This study aims to determine the consumption of ready-made and homemade yogurt, the level of knowledge about different yeasts (chickpea, dewdrop, sugar, cone, vinegar, etc.) that can be used while fermenting yogurt, and their attitudes toward using yogurt leavening in case it is sold commercially. The research was carried out with 500 participants, 427 females (85.4%) and 73 males (14.6%) between 18 and 74. 77.0% of the female participants and 61.6% of the men shared that they had fermented yogurt. 80.1% of the women and 84.9% of the men did not know about using different raw materials as leavening agents other than yogurt yeast. According to their educational status, 54.5% of associate degree graduates wanted yogurt yeast to be sold in the market, like rennet, 55.9% of postgraduate participants wanted to use it if it was sold, and 48.5% of them said yes to the reliability of yogurt yeast. In addition, the participants stated that they liked to consume yogurt in general, found homemade yogurt healthier, and made their yogurt.
We would like to thank our experts in Food Engineering, who contributed to preparing the question lists, and Dr. Lecturer Sevil Karahan YILMAZ for their contributions to our statistical analysis.
Bu çalışmada tüketicilerin hazır ve ev yoğurdu tüketimleri, yoğurt mayalanırken kullanılabilecek farklı mayalıklar (nohut, çiy damlası, şeker, külah, sirke vb.) hakkındaki bilgi düzeyleri ve ticari olarak satılması durumunda yoğurt mayalığı kullanma tutumlarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma 18-74 yaş arası 427 kadın (%85.4) ve 73 erkek (14.6) olmak üzere toplam 500 katılımcıyla yürütülmüştür. Kadın katılımcıların %77.0’si ve erkeklerin %61.6’sı yoğurt yaptıklarını paylaşmıştır. Kadınların %80.1’i ve erkeklerin %84.9’u yoğurt mayası dışında farklı hammaddeleri maya olarak kullanma konusunda bilgi sahibi olmadıklarını belirtmiştir. Öğrenim durumlarına göre ön lisans mezunlarının %54.5’inin peynir mayası gibi yoğurt mayasının da marketlerde satılmasını istediklerini, lisansüstü katılımcıların %55.9’u satıldığı takdirde kullanmak istediklerini ve yoğurt mayasının güvenilirliğine ise %48.5’inin evet şeklinde cevap verdikleri görülmüştür. Çalışma sonucunda katılımcıların genel olarak yoğurt tüketmeyi sevdikleri, ev yoğurdunu daha sağlıklı buldukları ve kendi yoğurtlarını yaptıkları tespit edilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ocak 2023 |
Kabul Tarihi | 13 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1 |