Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Endüstri 4.0 Farkındalığının Belirlenmesi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 1, 31 - 44, 04.07.2019

Öz

Endüstri 4.0 kavramı son sanayi devrimi olarak kabul edilen, teknolojik sistemlerle yeni üretim modelleri geliştirmekle beraber hem toplumlar hem de bireyler üzerinde etkili olmaktadır. Bu durum küreselleşen dünyada değişimin daha hızlı ve etkili olacağının habercisi niteliğindedir. Eğitim süreçlerinin ve geleneksel öğrenme metotlarının hızla değişeceği beklenmektedir. Çalışma üniversite öğrencilerinin Endüstri 4.0 algıları ve bakış açılarını belirlemeye yönelik yapılmıştır. Çalışma kapsamında iktisadi ve idari bilimler fakültesi (İ.İ.B.F.) ile sosyal bilimler meslek yüksekokulunda eğitim gören toplam 1.062 öğrenciye 15 ifade ve 4 boyuttan oluşan Teknoloji Kabul Modeli anketi uygulanmıştır. Veriler, fakülte ve meslek yüksekokulda eğitim gören öğrencilerin arasında algı farkı açısından değerlendirmeye alınmıştır. Çalışma sonuçlarına göre demografik özellikler tanımlayıcı istatistik ile değerlendirilmiş, ölçeğe yönelik faktör analizi uygulanmıştır. Farklılıkların tespiti için t-testi, ANOVA testi uygulanmıştır. Gerçekleştirilen analizler sonucunda elde edilen bulgular ve bu bulgular ile ilgili yorumlamalara çalışmada yer verilmiştir. 

