BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF SECONDARY SCHOOL (5-8) TURKISH LESSON LISTENING EDUCATION ACTIVITIES ACCORDING TO TEACHER OPINIONS: ASPECT STUDY

Yıl 2016, , 277 - 296, 01.01.2016
https://doi.org/10.19129/sbad.51

Öz

Evaluation of secondary school (5-8 th grades) listening education activities of Turkish lesson in terms of teachers’ views has been aimed in this study. 19 Turkish class teachers have been participated in this study that has been carried out according to case study model. Questions developed by researchers and taken from the teacher interview form have been addressed to the workgroup. Teachers’ answers to the questions have been recorded by a voice recorder and have been analyzed using content analysis and descriptive analysis methods. In the wake of the study it has been concluded that the teachers have been aware of the importance of listening skill and according to the teachers, there have been factors that prevent listening activities in the Turkish lesson.

Kaynakça

  • Aksu, D. (2013). Bütünleştirici dinleme modeli uygulamalarının ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin dinleme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı, İstanbul.
  • Bağcı, & Temizkan. (2006). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin Türkçe öğretmenlerinden beklentileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 477-498.
  • Çaylı, C. (2012). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi öğretmen kılavuz kitaplarındaki müstakil dinleme metinlerine yönelik öğretmen uygulamalarının değerlendirilmesi. Kayseri: Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çelenk, S. (2008). İlköğretim okulları 1-5 sınıflar eğitim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. 17. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (1-3 Eylül 2008) Bildirileri (Eğitim Programları), (s. 242-247).
  • Demir, O. Ö. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. K. Böke içinde, Nitel araştırma yöntemleri (s. 285-318). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Doğan, Y. (2012). Dinleme eğitimi (2 b.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Durukan, E. (2011). Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 209- 216.
  • Fidan, M. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin Türkçe dersinde kullandıkları dinleme stratejilerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Kayseri.
  • Gündoğdu, A. E. (2011, Kış). İlköğretim sekizinci sınıf dinleme metinlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, 6(1), 1186-1196.
  • Güven, S. (2008). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim ders programlarının uygulanmasına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 177, 224-236.
  • Karabay, A. (2014). Dinleme metinlerinin sınıf içi uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(3), 81-94.
  • Karadüz, A. (2010). Türkçe ve sınıf öğretmeni adaylarının dinleme stratejilerinin değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(2), 39-55.
  • Koç, N. (2003). Dinleme becerilerini kazandırma yöntemlerinin uygulanması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Melanlıoğlu, D. (2012, Winter). Dinleme becerisine yönelik ölçme değerlendirme çalışmalarında üstbiliş stratejilerinin kullanımı. Turkish Studies, 7(1), 1583-1595.
  • Melanlıoğlu, D. (2013). Ortaokuldaki dinleme eğitiminin niteliğine ilişkin fenomografik bir araştırma. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1(1), 34-44.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma, desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özbay, M. (2001). Türkçe öğretiminde dinleme becerisini geliştirme yolları. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, 589(1), 9-14.
  • Özbay, M. (2005). Bir dil becerisi olarak dinleme eğitimi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Özpolat, A. G., Sezer, F., İşgör, İ. Y., & Sezer, M. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 174, 206-213.
  • Senemoğlu, N. (1994). Okulöncesi eğitim programı hangi yeterlikleri kazandırmaktadır? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 21-30.
  • Şahin, A., & Şahin, E. (2007). Türkçe eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyaller. A. Kırkkılıç, & H. Akyol içinde, İlköğretimde Türkçe Öğretimi (s. 309-349). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Şahin, C. (2012). Dinleme metinlerinden önce ve sonra sorulan soruların ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama becerisine ve hatırlama düzeyine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Konya.
  • Temur, T. (2010). Dinleme metinlerinden önce ve sonra sorulan soruların üniversite öğrencilerinin dinlediğini anlama beceri düzeyine etkisi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 303-319.
  • Topçuoğlu, F., & Özer, F. (2014, Mayıs). Türkçe öğretiminde dinleme becerisi ile ilgili kaynakça çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3 (2), 203-218.
  • Tüzel, S., & Keleş, E. (2013). Dinleme öncesi ve dinleme sonrası verilen soruların 5. sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama beceri düzeylerine etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (23), 27-45.
  • Yalar, T. (2010). İlköğretim 3. sınıflarda Türkçe dersi öğretiminde karşılaşılan sorunların öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 30-41.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, İ. (2007). Türkçe öğretiminde dinleme becerisini geliştirmeye yönelik önerilen etkinliklerin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Niğde.

