PROBLEMS OF VOCATIONAL SCHOOLS AND SOLUTION SUGGESTIONS FROM THE POINT OF VIEW OF ACADEMICIANS: CUMHURIYET UNIVERSITY AND GAZIOSMANPAŞA UNIVERSITY CASE
Yıl 2017,
Cilt: 12 Sayı: 1, 27 - 44, 01.01.2017
Hamdi Karakaş
,
İbrahim Çidem
Öz
Universities have been increasing the number of their vocational schools due to several factors such as rapid developing of economies, increasing in demand to qualified labor force. However, this increase brings with it various problems. The views of academic staff working in vocational schools have crucial importance in order to detect these problems ideally and offer solutions. This study aims to identify the problems of vocational schools in accordance with the opinions of the academicians and to develop solution suggestions. Qualitative research methodology has been applied in the study. Data was obtained by free wordassociation test which was developed by researchers. The academicians were requested to list concepts about problems of vocational schools and their solution suggestions to these problems with free word-association test. In this respect, opinions of academicians about problems and solution suggestions could be the basis of developing efficient solutions and legal regulations.
Kaynakça
- Alkan, R. M., Suiçmez, M., Aydınkal, M. ve Şahin, M. (2014), “Meslek Yüksekokullarındaki Mevcut Durum: Sorunlar ve Bazı Çözüm Önerileri”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4, 3: 133-140.
- Büyüköztürk Ş., Çakmak, E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz Ş. ve Demirel F. (2012), Bilimsel Araştırma Yöntemleri (12. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
- Ceylan, H. ve Erbir, M. A. (2015), “Meslek Yüksekokullarında Kalite: Mevcut Durum, Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, Electronic Journal of Vocational Colleges, Mayıs: 99-106.
- Ekici, G. ve Kurt, H. (2014), “Öğretmen Adaylarının “Aids” Kavramı Konusundaki Bilişsel Yapıları: Bağımsız Kelime İlişkilendirme Testi Örneği”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18, 3: 267-307.
- Erdem, A. (1999), “Meslek Yüksekokullarındaki Eğitimin Yeterliliği ve Kalite Güvencesi”, Mevzuat Dergisi, 23: 1-7.
- Göktürk, İ. E., Aktaş, M. A. ve Göktürk, Ü. (2013), “Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokullarının Eğitim Sürecinde; Uygulama Açısından Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, Electronic Journal of Vocational Colleges, Özel Sayı: 1-8.
- Glesne C. (2012), Nitel Araştırmaya Giriş (Çev: A. Ersoy, P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Henden, R. (1996), “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Doğal, Toplumsal Nitelikleri ve Yaşam Standartları”, Eğitim Yönetimi, 2, 1: 59-69.
- Henden, R. (2006), “Üçüncü Yılda Sınavsız Geçiş Uygulamaları: Alaplı Meslek Yüksekokulu Örneği”, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 4: 157-168.
- Kavak, Y. (1992), “Meslek Yüksekokulları İş Hayatı İlişkileri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7: 95 -115.
- Kuşat, N. (2014), “Meslek Yüksekokullarında Öğrenci Başarısı Üzerine Bir Çalışma: Eğirdir Meslek Yüksekokulu Muhasebe Programı Örneği”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 61: 65-80.
- Natgün, S. ve Yüksel, E. (2009), “Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçişte İzlenen Kriterlerin Değerlendirilmesi”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 9, 2: 189- 205.
- ÖSYM (2017), “2017 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYM) Kılavuzu”, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi, Ankara
- Sarıbıyık, M. (2013), “Meslek Yüksekokullarında Nitelikli İşgücü Yetiştirmek İçin 3+1 Eğitim Modeli”, Akademik Platform Mühendislik ve Fen Bilimleri Dergisi, 1, 1: 39-41.
- Seyfi, M. ve Soydaş, A. U. (2016), “Socio-Spatial Segregations in Social Media”, Fonseca Journal of Communication, 13, 158-168.
- Soydemir, S., İşcan, B. O. ve Çakır, N. (2015), “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İşyerlerindeki Eğitim, Uygulama ve Stajlarına İlişkin Hukuki Sorunlara Çözüm Önerileri”, Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, Özel Sayı: 81-92.
- Sönmez, V. ve Alacapınar, G. F. (2011), Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
- Ünver, H. M., Yaylı, H. ve Ceylan H. (2009), “Taşra Meslek Yüksekokullarının Sorunları ve Çözüm Önerileri”, 1.Uluslararası 5.Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, Konya, Bildiriler Kitabı: 754-755.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldız, A., Sönmez, T. C. ve Ciloşoğlu, M. (2015), “Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçiş ve Etkileri: Amasya Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği”, Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, Özel Sayı: 35 -45.
- Yücebaş, E., Alkan, G., Atasağun, H. G. ve Egeli, H. A. (2013), “Ege Bölgesi’nde Bulunan Meslek Yüksekokullarının Durum Analizi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, Electronic Journal of Vocational Colleges, Özel Sayı: 44-50.
