Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid 19 Pandemi Sürecindeki Tam Kapanma Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Stres, Depresyon ve Kaygı Düzeylerinin Kariyer İyimserliğine Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 257 - 270, 31.12.2021

Öz

Stres, depresyon ve kaygı bireyin ruh sağlığını etkileyen psikolojik durumlardır. Covid 19 hastalığını kontrol altına almak için alınan önlemler ve bu önlemlerin insanların yaşam tarzını değiştirmesi insanlarda stres, bu durumun uzun süre devam etmesi depresyona ve kaygıya yol açmıştır. Hastalığın pandemiye dönüşmesi ve pandeminin ne zaman kontrol altına alınacağıyla ilgili belirsizlikler de birey üzerinde stres, depresyon ve kaygı yaratmıştır. Özellikle geleceğine yönelik kariyer plânları yapan üniversite gençlerinin bu durumdan en çok etkilenen kesimlerden biri olduğu söylenebilir. Bu çalışmada Covid 19 pandemi sürecinde uygulanan tam kapanma döneminde öğrencilerin yaşadığı stres, depresyon ve kaygı düzeyinin onların kariyer iyimserliğini nasıl etkilediği araştırılmıştır. Yapılan analizlerde stres, depresyon ve kaygının kariyer iyimserliği üzerinde olumsuz yönde bir etkisi olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akdoğan, A., 2013. Farklı depresyon anksiyete stres düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarının incelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi], Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Akgemci, T., 2001. Örgütlerde stres ve yönetimi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 301-309.
  • Alnıaçık, E. ve diğerleri, 2021. Pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve umutsuzluklarının kariyer geleceği algısı üzerindeki etkileri. BMIJ, 9(1), 248-266.
  • Bayar, B. D., Can, S. Y., Erten, M. & Ekmen, M., 2020. Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin depresyon ve stres düzeylerinin belirlenmesi. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(1), 12-25.
  • Bumberry, W., Oliver, J. M. & McClure, J. N., 1978. Validation of the Beck Depression Inventory in a University Population Using Psychiatric Estimate as the Criterion. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 46(1), 150-155.
  • Carver, C. S. & Scheier, M. F., 1981. Attention and self-regulation: A control-theory approach to human behavior. New York: Springer-Verlag.
  • Creed, P. A., Patton, W. & Bartrum, D., 2002. Multidimensional properties of the LOT-R: Effects of optimism and pessimism on career and well-being related variables in adolescents. Journal of Career Assessment, 10(1), 42-61.
  • Doğan, M. M. & Düzel, B., 2020. Covid-19 özelinde korku-kaygı düzeyleri. Turkish Studies, 15(4), 739-752.
  • Dunkel-Schetter, C. & Lobel, M., 1990. Stress among students. New Directions for Student Services, Issue 49, 17-34.
  • Eva, N., Newman, A., Jiang, Z. & Brouwer, M., 2020. Career optimism: A systematic review and agenda for future research. Journal of Vocational Behavior, Cilt 116, p. 103287.
  • Eysenck, M. W., 1992. Anxiety: The cognitive perspective. Hove: Lawrence Erlbaum.
  • Firth, J., 1986. Levels and sources of stress in medical students. British Medical Journal, 1177-1180.
  • Garcia, P. R. J. M. ve diğerleri, 2015. Career optimism: The roles of contextual support and career decision-making self-efficacy. Journal of Vocational Behavior, Cilt 88, 10-18.
  • Gümüştekin, G. E. & Gültekin, F., 2009. Stres Kaynaklarının Kariyer Yönetimine Etkileri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Issue 23, 147-158.
  • Hammen, C., 2005. Stress an Depression. Annual Review of Clinical Psychology, Cilt 1, p. 293–319.
  • Işık, E., 2014. Üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluş, üniversiteye uyum, kaygı ve depresyon düzeylerinin kariyer karar düzeylerine göre incelenmesi. İstanbul, Uluslararası Avrasya Eğitim Araştırmaları Kongresi.
  • Karakulle, İ., Karademir, Ö. & Armağan, M. V., 2019. İş stresinin çalışanların kariyer algıları üzerindeki etkisini incelemeye yönelik bir çalışma. International Journal of Management and Administration, 3(6), 205-224.
