Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining the Use of Family Counseling Techniques in School Psychological Counseling and Guidance Services

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 37 - 47, 15.06.2020

Öz

School and family appear as an inseparable whole. Psychological counselors working in schools often work with families during the counseling process. School psychological counseling services are carried out for students and families. It is a process that allows the individual to get to know his general and special talents, interests, strengths and weaknesses and the physical and social environment in which he lives. Family counseling includes professional interventions that are offered to members of the family or the whole, including strategic techniques and practices to solve the family's problems, to demonstrate the functionality of the family system and to become a harmonious union. It is thought that integrating family counseling techniques in the school psychological counseling process will facilitate the discovery of the student's family structure in the school process. Therefore, in this review, the use of family counseling theories and techniques in school psychological counseling is examined.

Kaynakça

  • Akçabozan, N. B. ve Hatipoğlu-Sümer, Z. (2016). Adler yaklaşımında aile danışmanlığı. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, Cilt 6, Sayı 46, 87-101.
  • Algan, T. (2016). Aile danışmanlığı uygulaması: dünü, bugünü ve yarını. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Cilt 5, Sayı 7, 2208-2217.
  • Aslan, A. M. ve Güven, M. (2019). Okul psikolojik danışmanlarının ailelerle yürüttükleri konsültasyon çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(52), 109-148.
  • Carlson, J., Sperry, L. ve Lewis, J.A.. (2005). Family therapy techniques. Routledge: New York.
  • Coloney, C.W. ve Coloney, J.C. (2017). Pozitif psikoloji ve aile terapisi (T. Sarı, Çev. Ed.). Ankara: Anı..
  • Crespi, T., Gustafson, A., & Borges, S. (2006). Group counseling in the schools: considerations for child and family issues. Journal of Applied School Psychology, 22 (1), 67-85.
  • Davison, G. C. ve Neale, J. M. (2004). Anormal psikolojisi (İ.Dağ Çev.). Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Dinkmeyer, D. C. ve Dinkmeyer, D. C. (1992). Adlerian family therapy. R. L. Smith ve P. Stevens-Smith ( Ed.), Family counseling and therapy: Major issues and topics. Washington, DC: University of Michigan, Ann Arbor. ERIC Document ED 348-623.
  • Ercan, L. (2001). Ergenlik döneminde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt 9, Sayı 2, 47-58.
  • Genç, S. Z. (2005). İlköğretim birinci kademedeki okul-aile işbirliği ile ilgili öğretmen ve veli görüşleri. Türk Eğitim Dergisi, 3(2), 227-243.
  • Gehart, D. (2017). Aile terapisi yeterliklerinde uzmanlaşma: kuramlara ve klinik vaka belgelendirmelerine uygun bir yaklaşım (T. İlhan, H.Cihan Çev.). Ankara: Pegem .
  • Gerrard, B. (2008). School-based family counseling: overview, trends, and recommendations for future research. International Journal for School-Based Family Counseling, 1(1), 1-30.
  • Gladding, S. T. (2017). Aile terapisi, tarihi, kuram ve uygulamaları (İ. Keklik, İ. Yıldırım Çev. Ed.). Ankara: Türk PDR.
  • Goldenberg, H. ve Goldenberg, I. (2013). Family therapy: an overview. Cengage Learning.
  • Kesici, Ş. (2017). Vaka Örnekleriyle Birlikte Aile Danışma Kuramları ve Teknikleri. Ankara: Nobel.
  • Kesici, Ş., Mert, A., İlgün, E. ve Girgin Büyükbayraktar, Ç. (2017). Aile terapisinde kullanılan teknikler. Ankara: Nobel.
  • Kılıç, E. ve Özkan, Y. (2014). Okul temelli aile danışmanlığında sosyal hizmetin rolü ve önemi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kuzgun, Y. (2008). Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Nobel.
  • Lewis, W. (1996). A proposal for initiating family counseling interventions by school counselors. The School Counselor, 44(2), 93-99.
  • Nazlı, S. (2012). Aile danışmanlığı. Ankara: Anı.
  • Nichols, P. M. (2013). Aile terapisi: kavramlar ve yöntemler. İstanbul: Kaknüs.
  • Özabacı, N. ve Erkan, Z. (2017). Aile danışmanlığı kuram ve uygulamalara genel bir bakış. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özdemir, A. ve Aksu, S. (2018). ''Okul tabanlı aile danışmanlığı (otad)" modeline yönelik farkındalık düzeyi ve uygulanabilirliği: nitel bir araştırma. Turkish Studies Educational Science, Volume 13/19, p. 1361-1382.
  • Rhodes, J. (1993). The use of solution-focusedbrief therapy in schools. Educational Psychology in Practice, Vol. 9, No. 1, 27-34.
  • Rotter, J.C. ve Boveja, M.E. (1999). Family therapist ans school counselors: A collaborative endeavor. The Family Journal: Counseling and Therapy For Couples and Families, Vol. 7, No. 3, 276-279.
  • Stein, S. J., Mozdzierz, A. B. ve Mozdzierz, G. J. (1998). The kinship of Adlerian family counseling and Minuchin’s structural family therapy. The Journal of Adlerian Theory, Research and Practice, 54(1), 90-107.
  • Tönbül, Ö. (2019). Aile danışmanlığı sürecinde ve kuramlarında amaç oluşturma. Aile Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 2 (1) , 76-95.
  • Üstündağ, A. (2014). Yapısal aile danışmanlığı ve bir olgu örneği. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, Yıl:14, Sayı:33, 113-126.
  • Watts, R. E. (2000). Entering the new millennium: Is Individual Psychology still relevant?. Journal of Individual Psychology, 56(1), 21-30.
  • Whitmore, K.Y. (2004) "School-based family counseling practices: A national survey of school counselors, school psychologists, and school social workers". Dissertations, Theses, and Masters Projects, Paper 1550154189. The Faculty of School Education, The College of William and Marry.
  • Widerman, J. L., & Widerman, E. (1995). Family systems-oriented school counseling. The School Counselor, 43(1), 66-73.
  • Yeşilyaprak, B. (2000). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel.

