Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanılan Ders Kitaplarında Yazma Görevleri: Yedi İklim ve İstanbul Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 10, 31.05.2018

Öz

Yazma, karmaşık bir eylemdir. Öğrenicilerin yazma becerisini
geliştirmek için, onları farklı yazma grevleriyle karşılaştırmak gerekir.
Özellikle ders kitapları, yazma görevleri bağlamında çeşitlilik taşımalıdır. Bu
çalışmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan ders
kitaplarındaki yazma görevlerini tespit etmektir. Çalışmada “Yedi İklim Türkçe
Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Ders Kitabı”  (Yedi İklim) ve “İstanbul Yabancılar İçin
Türkçe Ders Kitabı” (İstanbul) incelenmektedir. İki kitap önce kendi içinde
değerlendirilmiş, ardından karşılaştırılmıştır. Tarama modelindeki bu
araştırmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada, Yedi İklim’de
kaynak tabanlı, İstanbul’da dilbilgisine dayalı yazma görevlerinin daha yoğun
olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Arslan, M. ve Klıcıc, E. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerisinin gelişiminde karşılaşılan sorunlar: Bosna Hersek örneği. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2), 169-182.
  • Barnett, M. A. (1992). Writing as a process. The French Review, 63(1), 31-44.
  • Bayraktar, S. (2015). Yeni Hitit 1 yabancılar için Türkçe ders kitabının kültür aktarımı açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, 2, 7-23.
  • Biçer, N. ve Çoban, İ. (2015). Yabancılara Türkçe öğretimi ders kitaplarındaki öyküleyici metinlerin tutarlılık düzeylerinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4 (4), 228-237.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. Crossley, S. A. ve McNamara, D. S. (2011). Shared features of L2 writing: Intergroup homogeneity and text classification. Journal of Second Language Writing, 20, 271–285.
  • Çakır, İ. (2010). Yazma becerisinin kazanılması yabancı dil öğretiminde neden zordur?. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28 (1), 165-176. Çubukçu, F. ve Atay, S. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe ve İngilizce ders kitaplarının edimsel yeti gelişimi açısından karşılaştırılması. Gaziantep University Journal of Educational Sciences, 1 (1), 8-20.
  • Deniz, K. (2003). Yazılı anlatım becerileri bakımından köy ve kent beşinci sınıf öğrencilerinin durumu. TÜBAR, 13, 233-255.
  • Erol, H. F. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerisi. Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kuramlar-Yöntemler-Beceriler-Uygulamalar içinde. 177-211, Pegem Akademi: Ankara.
  • Genç, H. N. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma eğitimi bağlamında yazım ve noktalama. Dil Dergisi, 168 (2), 31-42.
  • Genç İlter, B. (2014). Yabancı dil öğretiminde yazma becerisi nasıl geliştirilebilir?. Dil Dergisi, 163, 36-45.
  • Göçer, Ali (2007). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitaplarının ölçme ve değerlendirme açısından incelenmesi. Dil Dergisi, 137, 30-48.
  • Göçer, A. (2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (3), 178-195.
  • Hyland, K. (2013). Faculty feedback: Perceptions and practices in L2 disciplinary writing. Journal of Second Language Writing, 22, 240–253.
  • Kalenderoğlu, İ. (2015). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan temel düzey (A1, A2) ders kitaplarında kültür aktarımı. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 12 (4), 73-83.
  • Karakaya, İ. ve Ülper, H. (2011). Yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi ve yazma kaygısının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (2), 691-707.
  • Kellog, R. T. ve Raulerson, B. A. (2007). Improving the writing skills of college students. Psychonomic Bulletin & Review, 14 (2), 237-242.
  • Kuş, A. ve Bakır, N. (2013). Yabancı dil öğretiminde beyin temelli tekniklerle yazma becerilerinin geliştirilmesi. Turkish Studies, 8 (10). 395-403.
  • Kutlu, A. (2014). Yabancılara Türkçe öğretiminde kültürün araç olarak kullanımı: Gazi yabancılar için Türkçe öğretim seti örneği (B1-B2 seviyesi örneği). Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (2), 697-710.
  • Kyle, K. ve Crossley, S. (2016). The relationship between lexical sophistication and independent and source-based writing. Journal of Second Language Writing, 34, 12-24.
  • Larios, J. R. D., Mnchon, R., Murphy, L. Ve Marın, J. (2008). The foreign language writer’s strategic behaviour in the allocation of time to writing processes. Journal of Second Language Writing, 17, 30–47.
  • Maltepe, S. (2006). Yaratıcı yazma yaklaşımı açısından Türkçe derslerindeki yazma süreçlerinin ve ürünlerinin değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Takıl, N. B. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerisini geliştirmeye yönelik bir eylem araştırması: döngüsel yazma etkinliği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20 (1), 299-312.
  • Ünlü, N. A. (2015). Yabancılara Türkçe öğretimi ders kitaplarından Hitit 1 ve Yeni Hitit 1’deki dilbilgisi sunumu ve alıştırmalarının karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, 2, 137-150.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, F. (2015). Yeni Hitit yabancılar için Türkçe öğretim seti’ndeki görsellerde kültür aktarımı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 37 (8), 841-849.
  • Yılmaz, M. (2012). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin kompozisyon yazma becerilerini geliştirmede planlı yazma modelinin önemi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (9), 321-330.
  • Yılmaz, Y. (2010). Yazma öğretimi. Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi içinde. Editör: Cemal Yıldız, s. 203-276. Ankara: Pegem Akademi.