ORTAOKUL TÜRKÇE DERSİ DİNLEME EĞİTİMİ ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ: DURUM ÇALIŞMASI

Yıl 2016, , 277 - 296, 01.01.2016
https://doi.org/10.19129/sbad.51

Öz

Bu çalışmada ortaokul (5-8) Türkçe dersindeki dinleme etkinliklerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Durum çalışması modeline göre düzenlenen bu çalışmaya Erzurum ilinden 19 Türkçe öğretmeni katılmıştır. Çalışma grubuna araştırmacı tarafından geliştirilen öğretmen görüşme formundaki sorular yöneltilmiştir. Öğretmenlerin sorulara verdikleri cevaplar, ses kayıt cihazı ile kaydedilerek içerik analizi ve betimsel analiz yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonunda öğretmenlerin dinleme becerisinin öneminin farkında olduğu ve öğretmenlere göre Türkçe dersinde dinleme etkinliklerinin yapılmasını engelleyen faktörlerin bulunduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aksu, D. (2013). Bütünleştirici dinleme modeli uygulamalarının ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin dinleme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı, İstanbul.
  • Bağcı, & Temizkan. (2006). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin Türkçe öğretmenlerinden beklentileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 477-498.
  • Çaylı, C. (2012). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi öğretmen kılavuz kitaplarındaki müstakil dinleme metinlerine yönelik öğretmen uygulamalarının değerlendirilmesi. Kayseri: Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çelenk, S. (2008). İlköğretim okulları 1-5 sınıflar eğitim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. 17. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (1-3 Eylül 2008) Bildirileri (Eğitim Programları), (s. 242-247).
  • Demir, O. Ö. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. K. Böke içinde, Nitel araştırma yöntemleri (s. 285-318). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Doğan, Y. (2012). Dinleme eğitimi (2 b.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Durukan, E. (2011). Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 209- 216.
  • Fidan, M. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin Türkçe dersinde kullandıkları dinleme stratejilerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Kayseri.
  • Gündoğdu, A. E. (2011, Kış). İlköğretim sekizinci sınıf dinleme metinlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, 6(1), 1186-1196.
  • Güven, S. (2008). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim ders programlarının uygulanmasına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 177, 224-236.
  • Karabay, A. (2014). Dinleme metinlerinin sınıf içi uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(3), 81-94.
  • Karadüz, A. (2010). Türkçe ve sınıf öğretmeni adaylarının dinleme stratejilerinin değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(2), 39-55.
  • Koç, N. (2003). Dinleme becerilerini kazandırma yöntemlerinin uygulanması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Melanlıoğlu, D. (2012, Winter). Dinleme becerisine yönelik ölçme değerlendirme çalışmalarında üstbiliş stratejilerinin kullanımı. Turkish Studies, 7(1), 1583-1595.
  • Melanlıoğlu, D. (2013). Ortaokuldaki dinleme eğitiminin niteliğine ilişkin fenomografik bir araştırma. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1(1), 34-44.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma, desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özbay, M. (2001). Türkçe öğretiminde dinleme becerisini geliştirme yolları. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, 589(1), 9-14.
  • Özbay, M. (2005). Bir dil becerisi olarak dinleme eğitimi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Özpolat, A. G., Sezer, F., İşgör, İ. Y., & Sezer, M. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 174, 206-213.
  • Senemoğlu, N. (1994). Okulöncesi eğitim programı hangi yeterlikleri kazandırmaktadır? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 21-30.
  • Şahin, A., & Şahin, E. (2007). Türkçe eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyaller. A. Kırkkılıç, & H. Akyol içinde, İlköğretimde Türkçe Öğretimi (s. 309-349). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Şahin, C. (2012). Dinleme metinlerinden önce ve sonra sorulan soruların ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama becerisine ve hatırlama düzeyine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Konya.
  • Temur, T. (2010). Dinleme metinlerinden önce ve sonra sorulan soruların üniversite öğrencilerinin dinlediğini anlama beceri düzeyine etkisi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 303-319.
  • Topçuoğlu, F., & Özer, F. (2014, Mayıs). Türkçe öğretiminde dinleme becerisi ile ilgili kaynakça çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3 (2), 203-218.
  • Tüzel, S., & Keleş, E. (2013). Dinleme öncesi ve dinleme sonrası verilen soruların 5. sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama beceri düzeylerine etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (23), 27-45.
  • Yalar, T. (2010). İlköğretim 3. sınıflarda Türkçe dersi öğretiminde karşılaşılan sorunların öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 30-41.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, İ. (2007). Türkçe öğretiminde dinleme becerisini geliştirmeye yönelik önerilen etkinliklerin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Niğde.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Oğuzhan Sevim