PROBLEMS OF VOCATIONAL SCHOOLS AND SOLUTION SUGGESTIONS FROM THE POINT OF VIEW OF ACADEMICIANS: CUMHURIYET UNIVERSITY AND GAZIOSMANPAŞA UNIVERSITY CASE
Yıl 2017,
Cilt: 12 Sayı: 1, 27 - 44, 01.01.2017
Hamdi Karakaş
,
İbrahim Çidem
Öz
Ülke ekonomisinin hızla gelişmesi ve piyasa ihtiyaçlarının nitelikli iş gücüne yönelmesi ile birlikte birçok üniversite meslek yüksekokulu sayısını son yıllarda hızlı bir şekilde arttırmaktadır. Ancak bu hızlı artış çeşitli sorunları da beraberinde getirmektedir. Bu problemlerin tespiti ve çözüm önerileri sunulması için meslek yüksekokullarında çalışan akademik personelin görüşleri kritik öneme sahiptir. Bu çalışmanın amacı, meslek yüksekokullarında çalışan akademisyenlerin görüşleri çerçevesinde son yıllarda sayıları hızla artan meslek yüksekokullarının sorunlarının tespit edilmesi ve çözüm önerileri geliştirilmesidir. Araştırma, nitel araştırma türlerinden durum desenine uygun olarak yürütülmüştür. Veriler araştırmacılarca geliştirilmiş bağımsız kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla toplanmıştır. Bağımsız kelime ilişkilendirme testinde akademisyenlerden meslek yüksekokullarında gözlemledikleri sorunlara ve bu sorunların çözüm önerisi geliştirmelerine yönelik kavramlar ortaya atmaları istenmiştir. Ulaşılan sonuçlar sorunlara etkili çözüm geliştirmede ve yapılacak yasal düzenlemelerde temel kaynak olarak görülebilir.
Kaynakça
- Alkan, R. M., Suiçmez, M., Aydınkal, M. ve Şahin, M. (2014), “Meslek Yüksekokullarındaki Mevcut Durum: Sorunlar ve Bazı Çözüm Önerileri”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4, 3: 133-140.
- Büyüköztürk Ş., Çakmak, E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz Ş. ve Demirel F. (2012), Bilimsel Araştırma Yöntemleri (12. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
- Ceylan, H. ve Erbir, M. A. (2015), “Meslek Yüksekokullarında Kalite: Mevcut Durum, Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, Electronic Journal of Vocational Colleges, Mayıs: 99-106.
- Ekici, G. ve Kurt, H. (2014), “Öğretmen Adaylarının “Aids” Kavramı Konusundaki Bilişsel Yapıları: Bağımsız Kelime İlişkilendirme Testi Örneği”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18, 3: 267-307.
- Erdem, A. (1999), “Meslek Yüksekokullarındaki Eğitimin Yeterliliği ve Kalite Güvencesi”, Mevzuat Dergisi, 23: 1-7.
- Göktürk, İ. E., Aktaş, M. A. ve Göktürk, Ü. (2013), “Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokullarının Eğitim Sürecinde; Uygulama Açısından Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, Electronic Journal of Vocational Colleges, Özel Sayı: 1-8.
- Glesne C. (2012), Nitel Araştırmaya Giriş (Çev: A. Ersoy, P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Henden, R. (1996), “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Doğal, Toplumsal Nitelikleri ve Yaşam Standartları”, Eğitim Yönetimi, 2, 1: 59-69.
- Henden, R. (2006), “Üçüncü Yılda Sınavsız Geçiş Uygulamaları: Alaplı Meslek Yüksekokulu Örneği”, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 4: 157-168.
- Kavak, Y. (1992), “Meslek Yüksekokulları İş Hayatı İlişkileri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7: 95 -115.
- Kuşat, N. (2014), “Meslek Yüksekokullarında Öğrenci Başarısı Üzerine Bir Çalışma: Eğirdir Meslek Yüksekokulu Muhasebe Programı Örneği”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 61: 65-80.
- Natgün, S. ve Yüksel, E. (2009), “Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçişte İzlenen Kriterlerin Değerlendirilmesi”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 9, 2: 189- 205.
- ÖSYM (2017), “2017 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYM) Kılavuzu”, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi, Ankara
- Sarıbıyık, M. (2013), “Meslek Yüksekokullarında Nitelikli İşgücü Yetiştirmek İçin 3+1 Eğitim Modeli”, Akademik Platform Mühendislik ve Fen Bilimleri Dergisi, 1, 1: 39-41.
- Seyfi, M. ve Soydaş, A. U. (2016), “Socio-Spatial Segregations in Social Media”, Fonseca Journal of Communication, 13, 158-168.
- Soydemir, S., İşcan, B. O. ve Çakır, N. (2015), “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İşyerlerindeki Eğitim, Uygulama ve Stajlarına İlişkin Hukuki Sorunlara Çözüm Önerileri”, Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, Özel Sayı: 81-92.
- Sönmez, V. ve Alacapınar, G. F. (2011), Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
- Ünver, H. M., Yaylı, H. ve Ceylan H. (2009), “Taşra Meslek Yüksekokullarının Sorunları ve Çözüm Önerileri”, 1.Uluslararası 5.Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, Konya, Bildiriler Kitabı: 754-755.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldız, A., Sönmez, T. C. ve Ciloşoğlu, M. (2015), “Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçiş ve Etkileri: Amasya Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği”, Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, Özel Sayı: 35 -45.
- Yücebaş, E., Alkan, G., Atasağun, H. G. ve Egeli, H. A. (2013), “Ege Bölgesi’nde Bulunan Meslek Yüksekokullarının Durum Analizi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, Electronic Journal of Vocational Colleges, Özel Sayı: 44-50.