Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Duygusal Zekanın Cinsiyet Değişkeni Açısından İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 35 - 42, 29.06.2019

Öz

Amaç: Duygusal zeka,
duyguların ne anlama geldiğini bilmek ve insanların hayatlarında doğru kararlar
almak için bunları kullanmak, yönetebilmek ve güdüyü kontrol edebilmeleridir.
Bu konuyla ilgili literatürde pek çok çalışma bulunmasına rağmen spesifik
olarak cinsiyete göre duygusal zeka arasında fark olup olmadığını değerlendiren
bir çalışmaya rastanılmamıştır. Bu nedenle bu araştırma cinsiyete göre duygusal
zeka seviyeleri farkınıincelemek amacıyla
yapılmıştır.



Gereç ve Yöntem: Araştırma
Temmuz-Aralık 2016 tarihleri arasında Gaziosmanpaşa Üniversitesikampüsünde 17-78 yaş arası, araştırma kriterlerine
uyan 685 birey ile yürütülmüştür. Veriler,
“Kişisel Bilgi Formu” ve Gözden Geçirilmiş
Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği (GGSDZÖ)” kullanılarak toplanmıştır. Veriler değerlendirilirken sayı, yüzdelik dağılım,
ki kare ve t testi kullanılmıştır.



Bulgular: Araştırmada
grupların tanıtıcı özellikleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark
bulunmamıştır
. Araştırmada kadınların GGSDZÖ toplam puanı
140,10±17,46,
erkeklerin 139,48±17,96 olarak bulunmuştur.
Grupların GGSDZÖ
toplam puan ve alt boyutlarının puan ortalamaları arasındaki farkın istatiksel
olarak anlamlı olmadığı bulunmuştur.



Sonuç:
Araştırmada kadın ve
erkeklerin duygusal zekâ puan ortalamalarının benzer olduğu, duygularını hemen
hemen eşit derecede kullanabildiği ve eşit derecede iyimser oldukları ancak
erkeklerin kadınlara göre duygularını değerlendirmede biraz daha yetenekli
olduğu belirlenmiştir
    

