Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Oyun Tabanlı Problem Çözme Etkinlikleri ile Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumlarının Desteklenmesi

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 22 - 53, 31.12.2022

Öz

Çalışmanın amacı oyun tabanlı tasarlanan problem çözme etkinliklerinin matematik tutumuna etkisini incelemektir. Çalışmada öğrencilerin deneyimledikleri problem çözme süreciyle tutumun vizyon, duygu, başarı algısı bileşenleri arasındaki ilişkiye odaklanılmıştır. Katılımcılar İç Anadolu Bölgesi’ndeki bir ilin merkezindeki orta sosyoekonomik düzeydeki bir ortaokulun 7. sınıfına devam etmekte olan 24 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada programdaki kazanımlarla uyumlu oyun tabanlı 6 problem çözme etkinliği tasarlanmıştır. Etkinlikler tasarlanan özel materyaller eşliğinde oyun tabanlı uygulanmıştır. Uygulama her hafta iki ders saati olmak üzere toplamda 12 hafta sürmüştür. Veriler çalışma öncesi ve sonrası uygulanan yazılı görüşme formu, öğrenci resimleri ve odak grup öğrencilerinin süreçle ilgili yazdıkları hikayelerden ve bu öğrencilerle yapılan bireysel görüşme verilerinden oluşmaktadır. Verilerin analizinde nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda oyun tabanlı problem çözme etkinliklerinin matematik tutumunun gelişimini desteklediği ve tutumun vizyon, duygu, başarı algısı bileşenlerinin birlikte geliştikleri görülmüştür.

Destekleyen Kurum

Anadolu Üniversitesi

Proje Numarası

1403E099

Kaynakça

  • Akın, F. A., ve Atıcı, B. (2015). Oyun tabanlı öğrenme ortamlarının öğrenci başarısına ve görüşlerine etkisi. Turkish Journal of Eduational Studies, 75-102. https://doi.org/10.24106/kefdergi.207
  • Amado, N. and Carreiara, S. (2018). Student’s Attitudes in a Mathematical Problem Solving Competition. N. Amado et al. (eds). Broadening the Scope of Research on Mathematical Problem Solving, Research in Mathematics Education.
  • Arcagök, S. (2021). The impact of game-based teaching practices in different curricula on academic achievement. International Online Journal of Education and Teaching, 8(2), 778-796.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bogdan, R. C., and Biklen, S. K. (2006). Qualitative research for education: An Introduction to Theories and Methods (5th ed.) Pearson: US.
  • Burton D. M. (2017). Matematik Tarihi Giriş, Nobel Yaşam.
  • Coştu, S., Aydın, S., ve Filiz, M. (2009).Students' conceptions about browser-gamebased learning in mathematics education: TTNetvitamin case. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1 (1), 1848- 1852. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.326
  • Demir, N. ve Bilgin, E. A. (2021). Ortaokul 8. Sınıf Matematik Dersinde Oyun Tabanlı Öğretim Yönteminin Akademik Başarıya ve Tutuma Etkisi.
  • Di Martino, P., and Zan, R. (2010). ‘‘Me and Maths’’: towards a definition of attitude grounded on students’ narratives. Journal of Mathematics Teacher Education, 13 (1), 27-48.
  • Ebner, M., & Holzinger, A. (2007). Successful implementation of user-centered game based learning in higher education: An example from civil engineering. Computers & Education, 49(3), 873-890.
  • Erdem, E. (2015). Zenginleştirilmiş öğrenme ortamının matematiksel muhakemeye ve tutuma etkisi. (Doktora tezi). Atatürk Üniversitesi,, Erzurum, Türkiye.
  • Erdoğan, A., Erdoğan, E. Ö., Garan, Ö., ve Güler, M. (2012). Matematiğin Popülerleştirilmesine Yönelik Tasarlanan Bir Eğitim-Öğretim Ortamının Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 11 (1), 51-74.
  • Erdoğan, A. ve Yemenli, E. (2019). Gifted students’ attitudes towards mathematics: a qualitative multidimensional analysis. Asia Pacific Education Review, 20, 37-52.
  • Ernest, P. (1996). Popularization: Myths, Mass media and Modernism. In A.J. Bishop (Eds.), International Handbook of Research in Mathematics Education (785-817), Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Harter C. A., ve Ku, H. Y. (2008). The effects of spatial contiguity within computer-based instruction of group personalized two-step mathematics word problems. Computers in Human Behavior, 24 (4), 1668–1685. https://doi.org/10.1016/j.chb.2007.06.006
  • Howson, A. G., Kahane, J.P. and Pollak, H. (1988). The International Commision on Mathematical Instruction. L’Enseignement Mathematique, 34, 205- 212.
  • Taşpınar, M. (2016). Kuramdan uygulamaya öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Edge Akademi.
  • TORAMAN, Ç., ÇELİK, Ö. C., & ÇAKMAK, M. (2018). Oyun-tabanlı öğrenme ortamlarının akademik başarıya etkisi: bir meta–analiz çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 1803-1811.
  • Türk Dil Kurumu [TDK]. (2022). Oyun. https://sozluk.gov.tr/
  • Yusof, Y.M. ve Toll, D. (1999). Changing Attitudes To Univercity Mathematics Through Problem Solving. Educational Studies in Mathematics 37: 67–82, 1999.
  • Zan, R. And Di Martino, P. (2007). Attitude Toward Mathematics: Overcoming the Positive/Negative Dichotomy. The Montana Mathematics Enthusiast, 3, 157-168.

