Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEKNOLOJİ TABANLI GİRİŞİMCİLİK ve TÜRKİYE’DEKİ UYGULAMALARI

Yıl 2023, Cilt: 18 Sayı: 2, 33 - 45, 16.01.2024

Öz

Teknolojik gelişme bir ülkenin küresel anlamda bulunduğu yeri belirleyen en önemli etkenler arasındadır. Teknolojik gelişmişlik seviyesi aynı zamanda bir ülkedeki girişimcilik faaliyetlerini de etkilemektedir. Çeşitli girişimcilik türleri ve bunların uygulanış biçimleri dijitalleşen dünyada yenilikler meydana getirerek devam etmektedir. Bu yeniliklerin en temeli dijital girişimciliktir. Dijital girişimcilik, müşteriye internet aracılığıyla bir malı satma şeklinde gerçekleşen girişimcilik türüdür. Teknolojik anlamda daha gelişmiş ülkelerde bu süreç de daha yaygın şekilde devam etmektedir. Dünya’nın çeşitli ülkelerinde teknoloji tabanlı girişimcilik faaliyetleri yaygınlaşmış ve ülkemizde de hayatımızın her alanına girmiş durumdadır. Bu çalışmada dünyadaki teknoloji süreçli girişimcilik faaliyetlerinin yanı sıra Türkiye’nin dijital girişimcilik alanında bugün bulunduğu nokta hakkında değerlendirmeler yapmak amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • Aydemir, B. (2005). “Avrupa Birliğine Giriş Sürecinde Türkiye'de Kobi'lere Destek Veren Bir Kuruluş: KOSGEB”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 3(3), 101-125.
  • Brennan, Louis (2018), “How Netfix Expanded to 190 Countries in 7 Years”, Harvard Business Review, İnternet Adresi: https://hbr.org/2018/10/how-netflix-expanded-to190-countries-in-8-years, Erişim Tarihi: 30.03.2023.
  • Cezayirlioğlu, Andaç Baran (2015), “Dijital Dünya ve Gelecek: Hemen Şimdi!”, İnternet Adresi: https://medium.com/turkce/dijital-d%C3%BCnya-ve- %C5%9Firketler-1640cd73105d, Erişim Tarihi: 09.05.2023.
  • Dogtiev, Artyom (2018), “Uber Revenue and Usage Statistics (2017)”, İnternet Adresi: http://www.businessofapps.com/data/uber-statistics/, Erişim Tarihi: 30.03.2023.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (1984). Beşinci Beş Yıllık Kalkınma Planı: (1985-1989), http://www.kalkinma.gov.tr/Lists/Kalknma%20Planlar/Attachments/5/plan5.pdf, Erişim Tarihi: 15.05.2023
  • Eleftheriadou, Dana (2014), “Digital Entrepreneurship The EU Vision, Strategy and Actions”, First meeting of the Member States Board on Digital Entrepreneurship, Brussels; 1-13.
  • Endeavor (2017), “Endeavor Girişimcisi Yemeksepeti’nin Başarısı Türk Girişimciliğinin Çıtasını Yükseltti”, İnternet Adresi: http://endeavor.org.tr/wpcontent/uploads/2015/05/Yemeksepeti-Endeavor_BB.pdf
  • Fortune (2017), “Sahibinden.Com Yurt Dışı İçin Fırsat Kolluyor”, İnternet Adresi: http://www.fortuneturkey.com/sahibindencom-yurt-disi-icin-firsat-kolluyor-43360,
  • Giones, F., & Brem, A. (2017). Digital Technology Entrepreneurship: A Definition and Research Agenda. Technology Innovation Management Review, 7(5), 44-51.
  • Guthrie, Cameron (2015), “The Digital Factory: A Hands-on Learning Project in Digital Entrepreneurship”, Journal of Entrepreneurship Education, Vol 17, No 1; 115-133.
  • Hafezieh, Najmeh; Peyman AKHAVAN ve Farjam ESHRAGHIAN (2011), “Exploration of Process and Competitive Factors of Entrepreneurship in Digital Space: A Multiple Case Study in Iran”, Education, Business and Society: Contemporary Middle Eastern Issues, Vol 4, No 4; 267-279
  • Hair, N., & ark. (2012). Market Orientation in Digital Entrepreneurship:Advantages and Challenges in a Web 2.0 Networked World. International Journal of Innovation and Technology Management.
  • Hull, C., Hung, Y. -T., & Hair, N. (2006). Digital entrepreneurship. Rochester Institute of Technology, 1-29.
  • Hull, Clyde Eirikur; Yu-Ting Caisy HUNG; Neil HAIR ve Victor PEROTTI (2007), “Taking Advantage of Digital Opportunities: A Typology of Digital Entrepreneurship”, International Journal of Networking and Virtual Organisations, Vol 4, No 3; 290-303.
