It is important for businesses to find out the decision making styles of
Y and Z generation consumers who are a significant part of today’s consumers
and to understand how their positive perceptions influence their decision
making styles in terms of developing the most suitable strategies in market
segmentation. The present study was conducted to find out how different Y and Z
generation consumers were in terms of their decision making styles and to
understand how their perceptions of self, past and human nature influenced
their decision making styles. For this purpose a total of 586 persons were
surveyed. These participants consist of 221 consumers from Y generation consumers
and 365 from Z generation consumers. Data were analyzed by using confirmatory
factor analysis and IBM SPSS AMOS in structural equation models. As a result of
the analyses conducted, it was found that there was a significant difference
between the decision making styles of Y and Z generation consumers, positive
perception had an influence on consumer decision making styles and there was a
significant difference between the positive perceptions of Y and Z generation
consumers. The study is a first in terms of examining the influence of positive
perceptions of Y and Z generation consumers in Turkey on their decision making
styles.
Consumer decision making style Positive perception Generation Y Generation Z
Günümüz tüketicilerinin önemli bir
kısmını oluşturan Y ve Z kuşağı tüketicilerinin karar verme tarzlarının tespiti
ve pozitif algılarının karar verme tarzlarını etkileme şeklinin anlaşılması,
işletmelerin pazar bölümlendirmede en uygun stratejileri geliştirmesi açısından
önem taşımaktadır. Mevcut çalışma, Y ve Z kuşağı tüketicilerinin karar verme
tarzları açısından ne gibi farklılıklar gösterdiğini tespit etmek ve
benliklerine, geçmiş zamana ve insan doğasına ilişkin algılarının karar verme
tarzlarını ne yönde etkilediğini anlamak amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla toplam
586 tüketiciye anket uygulanmıştır. Bu katılımcılar 221'i Y kuşağı
tüketicilerden, 365'i Z kuşağı tüketicilerden oluşmaktadır. Veriler,
doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modellerinde IBM SPSS AMOS
kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda Y ve Z kuşağı
tüketicilerin karar verme tarzları arasında anlamlı bir farklılık olduğu,
pozitif algının tüketici karar verme tarzı üzerinde etkisi bulunduğu ve Y ve Z
kuşağı tüketicilerin pozitif algıları arasında anlamlı bir farklılık olduğu
tespit edilmiştir. Araştırma, Türkiye’de Y ve Z kuşağı tüketicilerin pozitif
algılarının karar verme tarzını etkilemesinin sınanması açısından ilk olma
özelliği taşımaktadır.
Tüketici Karar Verme Tarzı Pozitif Algı Y Kuşağı Z Kuşağı Z Kuşağı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 1 |