In this study, it is aimed to investigate the effect of the cultural characteristics of the society and global trends on furniture design in the process of designing furniture, which is an industrial product, and especially the recognition of authentic Turkish furniture in world markets. Within the scope of the study, it is aimed to reveal the views of the relevant academicians, furniture and interior design teachers working in the provinces of Ankara and Istanbul, and those working at all levels in the furniture sector companies in these provinces. In the research carried out with the quantitative research technique, a questionnaire on the subject was applied to 726 people selected randomly from the relevant study universe, and the data of the results obtained were analyzed and evaluated with the SPSS program. According to the results of the study, it is necessary to discover its own values, to examine its own culture more deeply for the furniture design that has the identity characteristics of a certain culture, the identities of the designers are shaped under the influence of the cultural characteristics of their societies, the designers should follow the global trends and influence them, the authentic Turkish furniture is not recognized in the world markets, Accordingly, it has been concluded that it is necessary to discover its own values, to examine and evaluate its own culture more deeply for furniture design that has the identity characteristics of a particular culture. In this context, it is recommended to design furniture using motifs, symbols and patterns belonging to Turkish culture, to open design schools in this context and to carry out projects on this subject in order to increase the recognition of authentic Turkish furniture.
Bu çalışmada, endüstriyel bir ürün olan mobilyanın tasarlanması sürecinde toplumun kültürel niteliklerinin ve küresel eğilimlerin mobilya tasarımına etkisinin ve özellikle de özgün Türk mobilyasının Dünya pazarlarında tanınırlığının araştırılması amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında, Ankara ve İstanbul illerinde görev yapmakta olan ilgili akademisyenlerin, mobilya ve iç mekân tasarımı alanı öğretmenlerinin ve bu illerdeki mobilya sektörü firmalarında her kademede çalışanların görüşlerini ortaya koymak hedeflenmiştir. Nicel araştırma tekniği ile yürütülen araştırmada, ilgili çalışma evreninden tesadüfi yöntemle seçilen 726 kişiye konuya ilişkin bir anket uygulanmış, elde edilen sonuçlara ait veriler SPSS programı ile analiz edilerek değerlendirilmiştir. Çalışma sonuçlarına göre, belirli bir kültürün kimlik özelliklerini taşıyan mobilya tasarımı için kendi değerlerini keşfetmek, kendi kültürünü daha derinlemesine incelemek gerektiği, tasarımcıların kimliklerinin toplumlarının kültürel niteliklerinin etkisinde şekillendiği, tasarımcıların küresel eğilimleri takip etmeleri ve onları etkilemeleri gerektiği, özgün Türk mobilyasının Dünya pazarlarında tanınırlığının olmadığı, buna göre de belirli bir kültürün kimlik özelliklerini taşıyan mobilya tasarımı için kendi değerlerini keşfetmek, kendi kültürünü daha derinlemesine incelemek ve değerlendirmek gerektiği sonucu çıkmıştır. Bu bağlamda, özgün Türk Mobilyasının tanınırlığının arttırılması için Türk kültürüne ait motifler, semboller, desenler kullanılarak mobilyalar tasarlanması, bu kapsamda tasarım okulları açılması ve bu konuda projeler yürütülmesi önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Üretim ve Endüstri Mühendisliği (Diğer) |
Bölüm | Tasarım ve Teknoloji |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 4 Kasım 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 4 |