Kaynakça

  • Altbach, P. G., Gumport, P. J. and Berdahl, R. O. (Eds.). (2011). American higher education in the twenty-first century: Social, political, and economic challenges. JHU Press
  • Basl, J. (2017). Pılot Study of Readıness of Czech Companıes to Implement the Prıncıples of Industry 4.0. Management and Production Engineering Review, 8 (2), 3-8.
  • Bonekamp, L., Sure, M. (2015). Consequences of Industry 4.0 on human labour and work organisation. Journal of Business and Media Psychology, 6(1), 33-40. Bulut, E., Akçacı, T. (2017). Endüstri 4.0 Ve İnovasyon Göstergeleri Kapsamında Türkiye Analizi. ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi (ASSAM - UHAD), 7, ss.50-72.
  • Butting, A., Konar, S., Rumpe, B. and Wortmann, A. (2018). Teaching Model-Based Systems Engineering for Industry 4.0: Student Challenges and Expectations. the 21st ACM/IEEE International Conference, 14-19 October 2018, Copenhagen, Denmark, 74-81.
  • Çeliktaş, M.S., Sonlu, G., Özgel, S. ve Atalay, Y. (2015). Endüstriyel Devrimin Son Sürümünde Mühendisliğin Yol Haritası, TMMOB Makina Mühendisleri Odası Mühendis ve Makine Dergisi, Cilt. 56(662), ss.24-34.
  • Çoşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamaları. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Dewar, J. (2017). Call for tertiary sector to gear toward University 4.0. https://www.ceda.com.au/News-and-analysis/CEDA-Events/Call-for-tertiary-sector-to-gear-toward-University-4-0. Erişim Tarihi: 01.04.2019.
  • Drath, R., Horch, A. (2014). Industrie 4.0: Hit or Hype. IEEE Industrial Electronics Magazine, 8(2), 2014, ss.56-58.
  • Fırat, S. Ü., Fırat, O. Z. (2017). Sanayi 4.0 devrimi üzerine karşılaştırmalı bir inceleme: Kavramlar, küresel gelişmeler ve Türkiye. Toprak İşveren Dergisi, 114(2017), 10-23.
  • Housewright, R., Schonfeld, R. C. (2008). Ithaka's 2006 studies of key stakeholders in the digital transformation in higher education (Vol. 6).
  • Kagermann, H., Wahlster, W. and Helbig, J. (Eds.). (2013). Recommendations for implementing the strategic initiative Industrie 4.0: Final report of the Industrie 4.0 Working Group, Frankfurt, April.
  • Lasi, Heiner., Kemper, H.G., Fettke, P., Feld, T. and Hoffmann, M. (2014). Industry 4.0. Journal of Business & Information Systems Engineering, 6 (4), 239-242. Latham, M. (2001). The network university. Journal of Higher Education Policy and Management, 23(1), ss.7-17.
  • Lee, J., Bagheri, B. and Kao, H.A. (2015). A Cyber-Physical Systems Architecture For Industry 4.0-Based Manufacturing Systems. Manufacturing Letters, 3, 18-23.
  • Lu, Y. (2017). Industry 4.0: A Survey On Technologies, Applications and Open Research İssues. Journal of Industrial Information Integration, 6, 1-10.
  • Moniz, A. B., Krings, B. J. (2016). Robots Working with Humans or Humans Working with Robots? Searching for Social Dimensions in New Human-Robot Interaction in Industry. Societies, 6 (23), 1-21.
  • Motyla, B., Baroniob, G., Ubertib, S., Speranzac, D. and Filippi, S. (2017). How Will Change the Future Engineers' Skills in the Industry 4.0 Framework? A Questionnaire Survey. 27th International Conference on Flexible Automation and Intelligent Manufacturing, 27-30 June 2017, Modena, Italy, 1501-1509.
  • Nagy, J., Oláh, J., Erdei, E., Máté, D. and Popp, J. (2018). The Role and Impact of Industry 4.0 and the Internet of Things on the Business Strategy of the Value Chain: The Case of Hungary. Sustainability, 10 (3491), 1-25.
  • Oliveira, P. Souza De and Sommer, L. (2017). Globalization and Digitalization as Challenges for A Professional Career in Manufacturing Industries-Differences in Awareness and Knowledge of Students from Brazil and Germany. Journal of Education Siences, 7 (55), 1-13.
  • Özsoylu, A. F. (2017). Endüstri 4.0. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 21(1), ss.41-64.
  • Öztemel, E. (2018). Eğitimde Yeni Yönelimlerin Değerlendirilmesi ve Eğitim 4.0, Üniversite Araştırmaları Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, ss. 25-30.
  • Roblek, V., Meško, M. and Krapež, A. (2016). A Complex View of Industry 4.0. Journal of SAGE Open, 1-11.
  • Sackey, S. M., Bester, A. (2016). Industrıal Engıneerıng Currıculum in Industry 4.0 in A South Afrıcan Context. South African Journal of Industrial Engineering, 27 (4) 101-114.Schwab, K. (2016). Dördüncü Sanayi Devrimi, Çev. Zülfü Dicleli, Optimist Yayınları, İstanbul.
  • Ślusarczyk, B. (2018). Industry 4.0 - Are We Ready?. Polısh Journal of Management Studıes, 17 (1), 232-248.
  • Tilling, M. V. (2002). The Dialectic of the University in Times of Revolution Echoes of the Industrial Revolution?. Critical Perspectives on Accounting, 13(5), ss.555-574.
  • Torun, N. K., Cengiz, E. (2019). Endüstri 4.0 Bakış Açısının Öğrenciler Gözünden Teknoloji Kabul Modeli (TKM) İle Ölçümü. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 22, 235-250.
  • Trow, M. (1973). Problems in the Transition from Elite to Mass Higher Education. Vassiliou, A., & McAleese, M. (2014). Report to the European Commission on New Modes of Learning and Teaching in Higher Education. Publications Office of the European Union, Luxembourg
  • Vacek, J. (2017). On The Road: From Industry 4.0 to Society 4.0. Trendy v Podnikání, 7(4), ss.43-49
  • Verl, A. (2017). Robotics & Industrie 4.0. IFR- International Federation of Robotics.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi
Yazarlar

Kemal Temel 0000-0001-8011-2923

Yayımlanma Tarihi 4 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 21 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Temel, K. (2019). Endüstri 4.0 Farkındalığının Belirlenmesi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği. Girişimcilik Ve Kalkınma Dergisi, 14(1), 31-44.