Kullanılmış lastikler, özellikle kentsel alanlarda istenmeyen ve miktarı her yıl artan atıklardır. İnsan toplumlarının gelişmesi ve artan otomobil kullanımıyla birlikte dünya genelinde her yıl milyonlarca kullanılmış lastik, tüketim döngüsünden çıkarak atık olarak toplanmaktadır. Oysaki bu atıkların, temel yapı malzemelerinden biri olan zeminle karıştırılarak zeminin mekanik özelliklerini iyileştirmek için kullanılması mümkündür. Bu makalede, yüksek sürtünmeli bir kumun kayma mukavemeti parametrelerine, öğütülmüş araç lastiği eklenmesinin etkisi incelenmiştir. Kum- öğütülmüş araç lastiği karışımı için ağırlıkça (100: 0, 97.5: 2.5, 95: 5, 92.5: 7.5 ve 90:10) oranları kullanılmıştır. Katkısız kumun ve kum-öğütülmüş araç lastiği karışımlarının maksimum kuru birim hacim ağırlıkları (MDD) ve optimum su muhtevası (OMC) değerleri standart Proktor deneyi ile belirlenmiştir. Proktor sıkılığında hazırlanan numuneler, üç farklı eksenel gerilme altında kesme kutusu deneyine tabi tutulmuştur. Sonuçlar, içsel sürtünme açısının öğütülmüş araç lastiği yüzdesi %5'e ulaştığında %13.8 artış gösterdiğini ve kohezyonun ise öğütülmüş araç lastiği yüzdesi % 5'e ulaştığında %66.4 azaldığını göstermiştir. Bu noktadan sonra içsel sürtünme açışı azalmış ve kohezyon ise düşük bir oranda artmıştır.
Yüksek sürtünmeli kum Proktor deneyi Kayma mukavemeti parametreleri Kesme kutusu deneyi Öğütülmüş araç lastiği
Used tires are unwanted wastes especially in urban areas and their extent is growing every year. With the development of human societies and the increasing use of automobiles, every year millions of used tires are collected as garbage around the world and leave the consumption cycle. However, they can be used by mixing with soil, one of the basic building materials, to improve their mechanical properties. This article discusses the effect of adding tire chips on the shear strength properties of high-friction sand. Different mixing ratios of the sand-tire chips mixture by weight (100: 0, 97.5: 2.5, 95: 5, 92.5: 7.5 and 90:10) were used. The Maximum Dry Density (MDD) and Optimum Moisture Content (OMC) of sand and different sand-tire chip mixtures were determined by the standard Proctor test. Samples were prepared under OMC and MDD conditions and direct shear box test was performed on sand and sand-tire chip mixtures under three different axial stresses. The results showed that when the percentage of tire chips reaches 5%, the internal friction angle was increased by 13.8% and cohesion was decreased by 66.4%. After this point internal friction angle was decreased and cohesion increased slightly.
High friction sand Proctor compaction test Shear strength parameters Shear box test Tire chips
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ocak 2021 |
Kabul Tarihi | 14 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 3 |