Kaynakça

  • 1. Bar On R. (2006) “The bar-on model of emotional-social intelligence (ESI)”. Psicothema.,18:13-25.
  • 2. Bekmezci H, Ejder Apay S, Özkan H. (2014) “Duygusal zekâ ve ebelik”. HSP; 1(2):95-101.
  • 3. Sü Eröz S. (2013) Örgütlerde duygusal zeka. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,16(29)215-17.
  • 4. Salovey P, Mayer JD. (1990) Emotional intelligence. İmagination, Cognition and Personality,9:185-211.
  • 5. Mayer JD, Salovey P. (1993) The intelligence of emotional intelligence. İntellegence,17: 433-42.
  • 6. Newsome S, Day AL, Catano VM. (2000) Assessing the predictive validity of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 29:1005- 16.
  • 7. Derksen J, Kramer İ, Katzko M. (2002) Does a self- report measure for emotional intelligence asses something different than general intelligence? Personality and İndividual Differences, 32:37-48.
  • 8. Mayer JD, Caruso DR, Salovey P. (2000) emotional intelligence meets traditional standards for an ıntelligence, İntelligence, 27:267- 98.
  • 9. Nikolaou I, Tsaousis I. (2002) emotional ıntelligence in the workplace: exploring ıts effects on occupational stress and organizational commitment. International Journal of Organizational Analysis,10(4):327-42.
  • 10. Kuzu A, Eker F. (2010) Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka ve ı̇letişim becerilerinin diğer üniversite öğrencileri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. HEMAR-G, 14-29.
  • 11. Babaoğlan E. (2010) Okul yöneticilerinde duygusal zeka. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 119-36.
  • 12. Yılmaz Karabulutlu E, Yılmaz S, Yurttaş, A. (2011) Öğrencilerin duygusal zeka düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ı̇lişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(2):75-9.
  • 13. Tambağ H, Kaykunoğlu M, Gündüz Z, Demir Y. (2014) Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelik Eğitim ve Araştırma Dergisi,11(1):41-6.
  • 14. Sevindik F, Uncu F, Güneş Dağ D.( 2012) Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi; 26: 21-26.
  • 15. Karaman Özlü Z, Avşar G, Gökalp K, Ejder Apay S, Şahin Altun Ö, Yurttaş A. (2016) Comparison of the emotional ıntelligence levels of students receiving education in different fields. Education Research International; Cited 17 Aug 2017; 1. Available From: https://www.hindawi.com/journals/edri/2016/8508153/ doi.org/10.1155/2016/8508153.
  • 16. Ergün O. (2016) Ergenlerde duygusal zeka özellikleri ile psikolojik sağlanmlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi.
  • 17. Tatar A, Tok S, Saltukoğlu G. (2011) Gözden geçirilmiş schutte duygusal zeka ölçeğinin türkçe'ye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni,21:325-38.
  • 18. Sakar T, Özorhan EY. (2014) Duygusal zekanın gelişimi ve sağlık alanında duygusal zekaya bakış. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 1:78-92.
  • 19. M.E.B. Semineri (2006) ''Yeni Rehberlik Ve Psikolojik Danışmanlık Programı Eğitim Semineri'', İzmir.
  • 20. Cadman C, Brewer J. (2001) Emotional intelligence: a vital prerequisite for recruitment in nursing. Journal of Nursing Management; 9(6):321-4.
  • 21. Simpson R, Keegan A. (2002) How connected are you? Employing emotional intelligence in a high-tech world. Nursing Administration Quarterly: 26(2): 80-6.
  • 22. İşmen E. (2001) Duygusal zeka ve problem çözme. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi,13:111-4.
  • 23. Brackett MA, Rivers SE, Salovey P. (2011) Emotional intelligence: implication for personal, social, academic, and workplace success Social and Personality Psychology Compass, 5:88- 103.
  • 24. Cejudo J. (2016) Relationship between emotional intelligence and mental health in school counselors. Eloctronic journals of Research in Educational Psychology,14(1):131-154.
  • 25. Vishavdeep, Sharma S, Das K, Malhi P, Ghai S. (2016) A Pre experimental study to assess the effect of emotional intelligence skill training on emotional intelligence of undergraduate nursing students. International Journal of Nursing Education,8 203-8.
  • 26. Kılıç ED, Önen Ö. (2009) Öğretmen adaylarının duygusal zeka düzeyleri ve etik muhakeme yetenekleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi,6:123-63.
  • 27. Atilla G, Çarıkçı İH, Erdem R.( 2013) Hastanelerde duygusal zeka-hasta memnuniyeti ilişkisi: Isparta il merkezi örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi; 5:91-107.
  • 28. Gürşen OS. (2009) Müzik öğretmeni adaylarının duygusal zeka ile akademik ve çalgı başarı düzeyleri arasındaki ilişki. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,19:85-96.
  • 29. Schutte NS, Malouff JM, Hall LE, Haggerty DJ, Cooper JT, Golden CJ, Dornheim L. (1998) Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and İndividual Differences, 25:167-77.
  • 30. Austin EJ, Saklofske DH, Huang SH, McKenney D. (1998) Measurement of Trait emotional intelligence: testing and cross- validating a modified version of schutte et al.'s measure. Personality and İndividual Differences 2004; 555-62.
  • 31. Göçet E. (2006) Üniversite öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ile stresle başa çıkma tutumları arasındaki ilişki. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisans Tezi. Sakarya.
  • 32. Ünsar S, Fındık YÜ, Sadırlı KS, Erol Ö, Ünsar S. (2009) Edirne sağlık yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri. Üniversite ve Toplum, 9(1):13-27.
  • 33. Erdoğdu YM. (2008) Duygusal zekanın bazı değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 23:62-76.
  • 34. Austin EJ, Evans P, Magnus B, O’Hanlon K. (2007) A Preliminary study of empathy emotional intelligence and examination performance in MBChB student. Medical Education; 41(7):684-9.
  • 35. Schuttle NS, Malouff JM, Bobik C, Coston TD, Greeson C, Jedlicka C, et al. (2001) Emotional intelligence and interpersonal relations. The Journal of Social Psychology,141(4):523-36.
  • 36. Acar F. (2002) Duygusal zeka ve liderlik. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12:53-68.
  • 37. Karakaş SA, Küçükoğlu S.(2011) Bir eğitim hastanesinde çalışan hemşirelerin duygusal zeka düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi,14(3):8-13.
  • 38. Eraslan M. (2016) Gençlerde duygusal zekâ ve empatik eğilim düzeylerinin yaş, cinsiyet ve spor yapma değişkenlerine göre ı̇ncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4):1839-52.
  • 39. Uğurlu FM, Şakar M. (2015) Spor yapan ve spor yapmayan üniversite öğrencilerinin duygusal zeka ve mutluluk düzeylerinin karşılaştırılması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi,17:461-69.

Exploring of Emotional İntelligence in Terms of Gender Variable

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 35 - 42, 29.06.2019

Öz

Aim: Emotional
intelligence refers to know what emotions are and use and manage them and
control motivation in order for people to make the right decisions in their
life. Even though the literature involves a great number of the related
studies, there is no specific study assessing the presence of any difference
between gender and emotional intelligence.
For this reason, the aim of the present study was to examine the difference in
emotional intelligence levels in terms of gender.

