Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitim Hakkındaki Görüş ve Tutumlarının İncelenmesi: Bir Metasentez Çalışması

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 1, 131 - 142, 04.08.2022

Öz

Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim hakkındaki görüş ve tutumlarıyla ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmada nitel araştırma türlerinden biri olan metasentez yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler doküman analizi tekniği ile toplanmış ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Bu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim hakkındaki görüş ve tutumlarıyla ilgili bu alanda yapılan dört yüksek lisan tezi, sekiz makale olmak üzere 12 çalışma incelenmiştir. Veriler temalar çerçevesinde incelenerek genel sonuçlara ulaşılmaya çalışılmış ve sentezleme yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitimle ilgili tecrübelerinin olmadığı; uzaktan eğitim sürecinde sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunların aileden, öğrenciden, öğretmenden ve kitle iletişim araçları kaynaklı olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Alabay, A., & Taşdelen, V. (2017). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin EBA (Eğitimde Bilişim Ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 27- 29.
  • Balta, Y. & Türel Kılıç, Y. (2013). Çevrimiçi uzaktan eğitimde kullanılan farklı ölçme değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin bir inceleme. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 37-45.
  • Baran, H. (2020). Açık ve uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 28-40.
  • Baran, A. & Sadık, O. (2020). Covid 19 Sürecinde sınıf öğretmenlerinin acil uzaktan öğretim tecrübelerinin ve görüşlerinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 813-854.
  • Baran, A. & Sadık, O. (2021). Sınıf öğretmenlerinin acil uzaktan eğitim sürecindeki hazırbulunuşlukları ve görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,14(38), 1-33.
  • Barış, M. F. & Çankaya, P. (2016). Akademik personelin uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Journal of Human Science, 13(1), 399–413.
  • Başar, M., Arslan, S., Günsel, E., & Akpınar, M. (2019). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı, Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 3(2), 14-22.
  • Çilek, A., Uçan, A. & Ermiş M. (2021). Pandemi sürecinde sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turan: The Central and Eastern European Online Library, 13(49), 308-323.
  • Erbil, D. G., Demir, E., & Erbil, B.A. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Article in Turkish Studies - Educational Sciences, 16(3), 1473-1493. DOI: 10.47423/TurkishStudies.49745.
  • Fidan, M. (2020). Covid 19 belirsizliğinde eğitim: İlkokulda zorunlu eğitime ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43.
  • Gulati, S. (2008). Technology-enhanced learning in developing. International Review of Research in Open and Distance Learning, 9(1), 1-16.
  • Güneş, A. M. & Buluç, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımı ve öz yeterlilik inançları arasındaki ilişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 94-113.
  • Iyer, P., Azız, K, & Ojcıus, D. (2020). Impact of COVİD-19 on dental education in the United States. Journal Of Dental Education, 84(6), 718-722.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim. Pegem Akademi: Ankara.
  • Kızıltaş Y. & Çetinkaya Özdemir E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecine yönelik görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 20(80), 1896-1914.
  • Kurnaz, A., Kaynar, H., Şentürk Barışık, C., & Doğrukök, B. (2020). Öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Milli Eğitim, 49(1), 293-322.
  • Kurt, K., Kandemir, M. A., & Çelik, Y. (2021). Covid-19 Pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Türkiye Bilimsel Araştırma Dergisi, 6(1), 88-103.
  • Machado, C. (2007). Developing an e-readiness model for higher education institutions: Results of a focus group study. British Journal of Educational Technology, 38(1), 72- 82.
  • Orhan, F. & Akkoyunlu, B. (1999). Uzaktan eğitim yaklaşımında temel eğitim I.kademe öğretmenlerinin video destekli hizmetiçi eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(17), 134-141.
  • Özdemir, M. S. (2016). Öğretmen niteliğinin bir göstergesi olarak mesleki gelişim. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 233‐244.
  • Pişken, M.T.(2021). Sınıf öğretmenlerinin pandemi salgın nedeniyle uygulanan uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. [Yayımlanmışyüksek lisans Tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Saraçoğlu, M. (2015). Türkiye'de geometrik düşünme üzerine yapılan araştırmalara ilişkin bir meta-Sentez. [Yayımlanmış doktora tezi]. Dicle Üniversitesi.
  • Sarışık, S., Uslu, E., Sarışık, S., & Uslu, Ş. (2021). Covid-19 salgın sürecinde ilkokullarda uygulanan uzaktan eğitim sürecine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Kesit Akademi Dergisi, 7(28), 491-506.
  • Wach, E. (2013). Learning about qualitative document analysis.
  • Ülkü, S. (2018). İlkokullarda görev yapan öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Yassıbaş, E. C. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin uzaktan eğitim hakkındaki tutumlarının incelenmesi. [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi.
  • Yenerer, T. (2021). Uzaktan eğitim uygulamalarının sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Yılmaz, M. (2020). Uzaktan eğitimin iyileştirilmesi salgın kaynaklı eğitim krizini aşmak için öneriler. İlke Politika Notu, 12(20), 1-16.

