Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Girişimcilik Eğitimi Alan Üniversite Mezunlarının Girişimcilik Eğilimi Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 3, 816 - 830, 25.10.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı girişimcilik eğitimi alarak üniversiteden mezun olanların girişimcilik eğilimini araştırmaktır. Araştırmanın evreni, üniversitede ön lisans veya lisans düzeyinde eğitim görüp girişimcilik eğitimi alarak mezun olan kişilerdir. Bunun için daha önce geçerliliği ve güvenilirliği tespit edilmiş ölçeğe bazı demografik sorular da eklenerek bir anket hazırlanmıştır. Bu anket Çankırı Karatekin Üniversitesinden girişimcilik dersi alarak mezun olanların tamamına gönderilmiştir. Mezunlardan elde edilen veriler SPSS programıyla analiz edilmiştir. Yapılan faktör analizi sonucunda girişimciliğin alt boyutları olarak liderlik yönlü olma, risk alma eğilimi ve kendine güven alt faktörleri elde edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre girişimcilik eğitimi alarak mezun olanların girişimcilik eğiliminin yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların demografik özellikleri açısından girişimcilik eğilimine yönelik anlamlı bir fark bulunamamıştır. Üniversitelerde verilen girişimcilik eğitiminin, farkındalık meydana getirdiği ve kişilerin üniversiteden mezun olduktan sonra yüksek girişimcilik eğilimine sahip olarak kendi işlerini kurmalarını teşvik ettiği görülmektedir.

Kaynakça

  • Balaban, Ö. ve Özdemir, Y. (2008). Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerindeki etkisi: Sakarya Üniversitesi İİBFörneği, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 3(2), 133-147.
  • Çetinkaya Bozkurt, Ö. ve Alparslan, A. M. (2013). Girişimcilerde bulunması gereken özellikler ile girişimcilik eğitimi: Girişimci ve öğrenci görüşleri, Girişimcilik Ve Kalkınma Dergisi 8(1), 7-28.
  • DPT. (2013). Onuncu Kalkınma Planı (2014–2018), 06.07.2013 Tarih ve 28699 Mükerrer Sayılı Resmi Gazete.
  • Döm, S. (2012). Girişimcilik ve küçük işletme yöneticiliği, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Eser, G. ve Yıldız M. L. (2015). Türkiye’de girişimcilik araştırmalarının odağı nedir? – Yazın üzerine bir inceleme, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi,11(43), 91-117. doi: 10.14783/od.v11i43.5000070104
  • Güney, S. (2008). Girişimcilik temel kavramlar ve bazı güncel konular, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kaya, A. (2007). Bilişim ve iletişim ışığında girişimcilik ve KOBİ yönetimi, Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Kılıç, S. (2016). Cronbach’ ın Alfa Güvenirlik Katsayısı. Journal of Mood Disorders, 6 (1), 47-48.
  • Koparan, E. ve Kahraman N. (2016). Uygulamalı girişimcilik eğitimlerinden faydalanan kadınların iş kurma süreçlerine ilişkin bir analiz: Amasya ili örneği, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 7(17), 39-63. doi: 10.17823/gusb.305
  • Korkmaz, O. (2012). “Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi örneği”, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi, 14(2), 209–226.
  • Müftüoğlu, M. T. ve Haliloğlu, N. (2013). Nasıl girişimci olunur?, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Müftüoğlu, M. T. ve Durukan, T. (2004). Girişimcilik ve KOBİ’ler, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Patır, S. ve Karahan, M. (2010). Girişimcilik eğitimi ve üniversite öğrencilerinin girişimcilik profillerinin belirlenmesine yönelik bir alan araştırması, İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 1(2). 27-44.
  • Pazarcık, Y. (2016). Üniversitelerimiz girişimci yetiştirebiliyor mu?: Üniversite öğrencilerinin girişimcilik algısını/eğilimini/özelliklerini ölçen araştırmaların sonuçsal bir değerlendirmesi, Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi Girişimcilik Özel Sayısı, 17(37), 140-169.
  • T.C. Resmi Gazete, On birinci Kalkınma Planı (2019–2023), 23.07.2019 Tarih ve 30840 Mükerrer Sayılı Resmi Gazete.
  • Tanrısever, N. H. (2004). Avrupa Birliğinde girişimciliğin teşvik edilmesi için izlenen politikalar ve Türkiye’deki politikaların Avrupa Birliği uygulamalarına uyumu. Avrupa Birliği Genel Sekreterliği, Sektörel ve Bölgesel Politikalar Dairesi, Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • Tekin, M. (2006). Girişimcilik ve küçük işletme yöneticiliği, Konya: Günay Ofset.
  • Top, S. (2011). MYO Öğrencilerinin gelecekteki girişimcilik kariyer niyetlerinin planlı davranış modeli kapsamında değerlendirilmesi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 269-289.
  • TÜİK, TÜİK Haber Bülteni, Sayı: 30847, 05 Mart 2019, Ankara.
  • Ulutürk Akman, S. ve Bektaş, H. (2015). Üniversite öğrencilerinin girişimci özelliklerinin incelenmesi, Marmara Üniversitesi İ.İ.B. Dergisi, 37(1), 217-232. doi: 10.14780/iibd.56366
  • Yılmaz, E. ve Sünbül A. M. (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 195-203.
  • Yurtseven, H. R. (2007). Girişimcilik küçük bir işletme kurmak ve yönetmek, Ankara: Detay Yayıncılık.