  • Keleş, H. N. & Özkan, T. K., 2016. Kariyer gelecek algısının psikolojik dayanıklılık değişkenine göre incelenmesi. Adana, IV. Örgütsel Davranış Kongresi.
  • Kobasa, S. C., 1979. Stressful life events, personality, and health: An inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37(11), 1-11.
  • Küçük, Y., 2016. SPSS ile İstatistik, Biyoistatistik ve Modern Bilimsel Araştırma. İstanbul: Hünkar Ofset.
  • Kürtüncü, M., Yıldız, H. & Kurt, A., 2019. Hemşirelik bölümü öğrencilerinde anksiyete durumunun kariyer kararı yetkinlik beklentisine etkisinin belirlenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20), 223-238.
  • Kuzay, D., 2019. Tıp Fakültesi, Sağlık Yüksekokulu ve Sağlık Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinde Depresyonun Aile-Arkadaş İlişkisine ve Akademik Başarıya Etkisi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, Issue 4, 576-580.
  • Lazarus, R. S. & Folkman, S., 1984. Stress, Appraisal, and Coping. New York: Springer Publishing Company.
  • Mahan, P. L. ve diğerleri, 2010. Work Environment Stressors, Social Support, Anxiety, and Depression Among Secondary School Teachers. AAOHN Journal, 58(5), 197-205.
  • Marko, K. W. & Savickas, M., 1998. Effectiveness of a career time perspective intervention. Journal of Vocational Behavior, Cilt 52, 106-119.
  • Ozler, N. D. E. & Yeni, Z., 2017. Psikolojik dayanıklılık ile kariyer gelecek algısı arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. İstanbul, Global Business Research Congress (GBRC).
  • Park, K.-O., Wilson, M. G. & Lee, M. S., 2004. Effects of Social Support at Work on Depression and Organizational Productivity. American Journal of Health Behavior, 28(5), 444-455.
  • Putwain, D., 2007. Researching academic stress and anxiety in students: some methodological considerations. British Educational Research Journal, 33(2), 207-219.
  • Rottinghaus, P. J., Day, S. X. & Borgen, F. H., 2005. The Career Futures Inventory: A Measure of Career-Related Adaptability and Optimism. Journal of Career Assessment, 13(1), 3-24.
  • Şeker, R., Çınar, D. & Özkaya, A., 2004. Çevresel Faktörlerin Üniversite Öğrencilerinin Başarı Düzeyine Etkileri. Malatya, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Serinkan, C., Kaymakçı, K., Alişan, U. & Avcık, C., 2012. Kamu sektöründe örgütsel stres ve kariyer: Denizli'de yapılan bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 21-32.
  • Sevinç, S. & Özdemir, S., 2017. Hemşirelik Öğrencilerinin Kaygı ve Umutsuzluk İlişkisi: Kilis Örneği. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 19(2), 14-24.
  • Sherer, M., 1985. Depression and suicidal ideation in college students. Psychological Reports, Cilt 57, 1061-1062.
  • Sweeney, P. D., Anderson, K. & Bailey, S., 1986. Attributional Style in Depression: A Meta-Analytic Review. Journal of Personality and Social Psychology, 50(5), 974-991.
  • Taslak, S. & Işıkay, Ç., 2015. Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(3), 108-115.
  • Tolentino, L. R. ve diğerleri, 2014. Career adaptation: The relation of adaptability to goal orientation, proactive personality, and career optimism. Journal of Vocational Behavior, 84(1), 39-48.
  • Weigl, M. ve diğerleri, 2016. The associations of supervisor support and work overload with burnout and depression: a cross-sectional study in two nursing settings. Journal of Advanced Nursing, 72(8), 1774-1788.
  • Wiebe, D. J., Song, A. & Loyola, M. D. R., 2018. What mechanisms explain the links between personality and health?. C. Johansen (Editör), Personality and Disease: Scientific Proof vs. Wishful Thinking. (ss. 223-245) içinde. Academic Press.
  • Yılmaz, Ö., Boz, H. & Arslan, A., 2017. Depresyon Anksiyete Stres Ölçeğinin (DASS 21) Türkçe Kısa Formunun Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 78-91.
  • Zencirkıran, M., (2016). Kültür, toplumsallaşma ve kişilik. M. Zencirkıran (Editör), Davranış Bilimleri. (ss. 129-155) içinde. Bursa: Dora Yayıncılık.