Aile Danışmanlığı Tekniklerinin Okul Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servislerinde Kullanımının İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 37 - 47, 15.06.2020

Öz

Okul ve aile ayrılmaz bir bütün olarak karşımıza çıkmaktadır. Okullarda görevli psikolojik danışmanlar, danışmanlık sürecinde çoklukla ailelerle birlikte çalışmaktadır. Okul psikolojik danışmanlığı hizmetleri öğrencilere ve ailelere yönelik olarak gerçekleşmektedir. Bireyin kendisiyle ilgili genel ve özel yeteneklerini, ilgilerini, güçlü ve zayıf yönlerini ve içinde yaşadığı fiziki ve sosyal çevreyi daha iyi tanımasına olanak sağlayan bir süreçtir. Aile danışmanlığı ise, ailenin üyelerine veya tamamına yönelik sunulan, ailenin problemlerini çözmesine, aile sisteminin işlevsellik göstermesine ve uyum içinde bir birliktelik haline gelmesine yönelik stratejik teknik ve uygulamaları içeren profesyonel müdahaleleri içermektedir. Okul psikolojik danışmanlığı sürecinde aile danışmanlığı tekniklerinin entegre edilmesi okul sürecinde öğrencinin aile yapısını keşfetmeyi kolaylaştıracağı düşünülmektedir. Bu nedenle bu derlemede aile danışmanlığı kuram ve tekniklerinin okul psikolojik danışmanlığında kullanımı incelenmiştir.

