Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Multi-Critical Selection of Public Transport Vehicles Selection by AHP and VIKOR Techniques

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 178 - 187, 28.08.2019

Öz

There is an importance about the right allocation of
the right resources in public transportation today. The process of selecting
the most appropriate vehicle for the criteria used in the selection of public
transportation vehicles is seen as an important problem for local
administrations. Along with the introduction of the domestic product, there are
also changes in the criteria for the evaluation of alternatives. Two domestic are
evaluated according to the criteria discussed in this study by using two
foreign firm tools AHP and VIKOR techniques. The same results have been
achieved with a different study which has been done before and it is important
for the consistency of the studies. According to the results, the condition of
locality is an important criterion for firms.

Kaynakça

  • [1] S.Dinç, M.Hamurcu ve T.Eren,”Kentsel Ulaşım için Alternatif Tramvay Araçlarının Çok Kriterli Seçimi,” Gazi Mühendislik Bilimleri Dergisi, cilt 4,s. 124-135,2018.
  • [2] İ. Pektaş, “Raylı Ulaşım Sistemleri Sektör Analizi,” ARUS, 2017 [Online]. https://www.anadoluraylisistemler.org/content/upload/document-files/rayli-sistemler-sektor-an-20180106163913.pdf [Erişim Tarihi: Nisan 13,2019].
  • [3] “Yerli Ürün Kullanılması ile İlgili Başbakanlık Genelgesi,” http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/11/20171107-8.pdf [Erişim Tarihi: Nisan 13,2019].
  • [4] İ. Pektaş, “Raylı Sistemlerde Yerli ve Milli Üretimde Tarih Yazılıyor”, [Online]. https://www.anadoluraylisistemler.org/content/upload/document-files/rayli-sistemlerde-yerli-v-20180127104135.pdf [Erişim Tarihi: Nisan 13,2019].
  • [5] M. Hamurcu ve T. Eren, “Selection of Monorail Technology by Using Multicriteria Decision Making,” Sigma Journal of Engineering and Natural Sciences, cilt 8, s. 303-314, 2017.
  • [6] M. Hamurcu, H. Alağaş ve T. Eren, “ Selection of Rail System Projects with Analytic Hierarchy Process and Goal Programming,” Sigma Journal of Engineering and Natural Sciences, cilt 8, s. 291-302, 2017.
  • [7] M. Hamurcu ve T. Eren, “Sürdürülebilir Kent İçi Ulaşım İçin Bulanık AHP Tabanlı VIKOR Yöntemi İle Proje Seçimi,” International Conference on Advanced Engineering Technologies (ICADET), Bayburt, Türkiye, Temmuz,2017.
  • [8] Ü.Şengül, M. Eren ve S.E.Shiraz, “Bulanık AHP ile belediyelerin Toplu Taşıma Araç Seçimi”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, cilt 40, s. 143-165, 2013.
  • [9] Ş. Gür, M.Hamurcu ve T. Eren, “Ankara’da Monoray Projelerinin Analitik Hiyerarşi Prosesi ve 0-1 Hedef Programlama ile Seçimi,” Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, cilt 23, s.437-443, 2017.
  • [10] R.N. Gasımov, “ Karar Analizi,” Osman Gazi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü Ders Notları , 2004.
  • [11] D.H. Byun, “The AHP Approach for Selecting An Automobile Purchase Model”, Information and Management , cilt 38,s. 289-297, 2001.
  • [12] Akyüz, G., “ Bulanık VIKOR yöntemi ile tedarikçi seçimi”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, cilt 26, s. 197-215, 2012.
  • [13] Opricovic, S. And Tzeng, G.-H., “Compromise Solution by MCDM Methods: A comparative Analysis of VIKOR and TOPSIS”, European Journal of Operational Research, vol. 156, s.445-455, 2004.

Şehir İçi Ulaşımda Toplu Taşıma Araçlarının Seçiminin AHP Ve VIKOR Teknikleri İle Çok Kriterli Modellenmesi

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 178 - 187, 28.08.2019

Öz

Toplu ulaşım problemlerinde
doğru kaynakların doğru bir şekilde atanması günümüzde önem arz etmektedir.
Toplu ulaşım araçlarının seçiminde baz alınan kriterlere en uygun aracın seçimi
süreci; yerel yönetimler açısından önemli bir problem olarak görülmektedir.
Yerli ürün kullanım şartının da gelmesi ile beraber; alternatiflerin
değerlendirilmesi aşamasında kriterlerde de değişiklikler söz konusu olmaktadır.
Bu çalışmada ele alınan kriterlere göre iki yeri; iki yabancı firma aracı AHP
ve VIKOR teknikleri kullanılarak değerlendirilmektedir. Daha önce yapılmış olan
farklı bir çalışma ile aynı sonuçlara ulaşılmış olması çalışmaların tutarlılığı
açısından önemlidir. Sonuçlara göre firmalar için; yerlilik şartı önemli bir
kriter olarak karşımıza çıkmaktadır

Kaynakça

  • [1] S.Dinç, M.Hamurcu ve T.Eren,”Kentsel Ulaşım için Alternatif Tramvay Araçlarının Çok Kriterli Seçimi,” Gazi Mühendislik Bilimleri Dergisi, cilt 4,s. 124-135,2018.
  • [2] İ. Pektaş, “Raylı Ulaşım Sistemleri Sektör Analizi,” ARUS, 2017 [Online]. https://www.anadoluraylisistemler.org/content/upload/document-files/rayli-sistemler-sektor-an-20180106163913.pdf [Erişim Tarihi: Nisan 13,2019].
  • [3] “Yerli Ürün Kullanılması ile İlgili Başbakanlık Genelgesi,” http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/11/20171107-8.pdf [Erişim Tarihi: Nisan 13,2019].
  • [4] İ. Pektaş, “Raylı Sistemlerde Yerli ve Milli Üretimde Tarih Yazılıyor”, [Online]. https://www.anadoluraylisistemler.org/content/upload/document-files/rayli-sistemlerde-yerli-v-20180127104135.pdf [Erişim Tarihi: Nisan 13,2019].
  • [5] M. Hamurcu ve T. Eren, “Selection of Monorail Technology by Using Multicriteria Decision Making,” Sigma Journal of Engineering and Natural Sciences, cilt 8, s. 303-314, 2017.
  • [6] M. Hamurcu, H. Alağaş ve T. Eren, “ Selection of Rail System Projects with Analytic Hierarchy Process and Goal Programming,” Sigma Journal of Engineering and Natural Sciences, cilt 8, s. 291-302, 2017.
  • [7] M. Hamurcu ve T. Eren, “Sürdürülebilir Kent İçi Ulaşım İçin Bulanık AHP Tabanlı VIKOR Yöntemi İle Proje Seçimi,” International Conference on Advanced Engineering Technologies (ICADET), Bayburt, Türkiye, Temmuz,2017.
  • [8] Ü.Şengül, M. Eren ve S.E.Shiraz, “Bulanık AHP ile belediyelerin Toplu Taşıma Araç Seçimi”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, cilt 40, s. 143-165, 2013.
  • [9] Ş. Gür, M.Hamurcu ve T. Eren, “Ankara’da Monoray Projelerinin Analitik Hiyerarşi Prosesi ve 0-1 Hedef Programlama ile Seçimi,” Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, cilt 23, s.437-443, 2017.
  • [10] R.N. Gasımov, “ Karar Analizi,” Osman Gazi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü Ders Notları , 2004.
  • [11] D.H. Byun, “The AHP Approach for Selecting An Automobile Purchase Model”, Information and Management , cilt 38,s. 289-297, 2001.
  • [12] Akyüz, G., “ Bulanık VIKOR yöntemi ile tedarikçi seçimi”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, cilt 26, s. 197-215, 2012.
  • [13] Opricovic, S. And Tzeng, G.-H., “Compromise Solution by MCDM Methods: A comparative Analysis of VIKOR and TOPSIS”, European Journal of Operational Research, vol. 156, s.445-455, 2004.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Endüstri Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülçin Canbulut 0000-0001-7106-4528

Yayımlanma Tarihi 28 Ağustos 2019
Gönderilme Tarihi 3 Mayıs 2019
Kabul Tarihi 28 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

IEEE G. Canbulut, “Şehir İçi Ulaşımda Toplu Taşıma Araçlarının Seçiminin AHP Ve VIKOR Teknikleri İle Çok Kriterli Modellenmesi”, GMBD, c. 5, sy. 2, ss. 178–187, 2019.

Gazi Journal of Engineering Sciences (GJES) publishes open access articles under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY) 1366_2000-copia-2.jpg