Etkileri gün geçtikçe artarak devam eden küresel ısınmayla mücadele noktasında sera gazı emisyonlarının azaltılması büyük önem arz etmektedir. Kyoto Protokolünde ele alınan bu sorunun çözümünde karbon salınımlarının mümkün olan en düşük seviyeye indirilmesi tavsiye edilmiştir. Bu protokolle, karbon emisyonlarını doğru bir şekilde hesaplayabilmek amacıyla ülkelere emisyon salınım kotaları getirilmiştir. Kota değerlerine uyum noktasında sera gazı envanteri oluşturulması ve emisyonların karbon ayak izlerinin hesaplanması gerekmektedir. Karbon ayak izi, üretilen sera gazı miktarı açısından insan faaliyetlerinin çevreye verdiği zararın bir ölçüsüdür. Bu çalışmada, Çanakkale’de karayolu araçlarından kaynaklanan 2015-2018 yılları arasındaki karbon ayak izi hesaplanmıştır. Hükümetler Arası İklim Değişikliği Paneli (IPCC) tarafından önerilen Tier 1 ve Tier 2 yaklaşımının kullanıldığı hesaplamalarda Tier 1 yaklaşımında 2015 yılında 701.435 Gg bulunan karbon ayak izi miktarı, 2018 yılında %7’nin üzerinde bir artışla 752.536 Gg’a; Tier 2 yaklaşımında ise 2015 yılında 686.85 Gg olan karbon ayak izi miktarı, 2018 yılında 736.89 Gg’a yükselmiştir.
Çanakkale IPCC metodolojisi Karbon ayak izi Sera gazları Yakıt türleri
Reducing greenhouse gas emissions is of great importance at the point of combating global warming, the effects of which are increasing day by day. In the solution of this problem addressed in the Kyoto Protocol, it is recommended to reduce carbon emissions to the lowest possible level. With this protocol, emission release quotas have been introduced to countries in order to calculate their carbon emissions accurately. It is necessary to create a greenhouse gas inventory and calculate the carbon footprints of emissions at the point of compliance with quota values. Carbon footprint is a measure of the environmental damage caused by human activities in terms of the amount of greenhouse gas produced. In this study, the carbon footprint caused by road vehicles in Çanakkale between the years 2015-2018 was calculated. In the calculations using the Tier 1 and Tier 2 approaches proposed by the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), the carbon footprint, which was 701.435 Gg in 2015 in the Tier 1 approach, increased to 752.536 Gg in 2018 with an increase of over 7%; in the Tier 2 approach, the carbon footprint, which was 686.85 Gg in 2015, increased to 736.89 Gg in 2018.
Çanakkale IPCC methodology Carbon footprint Greenhouse gases Fuel types
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 27 Aralık 2020 |
Kabul Tarihi | 12 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 3 |