Supporting Secondary School Students’ Mathematics Attitudes with Game-Based Problem Solving Activities

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 22 - 53, 31.12.2022

Öz

The aim of this study is to examine the effect of game-based designed problem-solving activities on student’s mathematics attitudes. The study focused on the evolution of the vision of mathematics, emotional dimension, perceived competence, which are considered as three dimensions of the attitude towards mathematics. The participants consisted of 24 seventh grade students. A total of 6 activities, which were based on game-based mathematical problems allowing different problem-solving strategies and approaches, were designed in study. The data were collected through a written interview form before and after activities, students’ drawings, stories written by a focus group and, individual interviews with focus group about the whole process. Data were analysed using qualitative content analysis method. The results showed a positive development related to the three dimensions of the attitude and an interaction between dimensions, as a positive development of the designed activities on students’ attitude towards mathematics.

Proje Numarası

1403E099

Kaynakça

  • Akın, F. A., ve Atıcı, B. (2015). Oyun tabanlı öğrenme ortamlarının öğrenci başarısına ve görüşlerine etkisi. Turkish Journal of Eduational Studies, 75-102. https://doi.org/10.24106/kefdergi.207
  • Amado, N. and Carreiara, S. (2018). Student’s Attitudes in a Mathematical Problem Solving Competition. N. Amado et al. (eds). Broadening the Scope of Research on Mathematical Problem Solving, Research in Mathematics Education.
  • Arcagök, S. (2021). The impact of game-based teaching practices in different curricula on academic achievement. International Online Journal of Education and Teaching, 8(2), 778-796.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bogdan, R. C., and Biklen, S. K. (2006). Qualitative research for education: An Introduction to Theories and Methods (5th ed.) Pearson: US.
  • Burton D. M. (2017). Matematik Tarihi Giriş, Nobel Yaşam.
  • Coştu, S., Aydın, S., ve Filiz, M. (2009).Students' conceptions about browser-gamebased learning in mathematics education: TTNetvitamin case. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1 (1), 1848- 1852. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.326
  • Demir, N. ve Bilgin, E. A. (2021). Ortaokul 8. Sınıf Matematik Dersinde Oyun Tabanlı Öğretim Yönteminin Akademik Başarıya ve Tutuma Etkisi.
  • Di Martino, P., and Zan, R. (2010). ‘‘Me and Maths’’: towards a definition of attitude grounded on students’ narratives. Journal of Mathematics Teacher Education, 13 (1), 27-48.
  • Ebner, M., & Holzinger, A. (2007). Successful implementation of user-centered game based learning in higher education: An example from civil engineering. Computers & Education, 49(3), 873-890.
  • Erdem, E. (2015). Zenginleştirilmiş öğrenme ortamının matematiksel muhakemeye ve tutuma etkisi. (Doktora tezi). Atatürk Üniversitesi,, Erzurum, Türkiye.
  • Erdoğan, A., Erdoğan, E. Ö., Garan, Ö., ve Güler, M. (2012). Matematiğin Popülerleştirilmesine Yönelik Tasarlanan Bir Eğitim-Öğretim Ortamının Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 11 (1), 51-74.
  • Erdoğan, A. ve Yemenli, E. (2019). Gifted students’ attitudes towards mathematics: a qualitative multidimensional analysis. Asia Pacific Education Review, 20, 37-52.
  • Ernest, P. (1996). Popularization: Myths, Mass media and Modernism. In A.J. Bishop (Eds.), International Handbook of Research in Mathematics Education (785-817), Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Harter C. A., ve Ku, H. Y. (2008). The effects of spatial contiguity within computer-based instruction of group personalized two-step mathematics word problems. Computers in Human Behavior, 24 (4), 1668–1685. https://doi.org/10.1016/j.chb.2007.06.006
  • Howson, A. G., Kahane, J.P. and Pollak, H. (1988). The International Commision on Mathematical Instruction. L’Enseignement Mathematique, 34, 205- 212.
  • Taşpınar, M. (2016). Kuramdan uygulamaya öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Edge Akademi.
  • TORAMAN, Ç., ÇELİK, Ö. C., & ÇAKMAK, M. (2018). Oyun-tabanlı öğrenme ortamlarının akademik başarıya etkisi: bir meta–analiz çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 1803-1811.
  • Türk Dil Kurumu [TDK]. (2022). Oyun. https://sozluk.gov.tr/
  • Yusof, Y.M. ve Toll, D. (1999). Changing Attitudes To Univercity Mathematics Through Problem Solving. Educational Studies in Mathematics 37: 67–82, 1999.
  • Zan, R. And Di Martino, P. (2007). Attitude Toward Mathematics: Overcoming the Positive/Negative Dichotomy. The Montana Mathematics Enthusiast, 3, 157-168.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Fatma Nur Çoban 0000-0002-9685-1816

Abdulkadir Erdoğan 0000-0002-6553-8309

Proje Numarası 1403E099
Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çoban, F. N., & Erdoğan, A. (2022). Oyun Tabanlı Problem Çözme Etkinlikleri ile Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumlarının Desteklenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 22-53.