Hipermetinler
reklam içeriklerinin geleneksel dergilere göre daha fazla görünür hale
gelmesini sağlamaktadır. Bu görünürlük şüphesiz en fazla reklamverenlere katkı
sağlamaktadır. Basılı dergiyi okurken bu imkâna sahip olmayan okur dijital
dergilerde reklam sitelerine rahatlıkla ulaşabilmekte istediği ürünleri
inceleyebilmektedir. Bu da okuru satın alma davranışına yöneltmektedir.
Reklamverenler dijital dergilerdeki reklamları hipermetin biçiminde kullanarak
dergi okuru ile reklamlar arasında bağ kurmaya çalışmaktadır. Reklamın kitleler
tarafından etkili bir biçimde algılanabilmesini sağlamak için dijital teknikler
kullanılmaktadır. Bu tekniklerin başında da videolar, linkler, info grafikler
ve e-mail bağlantıları gelmektedir. Bu durum reklamverenler için avantaja
dönüşürken okuyucu için dezavantaja dönüşüp tüketim kültürünü tetiklemektedir.
Kullanıcı bir taraftan dergiyi okurken aynı anda dergide yer alan ürün ve
hizmetleri satın alabilmektedir. Bu çalışmanın temel amacını da dijital
dergilerdeki hipermetinselliğin okurlar üzerindeki etkisi oluşturmaktadır.
Çalışmada
Türkiye’nin ilk dijital aylık dekorasyon dergisi olan Bast Home’un 2013
yılından 2018 yılına kadar olan bütün sayılarındaki hipermetinsel özelliğe
sahip reklamlar incelenmiştir. İçerik analizi yöntemi kullanılarak reklamlar
analiz edilmiştir. Ayrıca odak grup yapılarak dergilerdeki hipermetinsel
özelliğe sahip reklamların katılımcılar üzerindeki etkisi ölçülmüştür.
Analizler sonucunda Bast Home dergisinde 2013’ten 2018’e kadar derginin
hipermetinsel özelliği artmış, bu da okurları etkilemiştir. İçerikler daha
çarpıcı hale gelmiş ve tüketim kültürünü tetiklemiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2019 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Tarandığımız Dizinler:
e-ISSN: 2148-5232