Kaynakça

  • Akçabozan, N. B. ve Hatipoğlu-Sümer, Z. (2016). Adler yaklaşımında aile danışmanlığı. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, Cilt 6, Sayı 46, 87-101.
  • Algan, T. (2016). Aile danışmanlığı uygulaması: dünü, bugünü ve yarını. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Cilt 5, Sayı 7, 2208-2217.
  • Aslan, A. M. ve Güven, M. (2019). Okul psikolojik danışmanlarının ailelerle yürüttükleri konsültasyon çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(52), 109-148.
  • Carlson, J., Sperry, L. ve Lewis, J.A.. (2005). Family therapy techniques. Routledge: New York.
  • Coloney, C.W. ve Coloney, J.C. (2017). Pozitif psikoloji ve aile terapisi (T. Sarı, Çev. Ed.). Ankara: Anı..
  • Crespi, T., Gustafson, A., & Borges, S. (2006). Group counseling in the schools: considerations for child and family issues. Journal of Applied School Psychology, 22 (1), 67-85.
  • Davison, G. C. ve Neale, J. M. (2004). Anormal psikolojisi (İ.Dağ Çev.). Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Dinkmeyer, D. C. ve Dinkmeyer, D. C. (1992). Adlerian family therapy. R. L. Smith ve P. Stevens-Smith ( Ed.), Family counseling and therapy: Major issues and topics. Washington, DC: University of Michigan, Ann Arbor. ERIC Document ED 348-623.
  • Ercan, L. (2001). Ergenlik döneminde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt 9, Sayı 2, 47-58.
  • Genç, S. Z. (2005). İlköğretim birinci kademedeki okul-aile işbirliği ile ilgili öğretmen ve veli görüşleri. Türk Eğitim Dergisi, 3(2), 227-243.
  • Gehart, D. (2017). Aile terapisi yeterliklerinde uzmanlaşma: kuramlara ve klinik vaka belgelendirmelerine uygun bir yaklaşım (T. İlhan, H.Cihan Çev.). Ankara: Pegem .
  • Gerrard, B. (2008). School-based family counseling: overview, trends, and recommendations for future research. International Journal for School-Based Family Counseling, 1(1), 1-30.
  • Gladding, S. T. (2017). Aile terapisi, tarihi, kuram ve uygulamaları (İ. Keklik, İ. Yıldırım Çev. Ed.). Ankara: Türk PDR.
  • Goldenberg, H. ve Goldenberg, I. (2013). Family therapy: an overview. Cengage Learning.
  • Kesici, Ş. (2017). Vaka Örnekleriyle Birlikte Aile Danışma Kuramları ve Teknikleri. Ankara: Nobel.
  • Kesici, Ş., Mert, A., İlgün, E. ve Girgin Büyükbayraktar, Ç. (2017). Aile terapisinde kullanılan teknikler. Ankara: Nobel.
  • Kılıç, E. ve Özkan, Y. (2014). Okul temelli aile danışmanlığında sosyal hizmetin rolü ve önemi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kuzgun, Y. (2008). Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Nobel.
  • Lewis, W. (1996). A proposal for initiating family counseling interventions by school counselors. The School Counselor, 44(2), 93-99.
  • Nazlı, S. (2012). Aile danışmanlığı. Ankara: Anı.
  • Nichols, P. M. (2013). Aile terapisi: kavramlar ve yöntemler. İstanbul: Kaknüs.
  • Özabacı, N. ve Erkan, Z. (2017). Aile danışmanlığı kuram ve uygulamalara genel bir bakış. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özdemir, A. ve Aksu, S. (2018). ''Okul tabanlı aile danışmanlığı (otad)" modeline yönelik farkındalık düzeyi ve uygulanabilirliği: nitel bir araştırma. Turkish Studies Educational Science, Volume 13/19, p. 1361-1382.
  • Rhodes, J. (1993). The use of solution-focusedbrief therapy in schools. Educational Psychology in Practice, Vol. 9, No. 1, 27-34.
  • Rotter, J.C. ve Boveja, M.E. (1999). Family therapist ans school counselors: A collaborative endeavor. The Family Journal: Counseling and Therapy For Couples and Families, Vol. 7, No. 3, 276-279.
  • Stein, S. J., Mozdzierz, A. B. ve Mozdzierz, G. J. (1998). The kinship of Adlerian family counseling and Minuchin’s structural family therapy. The Journal of Adlerian Theory, Research and Practice, 54(1), 90-107.
  • Tönbül, Ö. (2019). Aile danışmanlığı sürecinde ve kuramlarında amaç oluşturma. Aile Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 2 (1) , 76-95.
  • Üstündağ, A. (2014). Yapısal aile danışmanlığı ve bir olgu örneği. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, Yıl:14, Sayı:33, 113-126.
  • Watts, R. E. (2000). Entering the new millennium: Is Individual Psychology still relevant?. Journal of Individual Psychology, 56(1), 21-30.
  • Whitmore, K.Y. (2004) "School-based family counseling practices: A national survey of school counselors, school psychologists, and school social workers". Dissertations, Theses, and Masters Projects, Paper 1550154189. The Faculty of School Education, The College of William and Marry.
  • Widerman, J. L., & Widerman, E. (1995). Family systems-oriented school counseling. The School Counselor, 43(1), 66-73.
  • Yeşilyaprak, B. (2000). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Aile ve Hanehalkı Çalışmaları
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Özgür Tönbül 0000-0001-5046-3140

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 24 Şubat 2020
Kabul Tarihi 5 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tönbül, Ö. (2020). Aile Danışmanlığı Tekniklerinin Okul Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servislerinde Kullanımının İncelenmesi. Gelişim Ve Psikoloji Dergisi, 1(1), 37-47.

Gelişim ve Psikoloji Dergisi (GPD) (Journal of Development and Psychology (JODAP)) yılda iki kez yayınlanan uluslararası hakemli ve akademik bir dergidir. e-ISSN 2717-7858