KAMU HASTANELERİNDE KURUMSAL PERFORMANS UYGULAMALARI: YÖNETİCİ VE DİĞER PERSONEL TUTUMLARININ İNCELENMESİ
Yıl 2017,
Cilt: 6 Sayı: 2, 22 - 32, 30.06.2017
Muhsin Halis
,
İsmail Şimşir
Öz
Sağlık kurumlarının performansını değerlendiren çalışmalar daha çok finansal performans ve müşteri/hasta tatmininin ölçülmesi üzerinde yoğunlaşmakta ve diğer paydaş görüşlerini alınması konusunda eksiklik görülmektedir. Bu eksikliğin giderilmesi için sağlık personelinin gözüyle kurumsal performansın değerlendirilmesine ihtiyaç vardır. Bunun için hem kurumsal performans uygulamalarının değerlendirilmesi hem de çalışanların bu uygulamalardan ne derecede memnun kaldığı ve bu uygulamaların hizmet alan tatminine yansıyıp yansımayacağı tartışılmıştır. Bu amaçla, Kurumsal Performans Uygulamalarının durumuna ilişkin kamu hastanelerinde görev yapan sağlık personelinin görüşüne başvurulmuştur. Ayrıca yönetici ve yönetici olmayan sağlık personelinin bu uygulamalar konusunda görüş farklılığı yaşayıp yaşamadığı araştırılmıştır. Araştırma için beşli Likert formunda 90 soruluk bir ölçek ve katılımcı demografisini tanımlamak için 7 soruluk bir ölçek geliştirilmiştir. Araştırmanın evreni, Sağlık Bakanlığına bağlı ikinci ve üçüncü basamak sağlık kurumları; örneklem olarak ise evreni temsil edeceği düşünülen, Sakarya’da bulunan 12 hastane ve bir ağız ve diş sağlığı merkezi seçilmiştir. Çalışmaya ait veriler değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiklerden (frekans tabloları, yüzdelikler) ve ANOVA analizinden yararlanılmıştır.. İstatistikî analizler sonucu elde edilen bulgulara bakıldığında bazı değişkenlerin yöneticiler ve yönetici olmayan sağlık personeli arasında farklı algılandığı görülmüştür.
Kaynakça
- Walburg J, (2006). Principles of performance management, Performance Management in Health Care, Improving patient outcomes: an integrated approach içinde, Editörler Jan Walburg vd, Routledge Taylor & Francis Group, London and New York
- Bevan H, Lendon R, (2006). Setting the scene, Performance Management in Health Care, Improving patient outcomes: an integrated approach içinde, Editörler Jan Walburg vd, Routledge Taylor & Francis Group, London and New York
- Kırılmaz H, (2005).Sağlık Sektöründe Yeniden Yapılanma ve Bir Uygulama: Sağlık Bakanlığı-SSK Sağlık Tesislerinin Ortak Kullanımı, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Yüksek Lisans Tezi
- Hassan D, (2006). Measuring Quality Performance in Health Care: The Effect of Joint Commission International Standards on Quality Performance. Walden University. Doktora Tezi.
- Kanji G. K, (2002). Measuring business excellence, Routledge, London
- Gazi A, (2006). Sağlık Bakanlığı Hastanelerinde Performansa Dayalı Ek Ücret Ödeme Sisteminin Hastalar ve Sağlık Personeline Olan Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Alan Araştırması, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
- Niğdelioğlu N, (2007). Örgütsel Değişim Yönetimi ve Seramik Sektöründe Uygulaması, Dumlupınar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Endüstri Mühendisliği Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
- Şimşek A, (2007). Sağlık Hizmetlerinin EFQM Mükemmellik Modeli İle Değerlendirilmesi Ve Gazi Üniversitesi Hastanesi Uygulaması, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Hastane İşletmeciliği Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
- Uslu D, (2006). Örgütlerde Değişim ve Değişim Sürecinin İşgörenlerce Algılanması Üzerine Bir Alan Araştırması: Sağlık Bakanlığı Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi Örneği, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Büro Yönetimi Eğitimi Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara
- Wilderspin J, Bevan H, (2006). Outcome Management and Performance Improvement, Reflections and Future Directions, Performance Management in Health Care, Improving patient outcomes: an integrated approach içinde, Editörler Jan Walburg vd, Routledge Taylor & Francis Group, London and New York
- Wilderspin J, Bevan H, (2006). Setting the scene, Performance Management in Health Care, Improving patient outcomes: an integrated approach içinde, Editörler Jan Walburg vd, Routledge Taylor & Francis Group, London and New York
- Walburg J, Wilderspin J, Lemmens K. (2006). Introduction: The challenge of performance improvement in healthcare. Performance Management in Health Care, von Jan Walburg, Helen Bevan, John Wilderspin, Karin Lemmens, London, 1-6.
