Amaç: Duygusal zeka,
duyguların ne anlama geldiğini bilmek ve insanların hayatlarında doğru kararlar
almak için bunları kullanmak, yönetebilmek ve güdüyü kontrol edebilmeleridir.
Bu konuyla ilgili literatürde pek çok çalışma bulunmasına rağmen spesifik
olarak cinsiyete göre duygusal zeka arasında fark olup olmadığını değerlendiren
bir çalışmaya rastanılmamıştır. Bu nedenle bu araştırma cinsiyete göre duygusal
zeka seviyeleri farkını“incelemek amacıyla
yapılmıştır.”
Gereç ve “Yöntem: Araştırma
Temmuz-Aralık 2016 tarihleri arasında Gaziosmanpaşa Üniversitesi” kampüsünde 17-78 yaş arası, araştırma kriterlerine
uyan 685 birey ile yürütülmüştür. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu” ve “Gözden Geçirilmiş
Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği (GGSDZÖ)” kullanılarak toplanmıştır. “Veriler değerlendirilirken sayı, yüzdelik dağılım,
ki kare ve t testi kullanılmıştır.”
Bulgular: Araştırmada
grupların tanıtıcı özellikleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark
bulunmamıştır. Araştırmada kadınların GGSDZÖ toplam puanı
140,10±17,46,
erkeklerin 139,48±17,96 olarak bulunmuştur. “Grupların GGSDZÖ
toplam puan ve alt boyutlarının puan ortalamaları arasındaki farkın istatiksel
olarak anlamlı olmadığı bulunmuştur.”
Aim: Emotional
intelligence refers to know what emotions are and use and manage them and
control motivation in order for people to make the right decisions in their
life. Even though the literature involves a great number of the related
studies, there is no specific study assessing the presence of any difference
between gender and emotional intelligence.
For this reason, the aim of the present study was to examine the difference in
emotional intelligence levels in terms of gender.
Materials and
Methods: The study was carried out with 685 individuals aged between 17 and 78
years, who met the inclusion criteria, between July-December 2016 in the campus
of Gaziosmanpaşa University. The data were collected by using the
"Personal Information Form" and the "Revised Schutte Emotional
Intelligence Scale (RSEIS)". Number, percentage distribution, chi square,
and t-test were used to evaluate the data.
Results: The results of the study revealed no statistically
significant difference between the descriptive characteristics of the groups.
It was found that while RSEIS total score of the women was
140.10±17.46, RSEIS total score of the men was 139.48±17.96. The difference
between RSEIS total scores and subscale mean scores of the groups
was not statistically significant.
Conclusion:
It was concluded in
the study that men and women had similar emotional intelligence scores, they could
use their emotions almost at the same level and they were equally optimistic
but the men were more capable of appraising their emotions than the women.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |