Fosil yakıtların azalması, petrol fiyatlarının artması, hava kirliliğinin her geçen gün etkisini daha fazla göstermesi gibi etkenler elektrikli araçlara olan ilginin artmasına sebep olmuştur. Elektrikli araçların güç devrelerini beslemek için yüksek güçlü bataryaların kullanıldığı bilinmektedir. Dolayısıyla, batarya teknolojisi ve batarya şarj üniteleri elektrikli araçlar için oldukça önem arz etmektedir. Batarya şarj üniteleri şebekeden aldığı alternatif akımı, şarj işlemini gerçekleştirebilmek için doğru akıma çevirmektedir, bundan dolayı bir ac-dc dönüştürücü ve genellikle bir yalıtımlı dc-dc dönüştürücüden oluşmaktadır. Batarya şarj ünitelerinin güç yoğunluğu ve verimliliği büyük ölçüde dc-dc dönüştürücü devresinin tasarımına bağlıdır. Bu çalışmada, elektrikli araçların batarya şarj ünitelerine uyumlu bir yarım köprü yalıtımlı LLC rezonans dönüştürücü modellemesi kurulumu ve analizi yapılmıştır. Laboratuvar ortamında kurulumu için Texas Instruments (TMDSHVRESLLCKIT) kullanılmıştır. Yapılan analiz çalışmasında 300-W gücünde, 380V giriş gerilimi ve 12V çıkış geriliminde bir LLC rezonans dönüştürücü ve PI tabanlı kontrol yöntemi ile modellenmiştir. Analizi yapılan çalışma, ani değişen giriş gerilimi (380-400V) ve 4 farklı yük durumunda (%100, %75, %50, %25) incelenmiştir. Analiz çalışmasının benzetim ortamında gerçekleştirilmesi için Matlab/Simulink programı kullanılmıştır.
Elektrikli Araçlar Batarya Şarj Ünitesi LLC Rezonans Dönüştürücü
Harran Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi
19012
Bu çalışma Harran Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından desteklenmiştir. Proje Numarası: 19012
19012
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Elektrik Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 19012 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mart 2021 |
Kabul Tarihi | 30 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 3 |