Materials and
Methods:
The study was carried out with 685 individuals aged between 17 and 78
years, who met the inclusion criteria, between July-December 2016 in the campus
of Gaziosmanpaşa University. The data were collected by using the
"Personal Information Form" and the "Revised Schutte Emotional
Intelligence Scale (RSEIS)". Number, percentage distribution, chi square,
and t-test were used to evaluate the data.

Results: The results of the study revealed no statistically
significant difference between the descriptive characteristics of the groups
.
It was found that while
RSEIS total score of the women was
140.10±17.46,
RSEIS total score of the men was 139.48±17.96. The difference
between RSEIS
total scores and subscale mean scores of the groups
was not statistically significant.
























Conclusion:
It was concluded in
the study that men and women had similar emotional intelligence scores, they could
use their emotions almost at the same level and they were equally optimistic
but the men were more capable of appraising their emotions than the women.
   

Kaynakça

  • 1. Bar On R. (2006) “The bar-on model of emotional-social intelligence (ESI)”. Psicothema.,18:13-25.
  • 2. Bekmezci H, Ejder Apay S, Özkan H. (2014) “Duygusal zekâ ve ebelik”. HSP; 1(2):95-101.
  • 3. Sü Eröz S. (2013) Örgütlerde duygusal zeka. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,16(29)215-17.
  • 4. Salovey P, Mayer JD. (1990) Emotional intelligence. İmagination, Cognition and Personality,9:185-211.
  • 5. Mayer JD, Salovey P. (1993) The intelligence of emotional intelligence. İntellegence,17: 433-42.
  • 6. Newsome S, Day AL, Catano VM. (2000) Assessing the predictive validity of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 29:1005- 16.
  • 7. Derksen J, Kramer İ, Katzko M. (2002) Does a self- report measure for emotional intelligence asses something different than general intelligence? Personality and İndividual Differences, 32:37-48.
  • 8. Mayer JD, Caruso DR, Salovey P. (2000) emotional intelligence meets traditional standards for an ıntelligence, İntelligence, 27:267- 98.
  • 9. Nikolaou I, Tsaousis I. (2002) emotional ıntelligence in the workplace: exploring ıts effects on occupational stress and organizational commitment. International Journal of Organizational Analysis,10(4):327-42.
  • 10. Kuzu A, Eker F. (2010) Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka ve ı̇letişim becerilerinin diğer üniversite öğrencileri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. HEMAR-G, 14-29.
  • 11. Babaoğlan E. (2010) Okul yöneticilerinde duygusal zeka. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 119-36.
  • 12. Yılmaz Karabulutlu E, Yılmaz S, Yurttaş, A. (2011) Öğrencilerin duygusal zeka düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ı̇lişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(2):75-9.
  • 13. Tambağ H, Kaykunoğlu M, Gündüz Z, Demir Y. (2014) Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelik Eğitim ve Araştırma Dergisi,11(1):41-6.
  • 14. Sevindik F, Uncu F, Güneş Dağ D.( 2012) Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi; 26: 21-26.
  • 15. Karaman Özlü Z, Avşar G, Gökalp K, Ejder Apay S, Şahin Altun Ö, Yurttaş A. (2016) Comparison of the emotional ıntelligence levels of students receiving education in different fields. Education Research International; Cited 17 Aug 2017; 1. Available From: https://www.hindawi.com/journals/edri/2016/8508153/ doi.org/10.1155/2016/8508153.
  • 16. Ergün O. (2016) Ergenlerde duygusal zeka özellikleri ile psikolojik sağlanmlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi.
  • 17. Tatar A, Tok S, Saltukoğlu G. (2011) Gözden geçirilmiş schutte duygusal zeka ölçeğinin türkçe'ye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni,21:325-38.
  • 18. Sakar T, Özorhan EY. (2014) Duygusal zekanın gelişimi ve sağlık alanında duygusal zekaya bakış. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 1:78-92.
  • 19. M.E.B. Semineri (2006) ''Yeni Rehberlik Ve Psikolojik Danışmanlık Programı Eğitim Semineri'', İzmir.
  • 20. Cadman C, Brewer J. (2001) Emotional intelligence: a vital prerequisite for recruitment in nursing. Journal of Nursing Management; 9(6):321-4.
  • 21. Simpson R, Keegan A. (2002) How connected are you? Employing emotional intelligence in a high-tech world. Nursing Administration Quarterly: 26(2): 80-6.
  • 22. İşmen E. (2001) Duygusal zeka ve problem çözme. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi,13:111-4.
  • 23. Brackett MA, Rivers SE, Salovey P. (2011) Emotional intelligence: implication for personal, social, academic, and workplace success Social and Personality Psychology Compass, 5:88- 103.
  • 24. Cejudo J. (2016) Relationship between emotional intelligence and mental health in school counselors. Eloctronic journals of Research in Educational Psychology,14(1):131-154.
  • 25. Vishavdeep, Sharma S, Das K, Malhi P, Ghai S. (2016) A Pre experimental study to assess the effect of emotional intelligence skill training on emotional intelligence of undergraduate nursing students. International Journal of Nursing Education,8 203-8.
  • 26. Kılıç ED, Önen Ö. (2009) Öğretmen adaylarının duygusal zeka düzeyleri ve etik muhakeme yetenekleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi,6:123-63.
  • 27. Atilla G, Çarıkçı İH, Erdem R.( 2013) Hastanelerde duygusal zeka-hasta memnuniyeti ilişkisi: Isparta il merkezi örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi; 5:91-107.
  • 28. Gürşen OS. (2009) Müzik öğretmeni adaylarının duygusal zeka ile akademik ve çalgı başarı düzeyleri arasındaki ilişki. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,19:85-96.
  • 29. Schutte NS, Malouff JM, Hall LE, Haggerty DJ, Cooper JT, Golden CJ, Dornheim L. (1998) Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and İndividual Differences, 25:167-77.
  • 30. Austin EJ, Saklofske DH, Huang SH, McKenney D. (1998) Measurement of Trait emotional intelligence: testing and cross- validating a modified version of schutte et al.'s measure. Personality and İndividual Differences 2004; 555-62.
  • 31. Göçet E. (2006) Üniversite öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ile stresle başa çıkma tutumları arasındaki ilişki. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisans Tezi. Sakarya.
  • 32. Ünsar S, Fındık YÜ, Sadırlı KS, Erol Ö, Ünsar S. (2009) Edirne sağlık yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri. Üniversite ve Toplum, 9(1):13-27.
  • 33. Erdoğdu YM. (2008) Duygusal zekanın bazı değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 23:62-76.
  • 34. Austin EJ, Evans P, Magnus B, O’Hanlon K. (2007) A Preliminary study of empathy emotional intelligence and examination performance in MBChB student. Medical Education; 41(7):684-9.
  • 35. Schuttle NS, Malouff JM, Bobik C, Coston TD, Greeson C, Jedlicka C, et al. (2001) Emotional intelligence and interpersonal relations. The Journal of Social Psychology,141(4):523-36.
  • 36. Acar F. (2002) Duygusal zeka ve liderlik. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12:53-68.
  • 37. Karakaş SA, Küçükoğlu S.(2011) Bir eğitim hastanesinde çalışan hemşirelerin duygusal zeka düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi,14(3):8-13.
  • 38. Eraslan M. (2016) Gençlerde duygusal zekâ ve empatik eğilim düzeylerinin yaş, cinsiyet ve spor yapma değişkenlerine göre ı̇ncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4):1839-52.
  • 39. Uğurlu FM, Şakar M. (2015) Spor yapan ve spor yapmayan üniversite öğrencilerinin duygusal zeka ve mutluluk düzeylerinin karşılaştırılması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi,17:461-69.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Elif Yağmur Gür 0000-0002-4949-3614

