavramlarına dayalı yönetimi. İstanbul Ticaret Üniversitesi, Dış Ticaret Enstitüsü, Tartışma Metinleri, No: 03(05). ERDEN A.S. (2013). “Kuşaklar Arasındaki Farklılıklar Ve Örgütsel Yansımalar”, Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 93-112. GURSOY, D., MAİER, T.A., VE CHİ, C.G. (2008). Generational Differences: An Examination Of Work Values And Generational Gaps İn The Hospitality Workforce. International Journal Of Hospitality Management, 27(3), 448-458. JAİN, V. VE VİSWANATHAN, V. (2015). Choosing and using mobile apps: A conceptual framework for Generation Y. Journal of Customer Behaviour, 14(4), 295-309. KAYABAŞI A., TAŞKIN E., KAYIK M. (2016). “Y Kuşağının Türk Ve Yabancı Firmalara Yönelik Algıları: Çok Boyutlu Ölçekleme İle Analizi”, Sosyal Bilimler Dergisi,Sayı 49 , (29-45) KELGÖKMEN İLİC, D., YALÇIN, B., (2014). “Y Jenerasyonunun Farklılaşan İş Değerleri Ve Liderlik Algılamaları” Journal of Yasar University, 12/46, (136-160). KONAKAY, G., AKDEMİR, A., ERGEN, B., SOLMAZTÜRK, A., GÜRER, A., AKTÜRK, F., GÖKDEMİR, O., YALMAÇ, Ö.,SEZEN, S.,YAVUZ, S. TIN, U., (2015). “Üniversite Öğrencilerinin Akademisyen ve Ebeveyn Etkileşimleri Işığında Liderlik Modeli Belirlenmesinde Karizma ve Entelektualite Etkisinin Araştırılması”, İşletme Araştırmaları Dergisi 7/1, 205-235. KUPPERSCHMIDT, B.R. (2000). “Multigeneration Employees: Strategies for Effective Management”, The Health Care Manager, 19(1):65-76. LAZAREVIC, V., (2012). “Encouraging brand loyalty in fickle generation Y consumers”, Young Consumers, 13(1), pp. 45-61. LEVİCKAİTE R., (2010). “Generations X Y Z: How Social Networks Form The Concept Of The World Without Borders The Case Of Lithuania”, Limes,Vol: 3, No: 2,170-183. LOTFI, A., KABIRI, S., GHASEMLOU, H. (2013). “Değerler Değişimi Ve Kuşaklararası Çatışma: İran Khoy Kenti Örneği”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14.2. O’DONNELL, J., (2006). Gen Y sits on top of consumer food chain; they’re savvy shoppers with money and influence. USA Today, 11: 3B. ÖZER, P.S., ERİŞ, E., D., & ÖZMEN, Ö.N.T. (2013). “Kuşakların Farklılaşan İş Değerlerine İlişkin Emik Bir Araştırma”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 38, 123-142. PRYCE, J. WORK VALUES, (2014). “A Formidable Domain Within The Context Of People’s Lives”, Value, Transvaluation And Globalization Special Issue, 13.2, 20-35. ROS, M., SCHWARTZ, S., & SURKİSS, S. (1999). “Basic Individual Values, Work Values And The Meaning Of Work. Applied Psychology”, An International Review, 48 (1), 49- 71. S. SENTURAN, Ş., KOSE A., DERTLİ E. M., BASAK S., SENTURK N., (2016). “X ve Y Kuşağı Yöneticilerinin İş Değerleri Algısı ve Farklılıkları Üzerine İnceleme”, Business and Economics Research Journal, Volume 7 Number 3 pp. 171-182 TANRİVERDİ H., (2012). “Kişilik Özelliklerinin İş Değerlerine Ve Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi: Hastane Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, Vol.16, No.2, Pp.189-210 TEKİN İ.Ç., AKGEMCİ T., (2016) “Y Kuşağı Çalışanların İş Değerlerinin Araştırılması: Konya İli Sanayi İşletmelerinde Bir Uygulama”, Örgütsel Davranış Araştırmaları Dergisi, Cilt 1 Sayı 2 (15-22). TOPÇUOĞLU, M.C., (2007). “İyi de Kim Bu Y’ler”, http://www.rd.org.tr/ayinsozu/AyinSozuAgustos.pdf, (06/12/2012). TWENGE, J. M., CAMPBELL, S. M., HOFFMAN, B. J. VE LANCE, C. E. (2010). “Generational Differences in Work Values: Leisure and Extrinsic Values Increasing, Social and Intrinsic Values Decreasing”, Journal of Management, 36 (5), 1117-1142 VURGUN, L., ÖZTOP S., (2011). “Yönetim Ve Örgüt Kültüründe Değerlerin Önemi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.16, S.3, s.217-230. YILDIZ, M., DİLMAÇ, B. & DENİZ, M.E. (2013). “Analysis Of The Relation Between SelfEsteem And Values Held By Candidate Teachers”, Elementary Education Online, Vol. 12, Issue 3., 740-748. YILMAZ, K. (2006). “İlköğretim Okulu Yönetici ve Öğretmenlerine Göre Kamu İlköğretim Okullarında Bireysel ve Örgütsel Değerler ve Okul Yöneticilerinin Okullarını bu Değerlere göre Yönetme Durumları”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. ZEESHAN, A. VE IRAM, A. (2012). “Generational Diversity: Strategies to Bridge The Diversity Gap”, International Journal of Engineering and Management Science, 3(3):315-318. ZEMKE, R., RAİNES, C., & FİLİPCZAK, B. (2000). Generations at work: Managing the clash of veterans, boomers, Xers and nexters in your workplace. American Management Association, New York. ZHANG K. & BONK C. J., (2010). Generational learners ve e-learning Technologies. Handbook of research on practices and outcomes in e-learning: issues and trends. USA: IGI-Global, 76-92. http://www.jamesrbrett.com Erişim Tarihi: 05.12.2012).
Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 1, 79 - 92, 30.06.2018

Öz

Kaynakça

  • ADIGÜZEL, O., BATUR, H. Z., & EKŞİLİ, N. (2014). “Kuşakların değişen yüzü ve Y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: Mobil yakalılar”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 165-182. AKDEMİR, A., KONAKAY, G., DEMİRKAYA, H., NOYAN, A., DEMİR, B., AĞ, C., PEHLİVAN, Ç., ÖZDEMİR, E., AKDUMAN, G., EREGEZ, H., ÖZTÜRK, İ., & BALCI, O. (2013). “Y kuşağının kariyer algısı, kariyer değişimi ve liderlik tarzı beklentilerinin araştırılması”, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 11-42. ALTUNTAŞ B. (2017). “Y Kuşağının Mobil Öğrenme Uygulama Tercihini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 6 89-104. ALTUNTUĞ, N. (2012). “Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-212 ARSENAULT, P.M. (2004). “Validating Generational Differences: A Legitimate Diversity and Leadership Issue”, The Leadership and Organization Development Journal, 25:124-141. BAKIRTAŞ H., DİVANOĞLU S.U., AKKAŞ C., (2016). Y kuşağı, Farkı Ne? Neyi, Niçin, Nasıl Alır ya da Aldırır? , Ekin Yayınevi, Bursa. BARAN M., (2014). “Y Kuşağının Zorunlu Askerlik Hizmetinden Beklentilerinin Analizi”, Harp Akademileri Stratejik Araştırmalar Enstitüsü Savunma Kaynakları Yönetimi Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. BLANCHARD, K. VE O’CONNOR, M. (1998). Değerlerle yönetim. (Çev: K. Ay). İstanbul: Epsilon. BOZBAY Z., AKTURAN U., (2017). “Cinsiyet ve Alışveriş Davranışının Fiyat Algılamaları ile İlişkisinin Saptanması: Y Kuşağı Üzerine Bir Araştırma.” Finans Politik & Ekonomik Yorumlar. Jul, Vol. 54 Issue 629, 87-101. BOZTUNÇ, N. (2014). Y Kuşağını Elde Tutabilme Üzerine Bir Çalışma, Bitirme Projesi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. CRAMPTON, S.M., VE HODGE, J.W. (2007). “Generations in the Workplace: Understanding Age Diversity”, The Business Review Cambridge, 9(1):16-23. DEAL, J.J, ALTMAN, D.G VE ROGELBERG, S.G. (2010). “Millennials at Work: What We Know and What We Need To Do (if anything)”, Journal of Business Psychology, 25:191-199. DELOİTTE MİLLENİAL SURVEY, (2014). DERELİ, B., & TORUNTAY, H. (2015). Örgütlerde kuşakların iş değerleri, motivasyon ve mentorluk kavramlarına dayalı yönetimi. İstanbul Ticaret Üniversitesi, Dış Ticaret Enstitüsü, Tartışma Metinleri, No: 03(05). ERDEN A.S. (2013). “Kuşaklar Arasındaki Farklılıklar Ve Örgütsel Yansımalar”, Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 93-112. GURSOY, D., MAİER, T.A., VE CHİ, C.G. (2008). Generational Differences: An Examination Of Work Values And Generational Gaps İn The Hospitality Workforce. International Journal Of Hospitality Management, 27(3), 448-458. JAİN, V. VE VİSWANATHAN, V. (2015). Choosing and using mobile apps: A conceptual framework for Generation Y. Journal of Customer Behaviour, 14(4), 295-309. KAYABAŞI A., TAŞKIN E., KAYIK M. (2016). “Y Kuşağının Türk Ve Yabancı Firmalara Yönelik Algıları: Çok Boyutlu Ölçekleme İle Analizi”, Sosyal Bilimler Dergisi,Sayı 49 , (29-45) KELGÖKMEN İLİC, D., YALÇIN, B., (2014). “Y Jenerasyonunun Farklılaşan İş Değerleri Ve Liderlik Algılamaları” Journal of Yasar University, 12/46, (136-160). KONAKAY, G., AKDEMİR, A., ERGEN, B., SOLMAZTÜRK, A., GÜRER, A., AKTÜRK, F., GÖKDEMİR, O., YALMAÇ, Ö.,SEZEN, S.,YAVUZ, S. TIN, U., (2015). “Üniversite Öğrencilerinin Akademisyen ve Ebeveyn Etkileşimleri Işığında Liderlik Modeli Belirlenmesinde Karizma ve Entelektualite Etkisinin Araştırılması”, İşletme Araştırmaları Dergisi 7/1, 205-235. KUPPERSCHMIDT, B.R. (2000). “Multigeneration Employees: Strategies for Effective