  • Kara, Merve (2015). “Onedio’nun aylık 17 milyon tekil ziyaretçisinin yüzde 70’i mobilden geliyor”, İnternet Adresi: https://webrazzi.com/2015/04/14/onedio-tekil-mobilziyaretci-sayisi/
  • Kummeta, R., & Mary, D. (2019). Entrepreneurship Opportunities for Indian Entrepreneurs. Jornal of The Gujarat Recearch Sosiety, 88-93.
  • Nambisan, Satish (2017), Digital Entrepreneurship: Toward a Digital Technology Perspective of Entrepreneurship, SAGE Publications, ABD.
  • OC&C. (2018). Tech entrepreneurship ecosystem in Turkey .
  • Özilgen, M. (2011). Endüstrileşme Sürecinde Bilgi Birikiminin Öyküsü. Arkadaş Yayınları. Sane, S., & Venkataraman, S. (2000). The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research. The Academy of Management Review, Vol. 25, No. 1, 218-221.
  • Soyak, A. (2008). Teknoekonomi. Der Yayınları: İstanbul.
  • Statista (2018a), “Google’s Revenue Worldwide from 2002 to 2017”, İnternet Adresi: https://www.statista.com/statistics/266206/googles-annual-global-revenue/, Erişim Tarihi:09.05.2023
  • Statista (2018b), “Facebook’s Annual Revenue and Net Income from 2007 to 2017”, İnternet Adresi: https://www.statista.com/statistics/277229/facebooks-annualrevenue-and-net-income/, Erişim Tarihi: 15.05.2023.
  • Statista (2018c), “Airbnb- Statistics & Facts”, İnternet Adresi: https://www.statista.com/topics/2273/airbnb/, Erişim Tarihi: 15.05.2023.
  • Statista (2018d), “Number of Monthly Active Wechat Users from 2nd Quarter 2011 to 2nd Quarter 2018”, İnternet Adresi: https://www.statista.com/statistics/255778/number-of-active-wechat-messengeraccounts/, Erişim Tarihi: 15.05.2023.
  • Statista (2018e), “Consolidated Revenue of the Alibaba Group from 2nd Quarter of 2011 to 2nd Quarter 2018”, İnternet Adresi: https://www.statista.com/statistics/323046/alibaba-quarterly-group-revenue/, Erişim Tarihi: 15.05.2023.
  • Taşkın, H. ve Adanalı, M. (2003). Teknolojik Zeka ve Rekabet Stratejileri. Değişim Yayınları: Sakarya.
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu). (2021). Küçük ve orta büyüklükteki girişim istatistikleri, 2020.
  • https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Kucuk-ve-Orta-Buyuklukteki-GirisimIstatistikleri-2020-41129 (Erişim tarihi: 10.04.2023)
  • TÜSİAD. (2016). Türkiye’deki Dijital Değişime CEO Bakışı Raporu. https://tusiad.org/tr/yayinlar/raporlar/item/8867-turkiyedeki-dijital-degisimeceo-bakisi-raporu. Uygun, R. (2016). Girişimcilik Teori ve Uygulamaları. Ekin Yayınevi, Bursa
  • Uygun, R. (2018). Girişimcilik Teori ve Yaklaşımları.1. Baskı, Ekin Yayınevi, Bursa
  • Vineela, G. S. (2018). Digital Entrepreneurship. Research Scholar, 441-448.
  • Webmastro (2017), “Youthall Markasıyla Yenilenen Stajim.net, Avrupa’ya Açılıyor”, İnternet Adresi: http://www.webmasto.com/youthall-markasiyla-yenilenen-stajimnet-avrupaya-aciliyor,10.10.2023.
  • Yaghoubi, Nour-Mohammad; Mahdi SALEHI; Amir EFTEKHARIAN ve Ebrahim SAMIPOURGIRI (2012), “Identification of the Effective Structural Factors on Creating and Developing Digital Entrepreneurship in the Agricultural Sector”, African Journal of Agricultural Research, Vol 7, No 6; 1047-1053.
  • Ziyae, Babak; Seyed Mojtaba SAJADI ve Mohammad Hassan MOBARAKI (2014), “The Deployment and Internationalization Speed of E-Business in the Digital Entrepreneurship Era”, Journal of Global Entrepreneurship Research, 4(1), 1-11.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular E-Ticaret
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdem Akkaya 0009-0005-4606-0484

Feyza Arıca 0000-0002-5552-347X

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 16 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 21 Ekim 2023
Kabul Tarihi 15 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akkaya, E., & Arıca, F. (2024). TEKNOLOJİ TABANLI GİRİŞİMCİLİK ve TÜRKİYE’DEKİ UYGULAMALARI. Girişimcilik Ve Kalkınma Dergisi, 18(2), 33-45.