Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yerel Halkın İnanç Turizmine Yönelik Bakış Açılarının Demografik Özelliklere Göre Değerlendirilmesi

Yıl 2019, 2019 Ek Sayı, 124 - 131, 27.10.2019

Öz

Bu çalışma, alternatif turizmin önemli
bir çeşidi olan inanç turizmine yönelik Kastamonu’da yaşayan yerel halkın bakış
açılarını tespit etmek ve bu bakış açılarının, demografik özelliklere göre
farklılaşma durumlarını belirlemek üzere gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri
toplama yöntemi olarak anket tekniği kullanılmış ve 385 kişiden veriler
toplanmıştır.  Veriler SPSS 22 paket
programında analiz edilmiştir. Elde edilen analiz sonuçlarına göre, inanç
turizmine yönelik ölçekte; sosyo-ekonomik kazanımlar, turiste bakış açısı ve
inanç kaynaklarının bilinirliği olmak üzere 3 boyut ortaya çıkmıştır. Yerel
halkın inanç turizmine yönelik bakış açılarının genelde olumlu olduğu,
özellikle yerel halkın inanç turizmi için gelen turiste bakış açısının diğer
boyutlara göre daha olumlu değerlendirildiği tespit edilmiştir.   Elde
edilen bir başka önemli sonuca göre; yerel halkın cinsiyet, yaş, medeni durum,
eğitim ve gelir durumlarına göre inanç turizmine yönelik bakış açılarının
farklılaştığı ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Baş, T. (2001). Anket. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Bingöl, Z. (2004). Akdeniz Bölgesinin Kültür ve İnanç Turizmi Potansiyeli Açısından Değerlendirilmesi, Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, (8), ss. 125-137.
  • Büyükşalvarcı, A., Şapcılar, M. C., Altınışık, İ. ve Şimşek, Ç. (2017). Turizm Öğrencilerinin İnanç Turizmine Yönelik Bakış Açıları, Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, Sayı: 14, ss. 42-61.
  • Eykay, İ, Dalgın, T. ve Çeken, H. (2015). İnanç Turizmi Potansiyeli Açısından Antakya’nın Değerlendirilmesi, Journal of Life Economics, 2(2), ss. 59-74.
  • Göktaş, L. S. (2016). Şanlıurfa ve Konya İllerinin İnanç Turizmi Potansiyelleri ve Halkın İnanç Turizmine Bakışı Açısından İki İlin Karşılaştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Konya.
  • Güzel, F. Ö. (2004). Turistik Ürün Çeşitlendirmesi Kapsamında Yeni Bir Dinamik: İnanç Turizmi, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 2(2), ss. 87-100.
  • İbret, B. Ü., Aydınözü, D. ve Uğurlu, M. (2015). Kastamonu Şehrinde Kültür ve İnanç Turizmi, Marmara Coğrafya Dergisi, (32), ss. 239-269.
  • Kervankıran, İ. ve Eryılmaz, A. G. (2017). İnanç Turizmine Yönelik Ziyaretçi Algılarının Demografik Farklılıklar Açısından İncelenmesi: Konya Mevlana Müzesi Örneği, Akademik Bakış Dergisi, (59), ss. 276-296.
  • Morpeth, N. D. (2011). Church Tourism And Faith Tourism İnitiatives İn Northern England: İmplications For The Management of Religious Tourism Sites, International Journal of Business and Globalisation, 7(1), ss. 93-101.
  • Nunnally, J. C. & Bernstein I. H. (1994). Psychometric Theory, Third Edition, McGraw-Hill, New York.
  • Sargın, S. (2006). Yalvaç’ta İnanç Turizmi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), ss. 1-18.
  • Scherer, R. Wiebe, F.A., Luther, D.C.& Adams,J.S. (1988). Dimensionality of Coping Factorstability Using The Ways of Coping Questionnaire, Psychological Report, 62, 763-770.
  • Şahiner, T. (2012). İnanç Turizmi Potansiyeli ve Halkın İnanç Turizmine Bakışı Açısından Karaman, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Konya.
  • Şaman, E. (2009). Mersin İli İnanç Turizmi Açısından Değerlendirme: Mersin’de İnanç Turizmine Katılanların Profili Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı, Mersin.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S., (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.) Pearson, Boston.
  • Usta, K. M. (2005). İnanç Turizmi Potansiyeli Açısından İznik’in Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı, Balıkesir.
  • Ünal, H. (2014). Batı Karadeniz Bölümünde Turistik Ürün Çeşitlendirme: İnanç Turizmi Kaynaklarının Değerlemesi Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Karabük.