Management”, The Health Care Manager, 19(1):65-76. LAZAREVIC, V., (2012). “Encouraging brand loyalty in fickle generation Y consumers”, Young Consumers, 13(1), pp. 45-61. LEVİCKAİTE R., (2010). “Generations X Y Z: How Social Networks Form The Concept Of The World Without Borders The Case Of Lithuania”, Limes,Vol: 3, No: 2,170-183. LOTFI, A., KABIRI, S., GHASEMLOU, H. (2013). “Değerler Değişimi Ve Kuşaklararası Çatışma: İran Khoy Kenti Örneği”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14.2. O’DONNELL, J., (2006). Gen Y sits on top of consumer food chain; they’re savvy shoppers with money and influence. USA Today, 11: 3B. ÖZER, P.S., ERİŞ, E., D., & ÖZMEN, Ö.N.T. (2013). “Kuşakların Farklılaşan İş Değerlerine İlişkin Emik Bir Araştırma”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 38, 123-142. PRYCE, J. WORK VALUES, (2014). “A Formidable Domain Within The Context Of People’s Lives”, Value, Transvaluation And Globalization Special Issue, 13.2, 20-35. ROS, M., SCHWARTZ, S., & SURKİSS, S. (1999). “Basic Individual Values, Work Values And The Meaning Of Work. Applied Psychology”, An International Review, 48 (1), 49- 71. S. SENTURAN, Ş., KOSE A., DERTLİ E. M., BASAK S., SENTURK N., (2016). “X ve Y Kuşağı Yöneticilerinin İş Değerleri Algısı ve Farklılıkları Üzerine İnceleme”, Business and Economics Research Journal, Volume 7 Number 3 pp. 171-182 TANRİVERDİ H., (2012). “Kişilik Özelliklerinin İş Değerlerine Ve Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi: Hastane Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, Vol.16, No.2, Pp.189-210 TEKİN İ.Ç., AKGEMCİ T., (2016) “Y Kuşağı Çalışanların İş Değerlerinin Araştırılması: Konya İli Sanayi İşletmelerinde Bir Uygulama”, Örgütsel Davranış Araştırmaları Dergisi, Cilt 1 Sayı 2 (15-22). TOPÇUOĞLU, M.C., (2007). “İyi de Kim Bu Y’ler”, http://www.rd.org.tr/ayinsozu/AyinSozuAgustos.pdf, (06/12/2012). TWENGE, J. M., CAMPBELL, S. M., HOFFMAN, B. J. VE LANCE, C. E. (2010). “Generational Differences in Work Values: Leisure and Extrinsic Values Increasing, Social and Intrinsic Values Decreasing”, Journal of Management, 36 (5), 1117-1142 VURGUN, L., ÖZTOP S., (2011). “Yönetim Ve Örgüt Kültüründe Değerlerin Önemi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.16, S.3, s.217-230. YILDIZ, M., DİLMAÇ, B. & DENİZ, M.E. (2013). “Analysis Of The Relation Between SelfEsteem And Values Held By Candidate Teachers”, Elementary Education Online, Vol. 12, Issue 3., 740-748. YILMAZ, K. (2006). “İlköğretim Okulu Yönetici ve Öğretmenlerine Göre Kamu İlköğretim Okullarında Bireysel ve Örgütsel Değerler ve Okul Yöneticilerinin Okullarını bu Değerlere göre Yönetme Durumları”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. ZEESHAN, A. VE IRAM, A. (2012). “Generational Diversity: Strategies to Bridge The Diversity Gap”, International Journal of Engineering and Management Science, 3(3):315-318. ZEMKE, R., RAİNES, C., & FİLİPCZAK, B. (2000). Generations at work: Managing the clash of veterans, boomers, Xers and nexters in your workplace. American Management Association, New York. ZHANG K. & BONK C. J., (2010). Generational learners ve e-learning Technologies. Handbook of research on practices and outcomes in e-learning: issues and trends. USA: IGI-Global, 76-92. http://www.jamesrbrett.com Erişim Tarihi: 05.12.2012).
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gönül Konakay

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 25 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Konakay, G. (2018). Y Kuşağı Değerlerinin Kariyer Tercihleri Açısından İncelenmesi*. Girişimcilik Ve Kalkınma Dergisi, 13(1), 79-92.