The Effect of Stress, Depression and Anxiety Levels of University Students on Career Optimism During the Lockdown Period in the Covid 19 Pandemic Process

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 257 - 270, 31.12.2021

Öz

Stress, depression and anxiety are psychological conditions that affect the mental health of the individual. The measures taken to control the Covid 19 disease and the fact that these measures have changed people's lifestyles have caused stress in people, and the persistence of this situation has led to depression and anxiety. Transformation of the disease into a pandemic and uncertainties about when the it will be under control have also created stress, depression and anxiety. It can be said that especially university students, those who make career plans for their future, are one of the part most affected by this situation. In this study, it was investigated how the stress, depression and anxiety levels experienced by students during the lockdown period of the pandemic affect their career optimism. In the analysis, it has been determined that stress, depression and anxiety have a negative effect on career optimism

Kaynakça

  • Akdoğan, A., 2013. Farklı depresyon anksiyete stres düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarının incelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi], Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Akgemci, T., 2001. Örgütlerde stres ve yönetimi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 301-309.
  • Alnıaçık, E. ve diğerleri, 2021. Pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve umutsuzluklarının kariyer geleceği algısı üzerindeki etkileri. BMIJ, 9(1), 248-266.
  • Bayar, B. D., Can, S. Y., Erten, M. & Ekmen, M., 2020. Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin depresyon ve stres düzeylerinin belirlenmesi. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(1), 12-25.
  • Bumberry, W., Oliver, J. M. & McClure, J. N., 1978. Validation of the Beck Depression Inventory in a University Population Using Psychiatric Estimate as the Criterion. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 46(1), 150-155.
  • Carver, C. S. & Scheier, M. F., 1981. Attention and self-regulation: A control-theory approach to human behavior. New York: Springer-Verlag.
  • Creed, P. A., Patton, W. & Bartrum, D., 2002. Multidimensional properties of the LOT-R: Effects of optimism and pessimism on career and well-being related variables in adolescents. Journal of Career Assessment, 10(1), 42-61.
  • Doğan, M. M. & Düzel, B., 2020. Covid-19 özelinde korku-kaygı düzeyleri. Turkish Studies, 15(4), 739-752.
  • Dunkel-Schetter, C. & Lobel, M., 1990. Stress among students. New Directions for Student Services, Issue 49, 17-34.
  • Eva, N., Newman, A., Jiang, Z. & Brouwer, M., 2020. Career optimism: A systematic review and agenda for future research. Journal of Vocational Behavior, Cilt 116, p. 103287.
  • Eysenck, M. W., 1992. Anxiety: The cognitive perspective. Hove: Lawrence Erlbaum.
  • Firth, J., 1986. Levels and sources of stress in medical students. British Medical Journal, 1177-1180.
  • Garcia, P. R. J. M. ve diğerleri, 2015. Career optimism: The roles of contextual support and career decision-making self-efficacy. Journal of Vocational Behavior, Cilt 88, 10-18.
  • Gümüştekin, G. E. & Gültekin, F., 2009. Stres Kaynaklarının Kariyer Yönetimine Etkileri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Issue 23, 147-158.
  • Hammen, C., 2005. Stress an Depression. Annual Review of Clinical Psychology, Cilt 1, p. 293–319.
  • Işık, E., 2014. Üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluş, üniversiteye uyum, kaygı ve depresyon düzeylerinin kariyer karar düzeylerine göre incelenmesi. İstanbul, Uluslararası Avrasya Eğitim Araştırmaları Kongresi.
  • Karakulle, İ., Karademir, Ö. & Armağan, M. V., 2019. İş stresinin çalışanların kariyer algıları üzerindeki etkisini incelemeye yönelik bir çalışma. International Journal of Management and Administration, 3(6), 205-224.
  • Keleş, H. N. & Özkan, T. K., 2016. Kariyer gelecek algısının psikolojik dayanıklılık değişkenine göre incelenmesi. Adana, IV. Örgütsel Davranış Kongresi.
