Bu
çalışmada, açık kanal içerisinde daralma ve genişleme kesiti oluşturan trapez
başlıklı yapı ile etkileşimde bulunan akım, deneysel ve sayısal olarak
incelenmiştir. Deneysel çalışmalarda, hız alanı akustik doppler hız ölçer
(Acoustic Doppler Velocimeter-ADV) ve su yüzü profili ise limnimetre
kullanılarak ölçülmüştür. Sayısal modellemelerde Standart k- ε (SKE),
Renormalization Group k- ε (RNG), Realizeble k- ε (RKE), Standart k-ω (SKW),
Kayma gerilmesi taşınımı (Shear Stress Transport-SST), Reynolds gerilme modeli
(Reynolds Stress Model-RSM) ve Bağımsız Girdap Benzetimi (Detached-Eddy
Simulation-DES) ve Büyük Girdap Benzetimi (Large Eddy Simulation-LES) modelleri
kullanılarak, akım hız alanı ve su yüzü profili belirlenmiştir. Kullanılan
modellerin performansları, Ortalama Karesel Hata (OKH) ve Ortalama Mutlak
Göreceli Hata (OMGH) parametrelerine göre değerlendirilmiştir. Sayısal model
sonuçları üzerinde etkisinin olduğu bilinen hesaplama ağının analizinde Ağ
Yakınsama İndeksi (Grid Convergence Index-GCI) yöntemi, serbest su yüzünün
belirlenmesinde ise Akışkan Hacimleri Yöntemi (Volume of Fluids-VOF)
kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, akım hız alanı ve serbest su yüzü profilinin
belirlenmesinde, DES modelinin kullanılan diğer modellere göre daha başarılı
sonuç verdiği belirlenmiştir.
Açık kanal akımları Akustik doppler hız ölçer Hesaplamalı akışkanlar dinamiği Hız alanı Türbülans kapatma modelleri
Harran Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi
17080
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Tasarım ve Teknoloji |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 17080 |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 17 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 4 |