Writing Tasks in Textbooks Used in Teaching Turkish As A Foreign Language: A Comparative Study on Yedi İklim and İstanbul

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 10, 31.05.2018

Öz

Writing is a
complex act. To improve learner's writing skills, it is necessary to compare
them with different writing tasks. Especially textbooks should be diversified
in the context of writing tasks. The aim of this study is to determine the
writing tasks in the textbooks used in teaching Turkish as a foreign language.
"Yedi İklim Türkçe Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Ders
Kitabı" (Yedi İklim) and "İstanbul Yabancılar İçin Türkçe Ders
Kitabı" (İstanbul) are examined in the study. The two books were evaluated
first, then compared. In this research in the survey model, the document review
method was used. According to the results of the study: Resource based writing
tasks are more intense in the Yedi İklim, and grammar based writing are more
intense in İstanbul.

Kaynakça

  • Arslan, M. ve Klıcıc, E. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerisinin gelişiminde karşılaşılan sorunlar: Bosna Hersek örneği. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2), 169-182.
  • Barnett, M. A. (1992). Writing as a process. The French Review, 63(1), 31-44.
  • Bayraktar, S. (2015). Yeni Hitit 1 yabancılar için Türkçe ders kitabının kültür aktarımı açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, 2, 7-23.
  • Biçer, N. ve Çoban, İ. (2015). Yabancılara Türkçe öğretimi ders kitaplarındaki öyküleyici metinlerin tutarlılık düzeylerinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4 (4), 228-237.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. Crossley, S. A. ve McNamara, D. S. (2011). Shared features of L2 writing: Intergroup homogeneity and text classification. Journal of Second Language Writing, 20, 271–285.
  • Çakır, İ. (2010). Yazma becerisinin kazanılması yabancı dil öğretiminde neden zordur?. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28 (1), 165-176. Çubukçu, F. ve Atay, S. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe ve İngilizce ders kitaplarının edimsel yeti gelişimi açısından karşılaştırılması. Gaziantep University Journal of Educational Sciences, 1 (1), 8-20.
  • Deniz, K. (2003). Yazılı anlatım becerileri bakımından köy ve kent beşinci sınıf öğrencilerinin durumu. TÜBAR, 13, 233-255.
  • Erol, H. F. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerisi. Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kuramlar-Yöntemler-Beceriler-Uygulamalar içinde. 177-211, Pegem Akademi: Ankara.
  • Genç, H. N. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma eğitimi bağlamında yazım ve noktalama. Dil Dergisi, 168 (2), 31-42.
  • Genç İlter, B. (2014). Yabancı dil öğretiminde yazma becerisi nasıl geliştirilebilir?. Dil Dergisi, 163, 36-45.
  • Göçer, Ali (2007). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitaplarının ölçme ve değerlendirme açısından incelenmesi. Dil Dergisi, 137, 30-48.
  • Göçer, A. (2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (3), 178-195.
  • Hyland, K. (2013). Faculty feedback: Perceptions and practices in L2 disciplinary writing. Journal of Second Language Writing, 22, 240–253.
  • Kalenderoğlu, İ. (2015). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan temel düzey (A1, A2) ders kitaplarında kültür aktarımı. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 12 (4), 73-83.
  • Karakaya, İ. ve Ülper, H. (2011). Yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi ve yazma kaygısının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (2), 691-707.
  • Kellog, R. T. ve Raulerson, B. A. (2007). Improving the writing skills of college students. Psychonomic Bulletin & Review, 14 (2), 237-242.
  • Kuş, A. ve Bakır, N. (2013). Yabancı dil öğretiminde beyin temelli tekniklerle yazma becerilerinin geliştirilmesi. Turkish Studies, 8 (10). 395-403.
  • Kutlu, A. (2014). Yabancılara Türkçe öğretiminde kültürün araç olarak kullanımı: Gazi yabancılar için Türkçe öğretim seti örneği (B1-B2 seviyesi örneği). Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (2), 697-710.
  • Kyle, K. ve Crossley, S. (2016). The relationship between lexical sophistication and independent and source-based writing. Journal of Second Language Writing, 34, 12-24.
  • Larios, J. R. D., Mnchon, R., Murphy, L. Ve Marın, J. (2008). The foreign language writer’s strategic behaviour in the allocation of time to writing processes. Journal of Second Language Writing, 17, 30–47.
  • Maltepe, S. (2006). Yaratıcı yazma yaklaşımı açısından Türkçe derslerindeki yazma süreçlerinin ve ürünlerinin değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Takıl, N. B. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerisini geliştirmeye yönelik bir eylem araştırması: döngüsel yazma etkinliği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20 (1), 299-312.
  • Ünlü, N. A. (2015). Yabancılara Türkçe öğretimi ders kitaplarından Hitit 1 ve Yeni Hitit 1’deki dilbilgisi sunumu ve alıştırmalarının karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, 2, 137-150.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, F. (2015). Yeni Hitit yabancılar için Türkçe öğretim seti’ndeki görsellerde kültür aktarımı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 37 (8), 841-849.
  • Yılmaz, M. (2012). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin kompozisyon yazma becerilerini geliştirmede planlı yazma modelinin önemi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (9), 321-330.
  • Yılmaz, Y. (2010). Yazma öğretimi. Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi içinde. Editör: Cemal Yıldız, s. 203-276. Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Yunus Emre Çekici

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çekici, Y. E. (2018). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanılan Ders Kitaplarında Yazma Görevleri: Yedi İklim ve İstanbul Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-10.