Serap Öztürk Altınayak 0000-0002-3882-0966

Serap Ejder Apay 0000-0003-0978-1993

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gür, E. Y., Öztürk Altınayak, S., & Ejder Apay, S. (2019). Duygusal Zekanın Cinsiyet Değişkeni Açısından İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 35-42.
AMA Gür EY, Öztürk Altınayak S, Ejder Apay S. Duygusal Zekanın Cinsiyet Değişkeni Açısından İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. Haziran 2019;8(2):35-42.
Chicago Gür, Elif Yağmur, Serap Öztürk Altınayak, ve Serap Ejder Apay. “Duygusal Zekanın Cinsiyet Değişkeni Açısından İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 8, sy. 2 (Haziran 2019): 35-42.
EndNote Gür EY, Öztürk Altınayak S, Ejder Apay S (01 Haziran 2019) Duygusal Zekanın Cinsiyet Değişkeni Açısından İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 8 2 35–42.
IEEE E. Y. Gür, S. Öztürk Altınayak, ve S. Ejder Apay, “Duygusal Zekanın Cinsiyet Değişkeni Açısından İncelenmesi”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 8, sy. 2, ss. 35–42, 2019.
ISNAD Gür, Elif Yağmur vd. “Duygusal Zekanın Cinsiyet Değişkeni Açısından İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 8/2 (Haziran 2019), 35-42.
JAMA Gür EY, Öztürk Altınayak S, Ejder Apay S. Duygusal Zekanın Cinsiyet Değişkeni Açısından İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;8:35–42.
MLA Gür, Elif Yağmur vd. “Duygusal Zekanın Cinsiyet Değişkeni Açısından İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 8, sy. 2, 2019, ss. 35-42.
Vancouver Gür EY, Öztürk Altınayak S, Ejder Apay S. Duygusal Zekanın Cinsiyet Değişkeni Açısından İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;8(2):35-42.