  • Kobasa, S. C., 1979. Stressful life events, personality, and health: An inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37(11), 1-11.
  • Küçük, Y., 2016. SPSS ile İstatistik, Biyoistatistik ve Modern Bilimsel Araştırma. İstanbul: Hünkar Ofset.
  • Kürtüncü, M., Yıldız, H. & Kurt, A., 2019. Hemşirelik bölümü öğrencilerinde anksiyete durumunun kariyer kararı yetkinlik beklentisine etkisinin belirlenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20), 223-238.
  • Kuzay, D., 2019. Tıp Fakültesi, Sağlık Yüksekokulu ve Sağlık Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinde Depresyonun Aile-Arkadaş İlişkisine ve Akademik Başarıya Etkisi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, Issue 4, 576-580.
  • Lazarus, R. S. & Folkman, S., 1984. Stress, Appraisal, and Coping. New York: Springer Publishing Company.
  • Mahan, P. L. ve diğerleri, 2010. Work Environment Stressors, Social Support, Anxiety, and Depression Among Secondary School Teachers. AAOHN Journal, 58(5), 197-205.
  • Marko, K. W. & Savickas, M., 1998. Effectiveness of a career time perspective intervention. Journal of Vocational Behavior, Cilt 52, 106-119.
  • Ozler, N. D. E. & Yeni, Z., 2017. Psikolojik dayanıklılık ile kariyer gelecek algısı arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. İstanbul, Global Business Research Congress (GBRC).
  • Park, K.-O., Wilson, M. G. & Lee, M. S., 2004. Effects of Social Support at Work on Depression and Organizational Productivity. American Journal of Health Behavior, 28(5), 444-455.
  • Putwain, D., 2007. Researching academic stress and anxiety in students: some methodological considerations. British Educational Research Journal, 33(2), 207-219.
  • Rottinghaus, P. J., Day, S. X. & Borgen, F. H., 2005. The Career Futures Inventory: A Measure of Career-Related Adaptability and Optimism. Journal of Career Assessment, 13(1), 3-24.
  • Şeker, R., Çınar, D. & Özkaya, A., 2004. Çevresel Faktörlerin Üniversite Öğrencilerinin Başarı Düzeyine Etkileri. Malatya, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Serinkan, C., Kaymakçı, K., Alişan, U. & Avcık, C., 2012. Kamu sektöründe örgütsel stres ve kariyer: Denizli'de yapılan bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 21-32.
  • Sevinç, S. & Özdemir, S., 2017. Hemşirelik Öğrencilerinin Kaygı ve Umutsuzluk İlişkisi: Kilis Örneği. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 19(2), 14-24.
  • Sherer, M., 1985. Depression and suicidal ideation in college students. Psychological Reports, Cilt 57, 1061-1062.
  • Sweeney, P. D., Anderson, K. & Bailey, S., 1986. Attributional Style in Depression: A Meta-Analytic Review. Journal of Personality and Social Psychology, 50(5), 974-991.
  • Taslak, S. & Işıkay, Ç., 2015. Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(3), 108-115.
  • Tolentino, L. R. ve diğerleri, 2014. Career adaptation: The relation of adaptability to goal orientation, proactive personality, and career optimism. Journal of Vocational Behavior, 84(1), 39-48.
  • Weigl, M. ve diğerleri, 2016. The associations of supervisor support and work overload with burnout and depression: a cross-sectional study in two nursing settings. Journal of Advanced Nursing, 72(8), 1774-1788.
  • Wiebe, D. J., Song, A. & Loyola, M. D. R., 2018. What mechanisms explain the links between personality and health?. C. Johansen (Editör), Personality and Disease: Scientific Proof vs. Wishful Thinking. (ss. 223-245) içinde. Academic Press.
  • Yılmaz, Ö., Boz, H. & Arslan, A., 2017. Depresyon Anksiyete Stres Ölçeğinin (DASS 21) Türkçe Kısa Formunun Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 78-91.
  • Zencirkıran, M., (2016). Kültür, toplumsallaşma ve kişilik. M. Zencirkıran (Editör), Davranış Bilimleri. (ss. 129-155) içinde. Bursa: Dora Yayıncılık.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Süreyya Ece 0000-0002-2110-8091

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ece, S. (2021). Covid 19 Pandemi Sürecindeki Tam Kapanma Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Stres, Depresyon ve Kaygı Düzeylerinin Kariyer İyimserliğine Etkisi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 257-270.