Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Ahlak Eğitimi İle İlgili Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 2, 75 - 85, 15.12.2020

Öz

İnsanların yaşamları boyunca, düşüncelerinin, yaptıklarının, iyi veya kötü olarak ayırt edilebilmesi ahlaki gelişmişliklerini göstermektedir. Ahlaki gelişim hayat devam ettiği sürece devam eden, en iyiyi, en doğruyu bulma çabası olarak da adlandırılabilir. Bu sürecin en önemli aşamalarından biri de okul dönemidir. Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin ahlak eğitimi ili ilgili görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin okulda ahlak eğitimine bakış açılarının araştırılması önemli görülmektedir. Bu çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi ve ilişkisel yönteme göre modellenmiştir. Çalışmanın katılımcılarını Sinop ili Boyabat ilçesinde görev yapan 27 kadın 19 erkek olmak üzere toplam 46 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı literatür incelenerek oluşturulan anket formudur. Çalışma sonuçlarına göre katılımcıların derslerde yeri geldikçe öğrencilere ahlaklı olmanın önemini ve ahlaklı insan davranışlarının neler olduğunu anlattıkları ortaya çıkmıştır. Bu anlatım esnasında örnek şahsiyetler ile fıkra ve hikâye örneklerinden yararlandıklarını belirtmişlerdir. Ahlak eğitiminin verilmesinin; toplumda huzur ve düzeni sağladığı, değer yargılarının daha iyi öğrenildiği, halkın can ve malının güven altında olmasını sağladığını belirtmişlerdir. Bununla birlikte öğretmenlerin en önemli gördüğü ahlaki değer dürüstlüktür. Ahlaki olgunlaşmada en etkili faktörün aile olduğu, en iyi kademenin okul öncesi ve ilkokul seviyeleri olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akdemir, S. (2012). Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler programındaki değerlerle ilgili görüşleri ve bunların kazandırılmasına ilişkin uygulamaları. Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Arpacı, M. (2014). Öğretmen ve velilerin İDKAB dersinde değerler ve değerler eğitimi hakkındaki görüşleri. Marife Dini Araştırmalar Dergisi, 14(2), 107-121.
  • Aslan, R. (2007). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim birinci basamaktaki öğrencilerin temel bilgi, beceri ve değerleri. Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bartan, S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin değerler ve değerler eğitimi hakkındaki görüşleri ile sınıf içi uygulamalarının incelenmesi.Yüksek lisans tezi, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Baydar, P. (2009). İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler programında belirlenen değerlerin kazanım düzeyleri ve bu süreçte yaşanılan soruların değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Binbaşıoğlu, C. (2004). Ailede ve okulda eğitim sorunları. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Caneri, H.( 1998). Ahlak bilinci.İstanbul: Denge.
  • Coşan, M. E. (1995). Ailenin ahlak kılavuzu. Seha.
  • Çağlar, A. (2005). Okul öncesi dönemde değerler eğitimi. Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar 2. İstanbul: Morpa Kültür.
  • Doğanay, A. (2006). Değerler eğitimi. Cemil Öztürk (Ed.). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi yapılandırmacı bir yaklaşım. (2. Baskı). (s. 255-286). Ankara: Pegem A.
  • Heidbrink, H. (1991). Stufen der moral: Zur gültigkeit der kognitiven entwicklungstheorie Lawrence Kohlbergs. Quintessenz-Verlag.
  • Fidan, N. K. (2009). Öğretmen adaylarının değer öğretimine ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 2(20), 1-18.
  • Marr, P. R. (1990). Development of an intergenerational curriculum for Christian education ministry in the church. (Doctoral dissertation, Eastern Baptist Theological Seminary). Ann Arbor, MI: ProQuest Company.
  • Poyraz, H. (1999). Ahlaki özgürleşmenin önündeki bir engel olarak fanatizm. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi , 40 (1) , 177-188 .
  • Regenbogen, A. (1984). Überlegungen zur Rationalitaet von moralischen Urteilen. A. Regenbogen.
  • Sağlam, Ö. E., & Genç, S. Z. (2015). İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler programındaki değerlerin kazandırılması sürecinde karşılaşılan güçlüklerin değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 106-118.
  • Sönmez, V. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri, Ankara:Anı.
  • Tokdemir, M. A. (2007). Tarih öğretmenlerinin değerler ve değer eğitimi hakkındaki görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Türk, İ. (2009). Değerler eğitiminde saygı, Yüksek Lisans Tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Yazar, T. (2010). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde değerler eğitini programının mevcut durumunun belirlenmesi ve öğretmenlere yönelik bir program modülü geliştirme. Doktora Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Yel, S. ve Aladağ, S. (2009). Sosyal bilgilerde değerlerin öğretimi, (Ed. M. Safran), Sosyal Bilgiler Öğretimi (ss. 119-150). Ankara: Pegem Akademi.