- Deming W. E. (1996). Krizden Çıkış, Arçelik A.Ş., İstanbul
- Güven C, (2006). İş Görenlerin Değişim Yönetimi Algılama Düzeylerinin Belirlenmesi ve Kamuda Bir Uygulama, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı Master Tezi, Ankara.
Yıl 2017,
Cilt: 6 Sayı: 2, 22 - 32, 30.06.2017
Muhsin Halis
,
İsmail Şimşir
Kaynakça
- Walburg J, (2006). Principles of performance management, Performance Management in Health Care, Improving patient outcomes: an integrated approach içinde, Editörler Jan Walburg vd, Routledge Taylor & Francis Group, London and New York
- Bevan H, Lendon R, (2006). Setting the scene, Performance Management in Health Care, Improving patient outcomes: an integrated approach içinde, Editörler Jan Walburg vd, Routledge Taylor & Francis Group, London and New York
- Kırılmaz H, (2005).Sağlık Sektöründe Yeniden Yapılanma ve Bir Uygulama: Sağlık Bakanlığı-SSK Sağlık Tesislerinin Ortak Kullanımı, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Yüksek Lisans Tezi
- Hassan D, (2006). Measuring Quality Performance in Health Care: The Effect of Joint Commission International Standards on Quality Performance. Walden University. Doktora Tezi.
- Kanji G. K, (2002). Measuring business excellence, Routledge, London
- Gazi A, (2006). Sağlık Bakanlığı Hastanelerinde Performansa Dayalı Ek Ücret Ödeme Sisteminin Hastalar ve Sağlık Personeline Olan Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Alan Araştırması, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
- Niğdelioğlu N, (2007). Örgütsel Değişim Yönetimi ve Seramik Sektöründe Uygulaması, Dumlupınar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Endüstri Mühendisliği Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
- Şimşek A, (2007). Sağlık Hizmetlerinin EFQM Mükemmellik Modeli İle Değerlendirilmesi Ve Gazi Üniversitesi Hastanesi Uygulaması, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Hastane İşletmeciliği Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
- Uslu D, (2006). Örgütlerde Değişim ve Değişim Sürecinin İşgörenlerce Algılanması Üzerine Bir Alan Araştırması: Sağlık Bakanlığı Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi Örneği, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Büro Yönetimi Eğitimi Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara
- Wilderspin J, Bevan H, (2006). Outcome Management and Performance Improvement, Reflections and Future Directions, Performance Management in Health Care, Improving patient outcomes: an integrated approach içinde, Editörler Jan Walburg vd, Routledge Taylor & Francis Group, London and New York
- Wilderspin J, Bevan H, (2006). Setting the scene, Performance Management in Health Care, Improving patient outcomes: an integrated approach içinde, Editörler Jan Walburg vd, Routledge Taylor & Francis Group, London and New York
- Walburg J, Wilderspin J, Lemmens K. (2006). Introduction: The challenge of performance improvement in healthcare. Performance Management in Health Care, von Jan Walburg, Helen Bevan, John Wilderspin, Karin Lemmens, London, 1-6.
- Deming W. E. (1996). Krizden Çıkış, Arçelik A.Ş., İstanbul
- Güven C, (2006). İş Görenlerin Değişim Yönetimi Algılama Düzeylerinin Belirlenmesi ve Kamuda Bir Uygulama, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı Master Tezi, Ankara.