A Research on Entrepreneurship Tendency of University Graduates Receiving Entrepreneurship Education

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 3, 816 - 830, 25.10.2020

Öz

The aim of this study is to investigate entrepreneurship tendency of university graduates who received entrepreneurship education. The scope of the research consists of people who have graduated from university with an associate degree or bachelor's degree and received entrepreneurship education. For this purpose, a questionnaire was prepared by adding some demographic questions to the scale whose validity and reliability was determined before. This questionnaire was sent to all Çankırı Karatekin University graduates who received entrepreneurship courses. Datas obtained from graduates were analyzed with SPSS programme. As a result of factor analysis, leadership-oriented, risk-taking tendency and self-confidence sub-factors were obtained as the sub-dimensions of entrepreneurship. According to the results of the analysis, the entrepreneurship tendency of the graduates who received entrepreneurship training was found to be high. There was no significant difference in terms of demographic characteristics of entrepreneurship tendency. Entrepreneurship education in universities creates awareness and encourages people to start their own business after graduation from university.

Kaynakça

  • Balaban, Ö. ve Özdemir, Y. (2008). Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerindeki etkisi: Sakarya Üniversitesi İİBFörneği, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 3(2), 133-147.
  • Çetinkaya Bozkurt, Ö. ve Alparslan, A. M. (2013). Girişimcilerde bulunması gereken özellikler ile girişimcilik eğitimi: Girişimci ve öğrenci görüşleri, Girişimcilik Ve Kalkınma Dergisi 8(1), 7-28.
  • DPT. (2013). Onuncu Kalkınma Planı (2014–2018), 06.07.2013 Tarih ve 28699 Mükerrer Sayılı Resmi Gazete.
  • Döm, S. (2012). Girişimcilik ve küçük işletme yöneticiliği, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Eser, G. ve Yıldız M. L. (2015). Türkiye’de girişimcilik araştırmalarının odağı nedir? – Yazın üzerine bir inceleme, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi,11(43), 91-117. doi: 10.14783/od.v11i43.5000070104
  • Güney, S. (2008). Girişimcilik temel kavramlar ve bazı güncel konular, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kaya, A. (2007). Bilişim ve iletişim ışığında girişimcilik ve KOBİ yönetimi, Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Kılıç, S. (2016). Cronbach’ ın Alfa Güvenirlik Katsayısı. Journal of Mood Disorders, 6 (1), 47-48.
  • Koparan, E. ve Kahraman N. (2016). Uygulamalı girişimcilik eğitimlerinden faydalanan kadınların iş kurma süreçlerine ilişkin bir analiz: Amasya ili örneği, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 7(17), 39-63. doi: 10.17823/gusb.305
  • Korkmaz, O. (2012). “Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi örneği”, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi, 14(2), 209–226.
  • Müftüoğlu, M. T. ve Haliloğlu, N. (2013). Nasıl girişimci olunur?, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Müftüoğlu, M. T. ve Durukan, T. (2004). Girişimcilik ve KOBİ’ler, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Patır, S. ve Karahan, M. (2010). Girişimcilik eğitimi ve üniversite öğrencilerinin girişimcilik profillerinin belirlenmesine yönelik bir alan araştırması, İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 1(2). 27-44.
  • Pazarcık, Y. (2016). Üniversitelerimiz girişimci yetiştirebiliyor mu?: Üniversite öğrencilerinin girişimcilik algısını/eğilimini/özelliklerini ölçen araştırmaların sonuçsal bir değerlendirmesi, Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi Girişimcilik Özel Sayısı, 17(37), 140-169.
  • T.C. Resmi Gazete, On birinci Kalkınma Planı (2019–2023), 23.07.2019 Tarih ve 30840 Mükerrer Sayılı Resmi Gazete.
  • Tanrısever, N. H. (2004). Avrupa Birliğinde girişimciliğin teşvik edilmesi için izlenen politikalar ve Türkiye’deki politikaların Avrupa Birliği uygulamalarına uyumu. Avrupa Birliği Genel Sekreterliği, Sektörel ve Bölgesel Politikalar Dairesi, Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • Tekin, M. (2006). Girişimcilik ve küçük işletme yöneticiliği, Konya: Günay Ofset.
  • Top, S. (2011). MYO Öğrencilerinin gelecekteki girişimcilik kariyer niyetlerinin planlı davranış modeli kapsamında değerlendirilmesi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 269-289.
  • TÜİK, TÜİK Haber Bülteni, Sayı: 30847, 05 Mart 2019, Ankara.
  • Ulutürk Akman, S. ve Bektaş, H. (2015). Üniversite öğrencilerinin girişimci özelliklerinin incelenmesi, Marmara Üniversitesi İ.İ.B. Dergisi, 37(1), 217-232. doi: 10.14780/iibd.56366
  • Yılmaz, E. ve Sünbül A. M. (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 195-203.
  • Yurtseven, H. R. (2007). Girişimcilik küçük bir işletme kurmak ve yönetmek, Ankara: Detay Yayıncılık.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Dağlar 0000-0002-6903-8141

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 15 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Dağlar, H. (2020). Girişimcilik Eğitimi Alan Üniversite Mezunlarının Girişimcilik Eğilimi Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 816-830. https://doi.org/10.36362/gumus.675223