Class Teachers' Views About Moral Education

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 2, 75 - 85, 15.12.2020

Öz

The ability to distinguish between people's thoughts and deeds as good or bad shows their moral development throughout their lives. Moral development can also be called the effort to find the best and the right, which continues as long as life continues. One of the most important stages of this process is the school period. In this study, it was tried to determine the opinions of classroom teachers about moral education. It is important to investigate classroom teachers' perspectives on moral education in school. This study was modeled according to the scanning method and the relational method among the quantitative research methods. Participants of the study consist of a total of 46 teachers, among whom are 27 women and 19 men, working in the town of Boyabat in Sinop province. The data collection tool in the study is a questionnaire form created by examining the literature. According to the results of the study, it was revealed that the participants had told the students the importance of being moral and what moral human behaviors had been when they were involved in the lessons. They stated that they made use of exemplary personalities and examples of anecdotes and stories during this narration. Providing moral education; They stated that it ensured peace and order in the society and that value judgments were learned better, and the lives and that it enables properties of the public to be safer. However, the most important moral value teachers see is honesty. It has been observed that the most effective factor in moral maturation is family, and the best grade is preschool and primary school levels.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akdemir, S. (2012). Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler programındaki değerlerle ilgili görüşleri ve bunların kazandırılmasına ilişkin uygulamaları. Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Arpacı, M. (2014). Öğretmen ve velilerin İDKAB dersinde değerler ve değerler eğitimi hakkındaki görüşleri. Marife Dini Araştırmalar Dergisi, 14(2), 107-121.
  • Aslan, R. (2007). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim birinci basamaktaki öğrencilerin temel bilgi, beceri ve değerleri. Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bartan, S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin değerler ve değerler eğitimi hakkındaki görüşleri ile sınıf içi uygulamalarının incelenmesi.Yüksek lisans tezi, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Baydar, P. (2009). İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler programında belirlenen değerlerin kazanım düzeyleri ve bu süreçte yaşanılan soruların değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Binbaşıoğlu, C. (2004). Ailede ve okulda eğitim sorunları. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Caneri, H.( 1998). Ahlak bilinci.İstanbul: Denge.
  • Coşan, M. E. (1995). Ailenin ahlak kılavuzu. Seha.
  • Çağlar, A. (2005). Okul öncesi dönemde değerler eğitimi. Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar 2. İstanbul: Morpa Kültür.
  • Doğanay, A. (2006). Değerler eğitimi. Cemil Öztürk (Ed.). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi yapılandırmacı bir yaklaşım. (2. Baskı). (s. 255-286). Ankara: Pegem A.
  • Heidbrink, H. (1991). Stufen der moral: Zur gültigkeit der kognitiven entwicklungstheorie Lawrence Kohlbergs. Quintessenz-Verlag.
  • Fidan, N. K. (2009). Öğretmen adaylarının değer öğretimine ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 2(20), 1-18.
  • Marr, P. R. (1990). Development of an intergenerational curriculum for Christian education ministry in the church. (Doctoral dissertation, Eastern Baptist Theological Seminary). Ann Arbor, MI: ProQuest Company.
  • Poyraz, H. (1999). Ahlaki özgürleşmenin önündeki bir engel olarak fanatizm. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi , 40 (1) , 177-188 .
  • Regenbogen, A. (1984). Überlegungen zur Rationalitaet von moralischen Urteilen. A. Regenbogen.
  • Sağlam, Ö. E., & Genç, S. Z. (2015). İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler programındaki değerlerin kazandırılması sürecinde karşılaşılan güçlüklerin değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 106-118.
  • Sönmez, V. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri, Ankara:Anı.
  • Tokdemir, M. A. (2007). Tarih öğretmenlerinin değerler ve değer eğitimi hakkındaki görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Türk, İ. (2009). Değerler eğitiminde saygı, Yüksek Lisans Tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Yazar, T. (2010). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde değerler eğitini programının mevcut durumunun belirlenmesi ve öğretmenlere yönelik bir program modülü geliştirme. Doktora Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Yel, S. ve Aladağ, S. (2009). Sosyal bilgilerde değerlerin öğretimi, (Ed. M. Safran), Sosyal Bilgiler Öğretimi (ss. 119-150). Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İzzet Karaca 0000-0002-9681-5073

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 13 Ağustos 2020
Kabul Tarihi 5 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karaca, İ. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin Ahlak Eğitimi İle İlgili Görüşleri. Gelişim Ve Psikoloji Dergisi, 1(2), 75-85.

Gelişim ve Psikoloji Dergisi (GPD) (Journal of Development and Psychology (JODAP)) yılda iki kez yayınlanan uluslararası hakemli ve akademik bir dergidir. e-ISSN 2717-7858