Evaluation of The Perspective of Local People Towards Faith Tourism According to Their Demographic Characteristics

Yıl 2019, 2019 Ek Sayı, 124 - 131, 27.10.2019

Öz

The purpose of this study was to identify the perspectives of the local
people living in Kastamonu for faith tourism, an important type of alternative
tourism, and to determine the divergence of these views according to their
demographic characteristics. Survey technique was used as data collection
method in the survey and data were collected from 385 persons. According to the
results of the analysis, faith tourism; socioeconomic gains, perspectives on
tourism, and awareness of sources of belief three concepts emerged. It has been
determined that local people's perspectives on faith tourism are generally
positive and especially the local people's view of tourists coming to faith
tourism is evaluated more positively than other dimensions. According to
another important result obtained; It has been revealed that the perspectives
of the local people towards faith tourism are positive and the points of view
of the local people about faith tourism are different according to their
gender, age, marital status, education and income situation

Kaynakça

  • Baş, T. (2001). Anket. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Bingöl, Z. (2004). Akdeniz Bölgesinin Kültür ve İnanç Turizmi Potansiyeli Açısından Değerlendirilmesi, Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, (8), ss. 125-137.
  • Büyükşalvarcı, A., Şapcılar, M. C., Altınışık, İ. ve Şimşek, Ç. (2017). Turizm Öğrencilerinin İnanç Turizmine Yönelik Bakış Açıları, Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, Sayı: 14, ss. 42-61.
  • Eykay, İ, Dalgın, T. ve Çeken, H. (2015). İnanç Turizmi Potansiyeli Açısından Antakya’nın Değerlendirilmesi, Journal of Life Economics, 2(2), ss. 59-74.
  • Göktaş, L. S. (2016). Şanlıurfa ve Konya İllerinin İnanç Turizmi Potansiyelleri ve Halkın İnanç Turizmine Bakışı Açısından İki İlin Karşılaştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Konya.
  • Güzel, F. Ö. (2004). Turistik Ürün Çeşitlendirmesi Kapsamında Yeni Bir Dinamik: İnanç Turizmi, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 2(2), ss. 87-100.
  • İbret, B. Ü., Aydınözü, D. ve Uğurlu, M. (2015). Kastamonu Şehrinde Kültür ve İnanç Turizmi, Marmara Coğrafya Dergisi, (32), ss. 239-269.
  • Kervankıran, İ. ve Eryılmaz, A. G. (2017). İnanç Turizmine Yönelik Ziyaretçi Algılarının Demografik Farklılıklar Açısından İncelenmesi: Konya Mevlana Müzesi Örneği, Akademik Bakış Dergisi, (59), ss. 276-296.
  • Morpeth, N. D. (2011). Church Tourism And Faith Tourism İnitiatives İn Northern England: İmplications For The Management of Religious Tourism Sites, International Journal of Business and Globalisation, 7(1), ss. 93-101.
  • Nunnally, J. C. & Bernstein I. H. (1994). Psychometric Theory, Third Edition, McGraw-Hill, New York.
  • Sargın, S. (2006). Yalvaç’ta İnanç Turizmi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), ss. 1-18.
  • Scherer, R. Wiebe, F.A., Luther, D.C.& Adams,J.S. (1988). Dimensionality of Coping Factorstability Using The Ways of Coping Questionnaire, Psychological Report, 62, 763-770.
  • Şahiner, T. (2012). İnanç Turizmi Potansiyeli ve Halkın İnanç Turizmine Bakışı Açısından Karaman, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Konya.
  • Şaman, E. (2009). Mersin İli İnanç Turizmi Açısından Değerlendirme: Mersin’de İnanç Turizmine Katılanların Profili Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı, Mersin.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S., (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.) Pearson, Boston.
  • Usta, K. M. (2005). İnanç Turizmi Potansiyeli Açısından İznik’in Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı, Balıkesir.
  • Ünal, H. (2014). Batı Karadeniz Bölümünde Turistik Ürün Çeşitlendirme: İnanç Turizmi Kaynaklarının Değerlemesi Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Karabük.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Bakkaloğlu 0000-0002-5105-5955

Cenk Murat Koçoğku Bu kişi benim 0000-0002-9888-6051

Ayşegül Acar 0000-0002-1871-4904

Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 29 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 2019 Ek Sayı

Kaynak Göster

APA Bakkaloğlu, F., Koçoğku, C. M., & Acar, A. (2019). Yerel Halkın İnanç Turizmine Yönelik Bakış Açılarının Demografik Özelliklere Göre Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 124-131. https://doi.org/10.36362/gumus.612784