Bu araştırma meme kanseri olan
hastaların telefon yolu ile gereksinim duydukları sorunları belirlemek ve
ihtiyaç duydukları bilgilendirmeleri belirlemek amacıyla yapıldı. Çalışmaya
meme operasyonu uygulanan 30 hasta dahil edildi. Hastalar adjuvan kemoterapi,
radyoterapi ve hormono terapi almadı. Tüm hastalar postoperatif dönemde doktor
ve hemşireler tarafından sözel olarak bilgilendirildi. Ameliyattan 5-7 gün
sonra telefonla hastalar arandı ve eğitim gereksinimleri belirlenerek gerekli
bilgiler tekrar verildi. Hastaların sosyo-demografik özellikleri, hastalık
algısı ve gereksinim duydukları bilgilere yönelik form araştırmacılar
tarafından uyarlandı. Veriler sayı, yüzde olarak değerlendirildi. Hastaların
yaş ortalaması 54,36+7,02'dir. Hastalar %83,3 ilkokul mezunu, % 86,7 si
evliydi. Hastaların %90’nı evre III idi. Hastaların %83,3’üne modifiye radikal
mastektomi uygulandı. Hastaların % 93,3 ‘üne aksiller lenf nodu diseksiyonu
uygulandı. Ameliyat sonrası telefon görüşmesi yapılan hastaların bilgi
gereksinimlerinin yara yeri iyileşmesi, enfeksiyon kontrolü, lenfödem konusunda
bilgi isteği olan hasta %100 idi. Enfeksiyon şüphesiyle tekrar kontrole
yollanan hasta % 10 du. Ameliyat sonrası hastalar telefonla görüşmesi ile kol
ölçümlerini kendileri yaptı ve 1 cm boyutunda ölçüm farkı olan hasta %10’ du.
Hastaların adjuvan tedavi zamanları, saç dökülmesi, bulantı, kusma ve
yorgunluğa yönelik soruları vardı. Meme kanseri hastalarına ameliyat sonrası
erken dönemde telefon ile danışmalık hizmeti verilmesi yüksek hasta memnuniyetini
sağlamaktadır.
This study was conducted with the aim of determining the problems, disease perception of the patients and required information by breast cancer patients. A total of 30 patients who had undergone breast operation were included in the study. The patients did not receive adjuvant chemotherapy, radiotherapy and hormone therapy. All patients were verbally informed by the physicians and the nurses in the post-operative period, and phone calls were made on the post-operative day 5-7 and after their education needs had been determined, and they were informed about these issues. Disease perception was evaluated through face-to-face interviews at the clinic and phone calls at home. The form including the data about the socio-demographic characteristics of the patients, the disease perception and the information they needed were adapted by the researchers. The data were given as numbers and percentages.The mean age of the patients was 54.36 ±7.02 years. Of the patients, 83.3% were elementary school graduates, 86.7% were married, and 90% of the patients were in stage III. Modified radical mastectomy was performed in 83.3% of the patients. Axillary lymph node dissection was performed in 93.3% . The rate of the patients who had requested information about wound healing, infection control, and lymph-edema was 100%. The rate of the patients who were sent to control with suspicion of infection was 10%. The patients measured their arm circumference after phone calls in the post-operative period; there was 1 cm difference in 10% of the patients. Tele- consultancy in early post-operative period of breast cancer provides high patient satisfaction. Therefore, providing a standard education and arranging certification programs for tele-nursing for breast-care nurses are of great importance.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3 |