Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzaktan Eğitim Sürecinde Annelerin Çocuklarında Gözlemledikleri Davranış Problemleri ve Kullandıkları Stratejilerin Çocuk İstismarı Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 2, 524 - 539, 12.06.2023

Öz

Bu çalışmada uzaktan eğitim sürecinde annelerin çocuklarında gözlemledikleri davranış problemleri ve bu problemleri çözmek için kullandıkları stratejilerin neler olduğu ve bu stratejilerin çocuk istismarı içerip içermediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji desenine örnek teşkil eden araştırmaya Mardin ilinde yaşayan 20 anne katılmıştır. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilmiştir. Araştırmada analiz yöntemi olarak betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmaya katılan katılımcılardan çoğu çocuklarında dışsallaştırılmış davranışların görüldüğünden bahsetmiştir. Bu davranışların çözümünde annelerin kullandıkları stratejilerine bakıldığında çocukla konuşma, istediğini yapma, çocuk gibi yaklaşma, sakin kalma, anlayışlı olma, ceza vermekle korkutma, tutarlı anne baba olma şeklinde çözümlerinin olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgular literatür ışığında tartışılmış ve çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akduman, G. G. (2010). Okul öncesi dönem çocuğu olan annelerin uyguladıkları disiplin yöntemlerinin çocuk istismarı açısından değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 38-49.
  • Aktan Acar, E., Erbaş, Y.H. ve Eryaman, M.Y. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(4), 31-54.
  • Arastaman, G., Öztürk Fidan, İ. ve Fidan, T. (2018). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: Kuramsal bir inceleme. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 37-75. doi:10.23891/efdyyu.2018.61
  • Arı-Arat, C. ve Ogelman, H. G. (2021). COVID-19 “Evde Kal” sürecinin anne görüşlerine göre okul öncesi dönem çocuklarının günlük yaşamlarına yansıması. Çocuk ve Medeniyet, 6(11), 31-53.
  • Austin, V. L. ve Sciarra, D. T. (2015). Giriş. M. Özekes (Çev. Ed.). Çocuk ve Ergenlerde Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar (s. 1-25) içinde. Ankara: Nobel Kitap.
  • Bağçeli-Kahraman, P. ve Çubukçu, A. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarının annelerinin istismar düzeyleri, ebeveyn tutumları ve çocuklarının davranış problemleri arasındaki ilişki. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 1304-1331.
  • Christner, N., Essler, S., Hazzam, A. & Paulus, M. (2021). Children’s psychological well-being and problem behavior during the COVID-19 pandemic: An online study during the lockdown period in Germany. doi:10.31234/osf.io/mgqzt
  • Çekiç, A. ve Altuntaş, Ç. (2020). Aile eğitim programının annelerin ebeveynlik davranışlarına ve çocuklarında gözlenen davranış problemlerine etkisi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(31), 3867-3898. doi: 10.26466/opus.704706ulu
  • Çelik, İ. (2020). Okullarda Soruşturma Konusu Olan Çocuk İstismarı ve İhmali Olaylarının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Döğer, S.S. ve Kılınç, F.E. (2021). Okul öncesi dönemdeki çocukların Kovid 19 pandemisinde ev karantinası yaşamları. Türkiye Sağlık Araştırmaları Dergisi, 2(2), 1-14.

Examining The Behavioral Problems that Mothers Observed in Their Children during The Distance Education Process and The Strategies that They Used in terms of Child Abuse

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 2, 524 - 539, 12.06.2023

Öz

In the present study, it was aimed to determine what the behavioral problems, which mothers observed in their children during the distance education process, and the strategies, which they used in resolving these problems, were and if these strategies incorporated a child abuse. Twenty mothers living in Mardin participated in the study, which sets an example for the phenomenology design, one of the qualitative research methods. Criterion sampling, one of the purposive sampling methods, was used to determine the participants. Research data were obtained through a semi-structured interview form developed by the researchers. In the present study, descriptive analysis was used as analysis method. Most of the participants stated that they observed externalized behaviors in their children. When we look at the solution strategies used by the mothers in the solution of these behaviors, it is seen that there are solutions such as talking to the child, doing what he wants, approaching like a child, staying calm, being understanding, intimidating with punishment, and being a consistent parent. The findings were discussed in the light of the literature and various suggestions were made.

Kaynakça

  • Akduman, G. G. (2010). Okul öncesi dönem çocuğu olan annelerin uyguladıkları disiplin yöntemlerinin çocuk istismarı açısından değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 38-49.
  • Aktan Acar, E., Erbaş, Y.H. ve Eryaman, M.Y. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(4), 31-54.
  • Arastaman, G., Öztürk Fidan, İ. ve Fidan, T. (2018). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: Kuramsal bir inceleme. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 37-75. doi:10.23891/efdyyu.2018.61
  • Arı-Arat, C. ve Ogelman, H. G. (2021). COVID-19 “Evde Kal” sürecinin anne görüşlerine göre okul öncesi dönem çocuklarının günlük yaşamlarına yansıması. Çocuk ve Medeniyet, 6(11), 31-53.
  • Austin, V. L. ve Sciarra, D. T. (2015). Giriş. M. Özekes (Çev. Ed.). Çocuk ve Ergenlerde Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar (s. 1-25) içinde. Ankara: Nobel Kitap.
  • Bağçeli-Kahraman, P. ve Çubukçu, A. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarının annelerinin istismar düzeyleri, ebeveyn tutumları ve çocuklarının davranış problemleri arasındaki ilişki. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 1304-1331.
  • Christner, N., Essler, S., Hazzam, A. & Paulus, M. (2021). Children’s psychological well-being and problem behavior during the COVID-19 pandemic: An online study during the lockdown period in Germany. doi:10.31234/osf.io/mgqzt
  • Çekiç, A. ve Altuntaş, Ç. (2020). Aile eğitim programının annelerin ebeveynlik davranışlarına ve çocuklarında gözlenen davranış problemlerine etkisi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(31), 3867-3898. doi: 10.26466/opus.704706ulu
  • Çelik, İ. (2020). Okullarda Soruşturma Konusu Olan Çocuk İstismarı ve İhmali Olaylarının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Döğer, S.S. ve Kılınç, F.E. (2021). Okul öncesi dönemdeki çocukların Kovid 19 pandemisinde ev karantinası yaşamları. Türkiye Sağlık Araştırmaları Dergisi, 2(2), 1-14.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Berire Sena Çivici 0000-0002-0435-4530

Hatice Özaslan 0000-0003-4902-951X

Yayımlanma Tarihi 12 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 2 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çivici, B. S., & Özaslan, H. (2023). Uzaktan Eğitim Sürecinde Annelerin Çocuklarında Gözlemledikleri Davranış Problemleri ve Kullandıkları Stratejilerin Çocuk İstismarı Açısından Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 524-539. https://doi.org/10.36362/gumus.1213301