Giriş: Gelişen teknoloji ile birlikte güncel yaklaşımlar nörorehabilitasyon alanında giderek yaygınlaşmaktadır. Sanal gerçeklik de son yıllarda kullanımı artan güncel teknolojik yaklaşımlardan biridir.
Amaç: Fizyoterapi öğrencilerinin rehabilitasyon alanındaki sanal gerçeklik ve teknolojiye yönelik görüşlerini incelemektir.
Yöntem: Çalışmaya 18-30 yaşları arasında 85 fizyoterapi öğrencisi (45 kadın, 40 erkek) dahil edilmiştir. Katılımcılara 1) “Sanal gerçekliğin yaşlı nörolojik popülasyonda kullanımının uygun olmadığını düşünüyorum.”, 2) “Sanal gerçekliği hastaların tolere edemeyeceğini düşünüyorum.”, 3) “Sanal gerçekliğin hastalarda yan etkiler ortaya çıkaracağını düşünüyorum.” ve 4) “Sanal gerçekliğin tedavi beklentilerini karşılayacağını düşünüyorum.” ifadelerine “Evet”, “Hayır” ve “Kararsızım” cevapları vermeleri istendi. Ayrıca “Daha önce teknolojiye dair eğitim aldınız mı?” sorusu soruldu. Veriler frekans ve yüzde şeklinde analiz edildi. “Fisher’s x2 testi” kullanıldı.
Bulgular: Katılımcıların 1. Soruya %73’ü (n=62) “Evet” cevabını, 2. Soruya %53’ü (n=45) “Hayır” cevabını, 3.soruya % 50’si (n=43) “ Evet” cevabını, 4. Soruya ise katılımcıların %45’i (n=38) “Evet” cevabını vermiştir. Daha önce teknoloji eğitim alan (n=41) ve almayan (n=44) öğrencilerin ise bu sorulara verdikleri cevaplar istatistiksel olarak benzerdi (p>0,05).
Sonuç: Fizyoterapi öğrencilerinin çoğunluğu sanal gerçekliğin hastalar üzerinde yan etkiler ortaya çıkarabileceğini ve nörolojik popülasyonda kullanımının uygun olmayacağını düşünmektedirler. Buna rağmen hastaların tedavi beklentilerini karşılayacağını da düşünmektedirler. Bu durum öğrencilerin, hasta beklentileri odaklı düşünüldüğünde olumsuz etkilerine rağmen teknolojinin tedavide yer alması gerektiği fikrine sahip olduklarını göstermektedir. Bu sonuçlar bize fizyoterapi derslerinde özellikle nörorehabilitasyon derslerinde teknolojik yaklaşımlara daha çok yer verilmesi gerektiğini gösterebilir.
TÜBİTAK
1919B012303334
Background: With advancing technology, current approaches are becoming increasingly common in the field of neurorehabilitation. Virtual reality has also emerged as one of the current technological approaches with an increasing rate of usage in recent years.
Aim: To examine physical therapy students' perspectives on virtual reality and technology in the field of rehabilitation.
Method: The study included 85 physical therapy students (45 female, 40 male) aged between 18-30. Participants were asked to provide responses ("Yes","No","Undecided") to the following statements: 1) "I think virtual reality is not suitable for use in elderly neurological populations," 2) "I think patients cannot tolerate virtual reality," 3) "I think virtual reality will cause side effects in patients," and 4) "I think virtual reality will meet treatment expectations." Furthermore, the question "Have you received prior training in technology?" was asked. Data was analyzed in terms of frequency and percentage using the Fisher's x2 test.
Results: According to the data, 73% (n=62) of the participants answered "Yes" to the first question, 53% (n=45) answered "No" to the second question, 50% (n=43) answered "Yes" to the third question, and 45% (n=38) answered "Yes" to the fourth question. Moreover, the responses of students who previously received (n=41) and did not receive (n=44) technology education were statistically similar (p>0.05).
Conclusion: Most physiotherapy students believe virtual reality may have side effects, especially for neurological patients, but they also see its potential to meet treatment expectations. Despite concerns, they advocate integrating technology in therapy to meet patient needs. This suggests a need for more emphasis on technology in neurorehabilitation course.
1919B012303334
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanal Gerçeklik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1919B012303334 |
Yayımlanma Tarihi | 5 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 6. MULTİPL SKLEROZ'DA FİZYOTERAPİ VE NÖROREHABİLİTASYON SEMPOZYUMU ÖZET BİLDİRİ ÖZEL SAYISI |