Emrah Kaya

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Sevim, O., & Kaya, E. (2016). ORTAOKUL TÜRKÇE DERSİ DİNLEME EĞİTİMİ ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ: DURUM ÇALIŞMASI. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11(1), 277-296. https://doi.org/10.19129/sbad.51
AMA Sevim O, Kaya E. ORTAOKUL TÜRKÇE DERSİ DİNLEME EĞİTİMİ ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ: DURUM ÇALIŞMASI. SBAD. Ocak 2016;11(1):277-296. doi:10.19129/sbad.51
Chicago Sevim, Oğuzhan, ve Emrah Kaya. “ORTAOKUL TÜRKÇE DERSİ DİNLEME EĞİTİMİ ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ: DURUM ÇALIŞMASI”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 11, sy. 1 (Ocak 2016): 277-96. https://doi.org/10.19129/sbad.51.
EndNote Sevim O, Kaya E (01 Ocak 2016) ORTAOKUL TÜRKÇE DERSİ DİNLEME EĞİTİMİ ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ: DURUM ÇALIŞMASI. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 11 1 277–296.
IEEE O. Sevim ve E. Kaya, “ORTAOKUL TÜRKÇE DERSİ DİNLEME EĞİTİMİ ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ: DURUM ÇALIŞMASI”, SBAD, c. 11, sy. 1, ss. 277–296, 2016, doi: 10.19129/sbad.51.
ISNAD Sevim, Oğuzhan - Kaya, Emrah. “ORTAOKUL TÜRKÇE DERSİ DİNLEME EĞİTİMİ ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ: DURUM ÇALIŞMASI”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 11/1 (Ocak 2016), 277-296. https://doi.org/10.19129/sbad.51.
JAMA Sevim O, Kaya E. ORTAOKUL TÜRKÇE DERSİ DİNLEME EĞİTİMİ ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ: DURUM ÇALIŞMASI. SBAD. 2016;11:277–296.
MLA Sevim, Oğuzhan ve Emrah Kaya. “ORTAOKUL TÜRKÇE DERSİ DİNLEME EĞİTİMİ ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ: DURUM ÇALIŞMASI”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, c. 11, sy. 1, 2016, ss. 277-96, doi:10.19129/sbad.51.
Vancouver Sevim O, Kaya E. ORTAOKUL TÜRKÇE DERSİ DİNLEME EĞİTİMİ ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ: DURUM ÇALIŞMASI. SBAD. 2016;11(1):277-96.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.