After the earthquakes centered in Kahramanmaraş Pazarcık (7.7 Mw) and Elbistan (7.6 Mw) on February 6, 2023, which were described as the disasters of the century, it became clear both how important disaster management is in Türkiye and that countries with disaster risk should be more prepared for disaster management. For this reason, it is obvious that all three phases of disaster management (before, during, and after the disaster) should be handled. Within the scope of this study, a series of mobile and web applications based on web GIS, which are expected to play an important role in eliminating the failures in disaster management, have been designed. Both citizens and local administrations will be able to use these applications at the same time. These applications will support fast and effective response processes and will enable the city administration to be more prepared for disasters. Thanks to the designed applications, citizens will be able to have information about disaster and emergency gathering areas before possible disasters and emergencies in Gümüşhane city. In addition, citizens will be able to communicate their needs to the disaster crisis center through mobile applications designed during and after disasters and emergencies (until temporary shelters are prepared). The needs of those who request needs will be instantly visible on the live monitoring panel designed for the disaster crisis center. Thus, authorized institutions will be able to meet the needs in the fastest time. As a result, with the applications designed, holistic disaster management will be realized in this critical period and successful management of disasters and emergencies will be ensured.
Disaster Management Web GIS (Geographic Information Systems) Gümüşhane Disaster and Emergency Assembly Areas.
Asrın felaketleri olarak nitelendirilen 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş Pazarcık (7.7 Mw) ve Elbistan (7.6 Mw) merkezli depremlerden sonra Türkiye’de afet yönetiminin ne kadar önemli olduğu ve dünyada ise afet riski taşıyan ülkelerin afet yönetimine daha hazırlıklı olması gerektiği anlaşılmıştır. Afet yönetiminin evreleri (afet öncesi, sırası ve sonrası) düşünüldüğünde, bu üç dönemin birbiriyle bir bütün olarak ele alınması gerektiği ortadadır. Buradan hareketle bu çalışma kapsamında, afet yönetimindeki aksaklıkların giderilmesinde önemli bir rol oynayacağı tahmin edilen hem vatandaşların hem de yetkili kurumların kullanabileceği web CBS tabanlı bir dizi mobil ve web uygulamaları tasarlanmıştır. Bu uygulamalar, hızlı ve etkin müdahale süreçlerini destekleyerek şehir yönetiminin afetler karşısında daha hazırlıklı olmasını sağlayacaktır. Uygulamalar ile Gümüşhane şehrinde muhtemel afet ve acil durumlardan önce vatandaşlar, afet ve acil durum toplanma alanları hakkında bilgilendirilecek ve toplanma alanlarının bilinirliği arttırılacaktır. Ayrıca vatandaşlar afet ve acil durum esnasında ve sonrasında geçici barınma yerleri hazırlanıncaya kadar tasarlanan mobil uygulamalar ile ihtiyaçlarını kriz merkezine iletebilecektir. İhtiyaçlar tasarlanan canlı takip paneli üzerinde anlık olarak görülebilecek, yetkili kurumlar tarafından değerlendirilerek en hızlı sürede olaya müdahale edilmesi sağlanacaktır. Sonuçta tasarlanan uygulamalar ile bu kritik dönemde bütüncül bir afet yönetiminin gerçekleştirilmesi ve afet ve acil durumların başarılı bir şekilde yönetilmesi sağlanmış olacaktır.
Afet Yönetimi Web CBS (Coğrafi Bilgi Sistemleri) Gümüşhane Afet ve Acil Durum Toplanma Alanları.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Afet ve Acil Durum Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 20 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 2 |