Examınatıon of Classroom Teachers ' Opınıons and Attıtudes on Dıstance Education: A Metasynthesis Study

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 1, 131 - 142, 04.08.2022

Öz

In this study, it is aimed to examine the studies on the views and attitudes of classroom teachers about distance education. In this study, metasynthesis method, which is one of the qualitative research types, was used. The obtained data were collected by document analysis technique and analyzed by content analysis. In this research, 12 studies, including four master's theses and eight articles, made in this field about the views and attitudes of classroom teachers about distance education were examined. The data were analyzed within the framework of the themes and general results were tried to be reached and synthesis was made. According to the results of the research, primary school teachers do not have experience with distance education; It has been determined that the problems faced by classroom teachers in the distance education process originate from family, students, teachers and mass media.

Kaynakça

  • Alabay, A., & Taşdelen, V. (2017). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin EBA (Eğitimde Bilişim Ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 27- 29.
  • Balta, Y. & Türel Kılıç, Y. (2013). Çevrimiçi uzaktan eğitimde kullanılan farklı ölçme değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin bir inceleme. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 37-45.
  • Baran, H. (2020). Açık ve uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 28-40.
  • Baran, A. & Sadık, O. (2020). Covid 19 Sürecinde sınıf öğretmenlerinin acil uzaktan öğretim tecrübelerinin ve görüşlerinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 813-854.
  • Baran, A. & Sadık, O. (2021). Sınıf öğretmenlerinin acil uzaktan eğitim sürecindeki hazırbulunuşlukları ve görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,14(38), 1-33.
  • Barış, M. F. & Çankaya, P. (2016). Akademik personelin uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Journal of Human Science, 13(1), 399–413.
  • Başar, M., Arslan, S., Günsel, E., & Akpınar, M. (2019). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı, Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 3(2), 14-22.
  • Çilek, A., Uçan, A. & Ermiş M. (2021). Pandemi sürecinde sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turan: The Central and Eastern European Online Library, 13(49), 308-323.
  • Erbil, D. G., Demir, E., & Erbil, B.A. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Article in Turkish Studies - Educational Sciences, 16(3), 1473-1493. DOI: 10.47423/TurkishStudies.49745.
  • Fidan, M. (2020). Covid 19 belirsizliğinde eğitim: İlkokulda zorunlu eğitime ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43.
  • Gulati, S. (2008). Technology-enhanced learning in developing. International Review of Research in Open and Distance Learning, 9(1), 1-16.
  • Güneş, A. M. & Buluç, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımı ve öz yeterlilik inançları arasındaki ilişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 94-113.
  • Iyer, P., Azız, K, & Ojcıus, D. (2020). Impact of COVİD-19 on dental education in the United States. Journal Of Dental Education, 84(6), 718-722.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim. Pegem Akademi: Ankara.
  • Kızıltaş Y. & Çetinkaya Özdemir E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecine yönelik görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 20(80), 1896-1914.
  • Kurnaz, A., Kaynar, H., Şentürk Barışık, C., & Doğrukök, B. (2020). Öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Milli Eğitim, 49(1), 293-322.
  • Kurt, K., Kandemir, M. A., & Çelik, Y. (2021). Covid-19 Pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Türkiye Bilimsel Araştırma Dergisi, 6(1), 88-103.
  • Machado, C. (2007). Developing an e-readiness model for higher education institutions: Results of a focus group study. British Journal of Educational Technology, 38(1), 72- 82.
  • Orhan, F. & Akkoyunlu, B. (1999). Uzaktan eğitim yaklaşımında temel eğitim I.kademe öğretmenlerinin video destekli hizmetiçi eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(17), 134-141.
  • Özdemir, M. S. (2016). Öğretmen niteliğinin bir göstergesi olarak mesleki gelişim. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 233‐244.
  • Pişken, M.T.(2021). Sınıf öğretmenlerinin pandemi salgın nedeniyle uygulanan uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. [Yayımlanmışyüksek lisans Tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Saraçoğlu, M. (2015). Türkiye'de geometrik düşünme üzerine yapılan araştırmalara ilişkin bir meta-Sentez. [Yayımlanmış doktora tezi]. Dicle Üniversitesi.
  • Sarışık, S., Uslu, E., Sarışık, S., & Uslu, Ş. (2021). Covid-19 salgın sürecinde ilkokullarda uygulanan uzaktan eğitim sürecine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Kesit Akademi Dergisi, 7(28), 491-506.
  • Wach, E. (2013). Learning about qualitative document analysis.
  • Ülkü, S. (2018). İlkokullarda görev yapan öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Yassıbaş, E. C. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin uzaktan eğitim hakkındaki tutumlarının incelenmesi. [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi.
  • Yenerer, T. (2021). Uzaktan eğitim uygulamalarının sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Yılmaz, M. (2020). Uzaktan eğitimin iyileştirilmesi salgın kaynaklı eğitim krizini aşmak için öneriler. İlke Politika Notu, 12(20), 1-16.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Yakup Savran Bu kişi benim 0000-0002-7261-6619

Ayşegül Karabay 0000-0003-4778-1679

Yayımlanma Tarihi 4 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Savran, Y., & Karabay, A. (2022). Sınıf Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitim Hakkındaki Görüş ve Tutumlarının İncelenmesi: Bir Metasentez Çalışması. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 131-142.