Bu çalışmada %10 balık yağı
biyodizeli-%90 dizel yakıt karışımı ile (B10) çalışan direkt enjeksiyonlu bir dizel
motorunda yanma ve motor performansı deneysel olarak araştırılmıştır. Bu amaçla
deney motoru maksimum tork devri olan 2200 d/d’da 3.75, 7.5, 11.25 ve 15 Nm
motor yüklerinde çalıştırılmıştır. Silindir basıncı, ısı dağılımı, yanma süresi,
tutuşma gecikmesi, indike termik verim ve özgül yakıt tüketimi gibi yanma ve
motor performans parametrelerinin değişimleri incelenmiştir. Balık yağı
biyodizeli ile silindir basıncı ve ısı dağılımın arttığı yanma süresinin
kısaldığı görülmüştür. Deney sonuçlarında balık yağı biyodizeli ile silindir
içi sıcaklığın arttığı görülmüştür. Balık yağının düşük ısıl enerjisinden
dolayı biyodizel ile indike ortalama efektif basınç ve indike termik verim
azalmıştır. 11.25 Nm motor yükünde dizel yakıtı ile %28.27 termik verim elde
edilirken B10 yakıtı ile %25.58 olarak belirlenmiştir. Özgül yakıt tüketimi ise
aynı motor yükünde dizel yakıtı ile 0.162 kg/kWh hesaplanırken B10 yakıtı ile
yaklaşık %32 artarak 0.214 kg/kWh olarak belirlenmiştir. Deney sonuçları balık
yağı biyodizeli-dizel yakıt karışımının dizel motorda değişikliğe gidilmeden
kullanılabileceğini ve yanma karakteristiklerinin iyileştiğini göstermiştir.
In the current study, combustion
and performance characteristics of a direct injection diesel engine fuelled
with the blends of 10% fish oil biodiesel and 90% diesel fuel were investigated
experimentally. For this reason, the test engine was run at 2200 rpm and 3.75,
7.5, 11.25 and 15 Nm engine loads. The variations of in-cylinder pressure, heat
release, combustion duration, ignition delay, thermal efficiency and specific
fuel consumption were observed. In-cylinder pressure and heat release increased
while combustion duration was shortened with fish oil biodiesel. Test results
showed that in-cylinder temperature increased with fish oil biodiesel.
Indicated mean effective pressure (imep) and indicated thermal efficiency (ITE)
decrased owing to lower calorific value of fish oil biodiesel. ITE was
determined as 28.27% with diesel whereas 25.58% with B10 at 11.25 Nm engine
load. Specific fuel consumption (SFC) was computed as 0.162 kg/kWh with diesel
while 0.214 kg/kWh with B10 with the increase of about 32%. Test results showed
that the blends of fish oil biodiesel-diesel can be utilized without
modifications in diesel engines and combustion characteristics were improved.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Tasarım ve Teknoloji |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1 |